روسیه و استونی سفیران یکدیگر را اخراج کردند

روسيه و استونی روز دوشنبه اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را کاهش می‌دهند

اورماس رینسالو، وزیر امور خارجه استونی  در پاسخ گفت که سفیر روسیه نیز مطابق با «اصل مقابله به مثل» در ۷ فوریه این کشور را ترک خواهد کرد- John THYS / AFP

روسيه و استونی روز دوشنبه، ۲۳ ژانویه (۳ بهمن)، اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را کاهش می‌دهند. هر دو کشور سفيران یکدیگر را اخراج کردند. در بیانیه‌ای که وزارت‌ خارجه روسیه صادر کرد، نوشته شده است که از این پس نمایندگی دیپلماتیک استونی در مسکو، بر عهده دیپلمات‌های رده پایین خواهد بود.

وزارت امور خارجه روسیه، سفیر استونی را احضار کرد و به او دستور داد که تا ۷ فوریه کشور را ترک کند. سفیر استونی اولین سفیری است که روسیه از زمان حمله به اوکراین، اخراج کرده است. این وزارتخانه گفت که این اقدام، تلافی «گام جدید غیردوستانه استونی برای کاهش بیش از اندازه اعضای سفارت روسیه در تالین» است. 

اورماس رینسالو، وزیر امور خارجه استونی، در پاسخ گفت که سفیر روسیه نیز مطابق با «اصل مقابله‌به‌مثل»، هفتم فوریه استونی را ترک خواهد کرد. وزارت امور خارجه استونی در اوایل ماه جاری میلادی به روسيه دستور داده بود که تا اول فوريه تعداد کارکنان سفارت خود را به هشت ديپلمات و ۱۵ «کارمند اداری، فنی و خدماتی» کاهش دهد. دلیل این دستور، «برابری تعداد کارکنان سفارت» اعلام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رینسالو ۱۱ ژانویه در بیانیه‌ای اعلام کرد که استونی روابط دوجانبه خود را با مسکو «به حداقل ممکن» کاهش داده است. او تصریح کرد: «اینک ما محدودیتی برای تعداد دیپلمات‌های روسی که در استونی کار می‌کنند، تعیین می‌کنیم تا به برابری دست یابیم.»

وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که «رهبری استونی به طرز هدفمند تمام ابعاد روابط با روسیه را از بین برده است». در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «‌روسیه‌هراسی و خصومت با کشور ما در ابعاد سیاست دولتی، از جانب تالین بالا گرفته است.»

این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که چندین کشور اروپایی، از جمله استونی، به ارسال تسلیحات به اوکراین متعهد شده‌اند. نمايندگان ۱۱ کشور روز پنجشنبه، ۱۹ ژانویه، در نشستی در يک پايگاه ارتش در استونی گرد هم آمدند تا درباره ارسال طیفی از کمک‌های تسلیحاتی به اوکراين برای بازپس‌گيری اراضی اشغالی و دفع هرگونه پيشروی بيشتر روسيه، بحث کنند.

۹ کشور، شامل بریتانیا، لهستان، لتونی، لیتوانی، دانمارک، جمهوری چک، استونی، هلند و اسلواکی، وعده حمایت بیشتر دادند. محموله‌های کمکی اعلام‌شده در بیانیه مشترک، این کشورها شامل مهمات، وسایل نقلیه پشتیبانی و نارنجک‌انداز ضد تانک است.

بیشتر از جهان