بیش از ۱۲۶ نفر بر اثر رویدادهای طبیعی در افغانستان جان باختند

دمای هوا در بخش‌هایی از افغانستان طی دو هفته اخیر تا منفی ۳۳ درجه سانتیگراد هم رسیده است

دمای هوا در بخش‌های از افغانستان طی دو هفته اخیر تا منفی ۳۳ درجه سانتیگراد هم رسیده است- OMER ABRAR / AFP

حکومت طالبان روز دوشنبه، ۳ بهمن (۲۳ ژانویه)، اعلام کرد که بر اثر سرازیر شدن سیلاب، سردی هوا و گازگرفتگی، بیش از ۱۲۶ تن در افغانستان جان باختند.

شفیع‌الله رحیمی، رئیس اطلاعات و ارتباط عامه طالبان، می‌گوید که این شمار از تلفات، از ۲۰ دی تا این تاریخ  در ۲۴ استان به ثبت رسیده است.

او می‌افزاید که حدود ۵۰ خانه بر اثر سرازیر شدن سیلاب‌ تخریب، و حدود هفت هزار دام نیز تلف شده‌اند.

او تاکید دارد که با همراهی نهادهای امدادرسان خارجی، برای آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی اخیر کمک توزیع خواهد شد: «وزارت رسیدگی به حوادث طبیعی، سازمان ملل متحد و نهادهای دیگر، کمک‌های اولیه را به آسیب‌دیدگان رسانده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام طالبان می‌گوید که در منطقه‌ پامیر نیز به علت یک نوع بیماری ناشناخته، ۲۱ تن جان باخته‌اند.

به گفته‌ او، تیم‌های بهداشتی و درمانی به منطقه‌ پامیر اعزام شده‌اند و هم‌اکنون ۱۰۴ بیمار تحت درمان قرار دارند.

پیش‌تر، محمد نسیم مرادی، رئیس اداره هواشناسی طالبان، گفته بود که زمستان امسال «سردترین» زمستان در سال‌های اخیر در افغانستان است.

دمای هوا در بخش‌هایی از افغانستان طی دو هفته اخیر تا منفی ۳۳ درجه سانتیگراد هم رسیده است.

روز گذشته، یکشنبه، ۲ بهمن، دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) گفته بود که در زمستان سال‌ جاری به بیش از ۵۶۵ هزار تن در افغانستان کمک‌رسانی کرده است. این نهاد تاکید کرد که شهروندان زیادی در این کشور به کمک‌های فوری زمستانی نیاز دارند، تا از گرسنگی نجات یابند.

این دومین زمستان زیر سلطه طالبان در افغانستان است و در قیاس با سال گذشته، میزان فقر در میان شهروندان افغان افزایش یافته است.

سازمان ملل متحد پیش‌تر اعلام کرده بود که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان در زمستان امسال با گرسنگی مواجه‌اند و بیش از سه میلیون کودک نیز به سوء‌تغذیه دچارند. این سازمان بر ضرورت بسیج جامعه جهانی برای کمک به شهروندان افغانستان تاکید کرده بود.

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ با اتکا به گزینه نظامی حکومت پیشین افغانستان را سرنگون کردند و با روی کار آمدن حکومت طالبان، بخش زیادی از کمک‌های جامعه جهانی به این کشور قطع شد. حکومت طالبان به ‌دلیل محدودیت شدیدی که بر آزادی‌های فردی و اجتماعی شهروندان، به‌ویژه زنان، اعمال می‌کند، با انتقاد شدید کشورهای غربی روبه‌رو است.

طالبان دختران و زنان افغان را از آموزش در دبیرستان و دانشگاه، و نیز کار در نهادهای خصوصی و غیردولتی محروم کرده‌اند و این اقدامات طالبان با واکنش تند جامعه جهانی مواجه شده است.

نهادهای امدادرسان و کشورهای غربی مایل نیستند که توزیع کمک به افراد نیازمند در افغانستان، زیر نظر یا با دخالت طالبان انجام شود.