«احتمال تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس»

مطرح شدن چنین طرحی در دولت جمهوری اسلامی ایران، به‌ معنای شکست کامل برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها است

تغییر شاخص آلودگی هوا ، راهکار دولت برای جلوگیری از تعطیلی مدارس عکس از : ایسنا - علیرضا معصومی 

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه، ۳ بهمن (۲۳ ژانویه)، گفت که با کمک سازمان محیط زیست، طرحی در دولت مطرح است تا استانداردهای شاخص آلودگی هوا «کمی تغییر» داده شود تا لازم نباشد در این شرایط مدارس‌ را تعطیل کنیم.

احمد وحیدی، وزیر کشور، در حاشیه نشست استانداران گفت: «تعطیلی مدارس به‌خاطر رفع آلودگی نیست، بلکه به‌خاطر سلامتی فرزندانمان است.»

با استناد به این گفته وزیر کشور، می‌توان گفت که سلامتی دانش‌آموزان از دستور کار دولت جمهوری اسلامی ایران خارج شده است و با تغییر شاخص آلودگی هوا، اساسا دیگر آلودگی هوا به موضوعی جدی در رسانه‌ها و افکار عمومی تبدیل نخواهد شد و به‌‌رغم آلودگی شدید و ناسالم بودن هوا، دانش‌آموزان باید به مدرسه بروند.  

به گفته وزیر کشور، مصوبه‌ای وجود دارد که در آن مشخص شده است در چه میزانی از آلودگی هوا، مدارس باید تعطیل باشند. به همین دلیل و براساس همین مصوبه، گروه‌های اضطراری استان‌ها ناچارند مدارس را تعطیل کنند.

مطرح شدن چنین طرحی در دولت جمهوری اسلامی ایران، به‌ معنای شکست کامل برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها است. به گزارش روزنامه شرق، آخرین قانون جامعه در حوزه آلودگی هوا، قانون هوای پاک است که در سال ۱۳۹۶ تصویب شد. در این قانون، ۲۳ دستگاه، مستقیم و غیرمستقیم با ۱۶۷ تکلیف، نقش دارند. اما به گفته علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، کمتر از ۱۰ درصد از این قانون در کشور محقق شده است.

همچنین، کمبود گاز در فصل سرما باعث شده است که برخی نیروگاه‌ها به مازوت‌سوزی روی آورند که فعالان محیط زیست آن را از عوامل مهم آلودگی کلان‌شهرها ارزیابی می‌کنند، اما دولت همواره این موضوع را تکذیب کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش روزنامه همشهری، شاخص کیفیت هوای تهران در صبح دوشنبه، ۳ بهمن‌، روی عدد ۱۵۵ بود که حاکی از وضعیت قرمز و هوای ناسالم برای همه گروه‌ها است. همچنین، به نوشته این روزنامه، میانگین شاخص آلاینده‌ها در ۲۴ ساعت گذشته روی عدد ۱۴۵، یعنی هوای ناسالم، قرار داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا و بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، شاخص آلودگی هوای تهران در روز شنبه، اول بهمن‌، نیز  روی عدد ۱۳۷، یعنی بازه ناسالم برای گروه‌های حساس، بود و ۲۴ ساعت پیش از آن نیز این شاخص روی عدد ۱۵۳، یعنی بازه ناسالم برای تمامی گروه‌ها، قرار داشت.

در آغاز دی نیز گزارش‌های متعددی از افزایش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و صنعتی ایران، از جمله تهران، منتشر شد.

پیش‌تر، عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت، «استفاده صنایع از سوخت‌های سنگین دارای گوگرد بالا» را از عوامل اصلی این آلودگی معرفی کرد.

در گزارشی از خبرگزاری فارس، منابع ثابت مصرف‌کننده سوخت، مانند کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و واحدهای مسکونی، و نیز منابع متحرک مصرف‌کننده سوخت، مانند خودروها، موتورها و کلیه وسایلی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، عوامل اصلی آلودگی هوا در کلان‌شهرها دانسته شده‌اند.

نتایج یک پژوهش دانشگاهی نشان می‌دهد که منابع متحرک آلودگی، یعنی وسایل نقلیه‌ای که از بنزین و گازوئیل استفاده می‌کنند، عامل اصلی آلودگی هوا در کلان‌شهرهای اهواز، تهران و تبریز به‌شمار می‌روند. اما در چهار کلان‌شهر کرمانشاه، شیراز، کرج و قم، منابع ثابت، یعنی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، سهم غالب را در آلودگی هوا دارند.