لاوروف غرب را مسئول شکست مذاکرات با اوکراین خواند

لاوروف از رزمایش‌های نیروی دریایی روسیه دفاع کرد

اظهارات وزير امور خارجه روسيه، مشابه اظهارات سال گذشته ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه، است-Handout / RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

سرگئی لاوروف، ديپلمات ارشد مسکو، روز دوشنبه، ۲۳ ژانویه (۳ بهمن)، در جریان سفر به آفريقای جنوبی گفت که روسيه حاضر بود در ماه‌های اول جنگ با اوکراين مذاکره کند، اما آمريکا و ديگر کشورهای غربی مانع گفت‌وگو با کي‌یف شدند. 

اظهارات وزير امور خارجه روسيه، مشابه اظهارات سال گذشته ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه، است. آمريکا و ديگر کشورهای غربی معتقدند که روسيه در مورد توافق صلح برای پايان دادن به جنگ در اوکراین که نزديک به يک سال طول کشیده است، جدی نيست. 

لاوروف گفت: «همه می‌دانند که در اواسط عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین، ما پیشنهاد طرف اوکراینی را برای مذاکره پذیرفتیم و تا پایان مارس، دو هیات بر سر اصل حل‌و‌فصل این درگیری به توافق رسیده بودند.» لاوروف تصریح کرد: «همه به خوبی می‌دانند و آشکارا منتشر شده که برخی از همکاران آمریکایی، بریتانیایی و اروپایی ما به اوکراین گفتند که برای گفت‌وگو خیلی زود است و متن قراردادی که به نزدیکی توافق رسیده بود، هرگز مورد بازبینی مجدد رژیم کی‌یف قرار ن‍گرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات لاوروف در حالی است که مسکو بارها درخواست‌های اوکراين و غرب را برای خروج کامل روسیه از اوکراين در حکم شرط هرگونه مذاکره، رد کرده است. جو بايدن، رئيس جمهوری آمريکا، گفته است که اگر رهبر روسيه نشان دهد که به طور جدی می‌خواهد به تهاجم در اوکراین پايان دهد، حاضر خواهد بود با پوتين گفت‌وگو کند.

لاوروف برای گفت‌وگو با نالدی پاندور، همتای  خود در آفریقای جنوبی، به پرتوریا سفر کرده است. روسیه تلاش دارد که در بینابین درگیری‌های جاری در اوکراین، روابط خود را با توسعه‌یافته‌ترین کشور آفریقا و متحد قدیمی مسکو تقویت کند.

آفریقای جنوبی جزو مهم‌ترین کشورهای آفریقایی به حساب می‌آید که در مورد حمله روسیه به اوکراین، موضع بی‌طرفانه اعلام کرده و از محکوم کردن تهاجم روسیه اجتناب کرده است. آمریکا و دیگر متحدان غربی واشنگتن که آفریقای جنوبی را محور مهمی برای روابط با آفریقا می‌دانند، این امر را گونه‌ای شکست می‌بینند. 

لاوروف در پايتخت آفريقای جنوبی با پاندور ملاقات کرد و پیش‌بینی می‌شود که در این سفر با برخی ديگر از کشورهای آفريقائی نیز بازدید کند. این دومین سفر وزیر خارجه روسیه به آفریقا در طول شش ماه گذشته است. مسکو به دنبال حمایت‌های بین‌المللی بیشتر است.

 آفریقای جنوبی با وجود اعلام بی‌طرفی در مورد جنگ اوکراين، اعلام کرد‌ه‌ است که ماه آينده ناوهای این کشور، روسيه و چين رزمایش‌های دریایی مشترکی در سواحل شرقی آفريقای جنوبی برگزار خواهند کرد. لاوروف روز دوشنبه اصرار داشت که در این رزمایش‌ها، قوانین بین‌المللی رعایت خواهد شد و روند آن «شفاف» خواهد بود.

بیشتر از جهان