پژوهش جدید درباره خواب؛ چرا روح، فرازمینی‌ها و شیاطین را می‌بینیم؟

محققان می‌گویند معیارهای موثر بر گزارش «سروصداهای عجیب شنیدن در شب» باید بیشتر بررسی شود

بین باور به فراهنجارها و متغیرهای مختلف خواب ارتباط‌هایی وجود دارد - Canva

طبق نتایج مطالعه جدیدی، کسانی که به دلایلی نظیر ابتلا به بی‌خوابی یا فلج خواب (بختک)، خواب‌ آشفته‌ای دارند، به احتمال بیشتری ممکن است گزارش دهند که موجودات فرازمینی یا روح دیده‌اند.

در این تحقیق، بین باورهای فراهنجار مانند دیدن ارواح، شیاطین و فرازمینی‌ها و طیفی از متغیرهای خواب پیوند برقرار شده است. این پژوهش اخیرا در نشریه خواب‌پژوهی (Journal of Sleep Research) منتشر شده است و نمونه بزرگی را شامل ۹ هزار نفر بررسی کرده است.

محققان دانشگاه لندن اطلاعات جمعیت‌شناسی، اختلالات خواب و باورهای فراهنجار این شرکت‌کنندگان را ارزیابی کردند.

آنان دریافتند با کیفیت خواب غیرعینی پایین‌تر، شامل کسانی که گفته‌اند خواب کم‌بازده‌تری دارند، بیشتر طول می‌کشد تا به خواب بروند، طول خوابشان کوتاه است و علایم فزاینده بی‌خوابی دارند، به احتمال بیشتری در قبال باورهای فراهنجار مختلف، نظر تاییدآمیز داشته‌اند.  

این موارد، شامل باور به ادامه حیات روح پس از مرگ، وجود ارواح، شیاطین و فرازمینی‌ها در کره زمین، قدرت برخی افراد در برقراری ارتباط با مردگان و ارجاع به تجربه‌های نزدیک به مرگ به مثابه شواهدی بر وجود زندگی پس از مرگ، می‌شد.

 این مطالعه ذکر می‌کند که عارضه‌هایی مانند سندروم انفجار سر و فلج‌خواب ایزوله با باور به اینکه فرازمینی‌ها به کره زمین آمده‌اند، پیوند دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سندروم انفجار سر عارضه‌ای  است که در آن بیمار هنگام بیدار شدن یا به خواب رفتن، انفجار یا سروصدای بلندی را درون سر خود احساس می‌کند.

همچنین، طبق یافته این محققان، اعتقاد به اینکه تجربه‌های نزدیک به مرگ از شواهد حیات پس از مرگ است، با فلج خواب ایزوله ارتباط دارد.

این محققان نوشتند: «اگر این نتایج تکرار شوند، یک توضیح احتمالی برای این یافته‌ها این است که فقدان ‌قطعیت و بی‌تصمیمی(در این مورد، داشتن باورهای نامطمئن) می‌تواند به اضطراب بینجامد و اضطراب باعث اختلال در خواب شود.»

آن‌ها افزودند: «طبق این یافته‌های به‌دست‌آمده، بین باور به فراهنجارها و متغیرهای مختلف خواب، ارتباط‌هایی وجود دارد.»

محققان با اشاره به برخی محدودیت‌های این مطالعه، گفتند که نمی‌توان رابطه‌ علت‌ومعلولی [بین این موارد را] مشخص کرد.

شرکت‌کنندگان خودانتخابی بودند و نامحتمل است که نماینده کل جمعیت باشند.

این محققان خاطرنشان کردند:«سایر پدیده‌هایی که ممکن است در داشتن چنین باورهایی نقش داشته باشند، مورد ارزیابی قرار نگرفته‌اند.»

آن‌ها می‌گویند که با این حال، این یافته‌ها می‌تواند به افراد کمک کند تا خود را از طریق آموزش روانی، برای دستیابی به خواب [مناسب] مجهزتر کنند.

آن‌ها افزودند: «سازوکار مبنای این ارتباط‌ها احتمالا پیچیده است و باید بیشتر بررسی شوند تا بتوان کاملا درک کرد که چرا مردم گاهی می‌گویند «شب‌ها سروصداهای عجیبی می‌شنوند».

© The Independent

بیشتر از زندگی