نایب‌رئیس انجمن داروسازان: دارو گران‌تر و کمیاب‌تر خواهد شد

مقام‌ها و فعالان حوزه دارو در ایران می‌گویند با ادامه روند فعلی و کاهش بودجه طرح دارویار، باید منتظر سالی سخت‌تر برای بیماران و افزایش تعطیلی داروخانه‌ها بود

افزایش مشکلات حوزه دارو در ایران - Kerem Yucel / AFP

دکتر علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران، سال ۱۴۰۱ را بدترین سال برای تامین دارو پس از سال‌های جنگ خواند و هشدار داد در صورت استمرار شرایط فعلی، دارو در ایران گران‌تر و کمیاب‌تر خواهد شد.

دکتر فاطمی به خبرآنلاین گفت: «سرمنشا همه مشکلات دارویی که ما امسال داشتیم، سالی که در خصوص تامین دارو برای کشور شاید سخت‌ترین سال بعد از جنگ بود، مربوط به کمبود بودجه و اعتبارت است. شرکت‌های تولیدکننده دارو حالا برای واردات مواد اولیه دارو به نقدینگی شش تا هفت برابری نیاز دارند، چرا که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو به حدود ۲۸ هزار تومان رسیده و بنابراین فشار زیادی به تولیدکنندگان وارد شده است.»

محمد حیدری، رئیس سازمان غذا و دارو، هم روز شنبه یکم بهمن‌، از کاهش بودجه این سازمان در سال ۱۴۰۲، نسبت به سال ۱۴۰۱ انتقاد کرده و گفته بود: «بودجه طرح دارویار سازمان غذا و دارو در سال آینده ۶۹ هزار میلیارد تومان خواهد بود که کاهش چهار هزار میلیارد تومانی نسبت‌ به سال جاری را نشان می‌دهد.»

حالا نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران می‌گوید: «دولت بزرگ‌ترین مصرف‌کننده دارو است؛ به‌ عبارتی، مشتری اصلی دارو خودش است و به دلیل محدودیت منابع، روی قیمت‌گذاری دارو دستوری عمل می‌کند. به طوری‌ که امسال نتوانست با برخی از تولیدکنندگان دارو سر قیمت توافق کند؛ از جمله روی آنتی‌بیوتیک‌ها. لذا در ماه‌های مرداد و شهریور تولید آنتی‌بیوتیک در ایران کم و سبب شد در ماه‌های مهر و آبان که مصرف آنتی‌بیوتیک ناگهان افزایش پیدا می‌کند، دچار کمبود دارو شویم.»

مقام‌های حوزه دارو در ایران در حالی از کمبود بودجه و افزایش قیمت دارو در بازار ایران گلایه می‌کنند که افزایش چند برابری بودجه نهادهای مذهبی، عقیدتی و حکومتی برای سال ۱۴۰۲ در شرایط بحرانی اقتصاد ایران که دلار از مرز ۴۵ هزار تومان نیز گذشته، اعتراض بسیاری از مردم و ناظران سیاسی در ایران را در پی داشته است.

علی فاطمی به خبرآنلاین گفت: «دولت به‌جای اینکه یارانه را به شرکت‌های تولیدکننده دارو، به عنوان حلقه اول تامین دارو، پرداخت کند، آن را از طریق بیمه‌ها به حلقه آخر زنجیره تامین یعنی داروخانه‌ها می‌پردازد؛ پس وقتی دولت پولی نداشته باشد که بخواهد پول داروخانه‌ها را بدهد، طبیعتا داروخانه‌ها با سیستم بیمه نمی‌توانند همکاری کنند. الان مانند قبل نیست که پرداختی هزینه دارو از جیب مردم در وضعیت بیمه بودن یا نبودن چندان فرقی نکند؛ امروز اختلاف هزینه داروی تحت پوشش بیمه و خارج از بیمه خیلی زیاد شده و این اختلاف چیزی حدود ۱۰ برابر و حتی بیشتر است؛ بنابراین پرداخت این هزینه‌ها از عهده مردم برنمی‌آید. در نهایت اگر قانون بودجه نیاز دارویی کشور را تامین نکند، اصطلاحا دود چنین وضعیتی به چشم مردم می‌رود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نایب‌ رئیس انجمن داروسازان ایران افزود: «الان نظام پرداخت طوری شده است که به داروخانه‌ها می‌گویند از سرمایه خودت داروها را به قیمت بیمه به مردم تحویل بده، بعد هر وقت بیمه پول داشت، پول شما را پرداخت می‌کند. این اتفاق وقتی دو تا چهار ماه طول می‌کشد، فشار مالی زیادی به داروخانه‌ها وارد می‌کند و اگر فشارها سال آینده هم ادامه داشته باشد، اولین جایی‌هایی که در بحث دارو از ادامه فعالیت خسته می‌شود، همین داروخانه‌ها هستند. اگر داروخانه‌ها با بیمه همکاری نکنند و قیمت دارو را با مردم به نرخ آزاد حساب کنند، مردم بسیار ضرر خواهند کرد.»

علاوه بر گرانی و چند برابر شدن قیمت دارو در ماه‌های اخیر، کمبود بسیاری از داروهای حیاتی نیز بیماران را در ایران با مشکلات فراوانی روبرو کرده است. علی فاطمی در پاسخ به سوال خبرآنلاین در این‌ باره، توضیح داد: «امروز برای داروهای بیهوشی بخش جراحی بیمارستان‌ها کمبود داریم. هنوز کمبود سرم‌ و آنتی‌بیوتیک‌ها به‌طور کامل برطرف نشده است. داروهای مربوط به بیماران اعصاب و روان و همچنین اسپری‌های تنفسی نیز جزو کمبودهای اعظم نظام سلامت‌اند؛ آن‌ هم در وضعیت فعلی که آلودگی شدید هوا وجود دارد و حتی مراجعه‌ افرادی سالمی که بیمار نبودند هم به متخصصان ریه بیشتر شده است.»

وضعیت تامین دارو در ایران طی ماه‌های اخیر به‌شدت بحرانی شده است. مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی تحریم‌های آمریکا را مقصر اصلی این مشکل معرفی می‌کنند اما ناظران و فعالان سیاسی و حوزه پزشکی با اشاره به معافیت‌های تحریمی ارائه‌شده از سوی آمریکا برای ارسال دارو و غذا به ایران، فساد، ناکارامدی و دستور رهبر جمهوری اسلامی برای تولید دارو و واکسن در داخل ایران را دلیل اصلی نایاب‌ شدن یا گرانی افسارگسیخته دارو در ماه‌های اخیر می‌دانند.