بازداشت مامور بازنشسته ضدجاسوسی اف‌بی‌آی به دلیل ارتباط با الیگارش روس

چارلز مک‌گونیگال مامور بود درباره پرونده روسیه و دونالد ترامپ تحقیق کند و ادعا می‌کرد روس‌ها به دنبال ضربه زدن به کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون‌اند

چارلز مک‌گونیگال و سرگئی شستاگوف در یک کیفرخواست متهم شده‌اند-AFP

 یک مقام ارشد سابق ضدجاسوسی ‌اف‌بی‌آی که رهبری تحقیقات پرونده دونالد ترامپ و روسیه را برعهده داشت، به دلیل ارتباط با یک الیگارش تحریم‌شده روسیه، دستگیر شد.

به گزارش فاکس‌نیوز، چارلز مک‌گونیگال، مامور ویژه سابق و مسئول بخش ضدجاسوسی اف‌بی‌آی در نیویورک که سال ۲۰۱۸ بازنشسته شد، به نقض تحریم‌های ایالات متحده در جریان موافقتش با ارائه خدمات به «اولگ دریپاسکا»، الیگارش تحریم‌شده روس، متهم است.

او و سرگئی شستاگوف، دیپلمات شوروی سابق و روسیه که بعدا شهروند ایالات متحده و مترجم روسی دادگاه‌ها و ادارات دولتی شد، در یک کیفرخواست پنج‌موردی که روز دوشنبه، ۲۳ ژانویه (۳ بهمن) در دادگاه فدرال منهتن افشا شد، تفهیم اتهام شدند.

مک گونیگال و شستاکوف، هر دو روز شنبه دستگیر شدند. این کیفرخواست و طرح اتهامات دادستان‌های فدرال علیه یک مقام ارشد سابق اف‌بی‌آی در برابر هیات منصفه فدرال، اقدامی نادر به شمار می‌رود.

مک گونیگال در مسند ریاست بخش جرائم سایبری اف‌بی‌آی در واشنگتن دی‌سی، یکی از نخستین مسئولان این بخش بود که از اتهامات جورج پاپادوپولوس، مشاور کارزار انتخابات دونالد ترامپ، آگاه شد و مدعی بود که روس‌ها خواهان ضربه زدن به شهرت هیلاری کلینتون، رقیب دونالد ترامپ، بودند و تحقیقات را در مورد دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آغاز کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مک گونیگال و شستاکوف به یک فقره اقدام برای نقض و فرار از تحریم‌های ایالات متحده، نقض قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی، و یک مورد توطئه برای ارتکاب پولشویی متهم‌اند. اتهام پولشویی ممکن است برای هر یک از آنان حداکثر تا ۲۰ سال حبس در پی داشته باشد. شستاکوف همچنین به یک فقره اظهارات نادرست متهم است که حداکثر پنج سال زندان دارد.

مک گونیگال همچنین جداگانه در دادگاه فدرال واشنگن دی‌سی متهم شد که مبلغ ۲۲۵ هزار دلار از یک منبع خارجی دریافت، و با آن به اروپا سفر کرده است.

مایکل جی دریسکول، دستیار رئیس اف‌بی‌آی، گفت: «اف‌بی‌آی به اجرای تحریم‌های اقتصادی‌ای که برای محافظت از ایالات متحده و متحدان ما طراحی شده، به‌ویژه در برابر فعالیت‌های خصمانه یک دولت خارجی و عوامل آن، متعهد است. الیگارش‌های روس مانند اولگ دریپاسکا، از طرف کرملین نفوذی شیطانی در سطح جهانی اعمال می‌کنند که با اعمال رشوه، اخاذی و خشونت مرتبط است.»

در کیفرخواست آمده است که دو متهم در سال ۲۰۲۱ موافقت کردند که در ازادی پرداخت‌های پنهانی از طرف دریپاسکا، تحقیقاتی درباره یک الیگارش روس رقیب دریپاسکا انجام شود. این اقدام نقض تحریم‌هایی بود که ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ اعمال کرده بود. ظاهرا مک گونیگال و شستاکوف از این امر آگاه بودند که اقداماتشان تحریم‌های ایالات متحده را نقض می‌کند، زیرا مک ‌گونیگال در حین خدمت در جایگاه مامور ویژه، اطلاعات طبقه‌بندی‌شده دریافت می‌کرد و می دانست که دریپاسکا به فهرست الیگارش‌هایی که برای تحریم در نظر گرفته شده‌اند، اضافه شده است.

بیشتر از جهان