چه کسی جانشین آنگلا مرکل خواهد شد؟

امکان صدراعظمی متحد آنگلا مرکل در آلمان

آنه گرت کرامپ-کارن باوئر، کسی که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، امیدوار است که جانشینش او باشد Odd ANDERSEN / AFP

آنه گرت کرامپ-کارن باوئر، کسی که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، امیدوار است که جانشینش او باشد، گفته است که ممکن است از سمتش در حزب دموکرات مسیحی کناره‌گیری کند. این امر، یافتن جانشین برای خانم مرکل را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

خانم کرامپ-کارن باوئر از سال ۲۰۱۸ که آنگلا مرکل از رهبری حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی (سِ دِ او) کناره‌گیری کرد تا بتواند روی وظایفش به عنوان صدراعظم تمرکز بیشتری کند، رهبر این بزرگترین حزب سیاسی آلمان بوده است.

خانم کرامپ-کارن باوئر (که در نشریات آلمان به عنوان "آ کِ کِ" شناخته می شود) در اظهاراتی در شهر لایپزیگ در شرق آلمان، اذعان داشت که حزب «سال دشواری» داشته است، که اشاره‌ای است به ادامه کاهش محبوبیت آن در میان مردم. 

احتمال آن می‌رود که رهبر «س د او» که متحد نزدیک خانم مرکل است، اگر بتواند حزب را در انتخابات عمومی آینده به پیروز برساند، صدراعظم بعدی آلمان شود. اما خانم کرامپ- کارن باوئر روز جمعه به امکان کناره‌گیری‌اش از رهبری حزب اشاره کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در کنفرانس حزب طی سخنانی پرحرارت گفت: «اگر معتقدید که آلمانی که من می‌خواهم، آن آلمانی نیست که شما می‌خواهید، پس باید به آن خاتمه دهیم؛ اینجا، اکنون، امروز.»

خانم کرامپ کارن-باوئر در میان کف زدن اعضای حزب که به پا خاسته بودند، گفت: «اما اگر فکر می‌کنید که باید این راه را با هم طی کنیم، بیایید آستین‌هامان را بالا بزنیم و کار را شروع کنیم.»

«آ ک ک » در انتقادی غیرمستقیم از رقبای رهبری حزب، از جمله «فردریش مِرتز» که طرفدار سرسخت اقتصاد آزاد است، گفت که حمله به میراث دولت دموکرات مسیحی «راهبرد انتخاباتی خوبی نیست.»

آقا مرتز به این انتقاد غیرمستقیم پاسخی نداد و در عوض، در سخنانش رهبر حزب را فردی «شجاع، مبارز و مترقی» توصیف کرد. 

خانم کرامپ کارن-باوئر در گامی برای خوشنود کردن اعضای حزب، به نظرِ تغییر قانون نظام وظیفه اجباری اشاره کرد.

آنگلا مرکل موکدا گفته است که در پایان دوره جاری صدراعظمی‌اش، کناره گیری خواهد کرد و در انتخابات بعدی شرکت نخواهد کرد. اما به رغم آن که او به خانم کرامپ کارن باوئر به عنوان جانشینش اشاره کرده است، جناح‌های میانه‌رو و راست‌گرا در حزب، بر سر کنترل سیاست‌های آینده آن با یکدیگر در رقابتند.

در کنفرانس روز جمعه، خانم مرکل خود را از جریانات اصلی دور نگاه داشت و تنها در نطق افتتاحیه کنفرانس از کار دولتش دفاع کرد، و از موضع‌گیری در مورد مسئولیت جهت‌گیری‌های آتی حزب، خودداری کرد. 

نظرخواهی‌های عمومی در آلمان نشان می‌دهد که حزب دموکرات مسیحی خانم مرکل، با چالش‌هایی از جانب حزب «سبزها» روبه‌روست که به نظر می‌رسد در ماه‌های اخیر، جایگاه سوسیال دموکرات‌ها را به عنوان حزب عمده مخالف دولت، به خود اختصاص داده است. 

© The Independent