توصیه ناصر کنعانی به کشور‌های غربی: رفتار‌های غلط خود را اصلاح کنید

سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید تعرض به سپاه تعرض به امنیت ملی ایران است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری روز دوشنبه ۳ بهمن، درباره احتمال خروج ایران از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) در صورت تروریستی معرفی شدن سپاه پاسداران، گفت که توضیح‌های حسین‌ امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، به اندازه کافی روشن بوده است.

امیرعبداللهیان روز یکشنبه اتحادیه اروپا را تهدید کرد در صورت معرفی سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی، «هر احتمالی» از جمله خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای وجود دارد. ناصر کنعانی نیز در نشست خبری دوشنبه، پیشنهاد پارلمان اروپا در خصوص تروریستی معرفی کردن سپاه پاسداران را اقدامی «غیرمنطقی، مردود و غیرمسئولانه» توصیف کرد و گفت که وزیر امور خارجه به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هشدار‌های لازم را داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه، سپاه پاسداران را «نهادی حاکمیتی برآمده از قانون اساسی جمهوری اسلامی» خواند و مدعی شد که تحریم این نهاد «نقض صریح منشور سازمان ملل» است. کنعانی همچنین ادعا کرد که سپاه پاسداران نیروی حمایت‌کننده ملت ایران است و از امنیت ملی و تمامیت ارضی کشور دفاع می‌کند و تعرض به آن تعرض به امنیت ملی جمهوری اسلامی است. او در ادامه افزود که حتی اروپا هم «مدیون مبارزه تعیین‌کننده سپاه علیه جریان تروریستی داعشی و تکفیری است».

سخنگوی وزارت امور خارجه با تکرار تهدید‌های پیشین مقام‌های جمهوری اسلامی، کشور‌های اروپایی را به «برخورد متقابل» تهدید کرد و گفت: «ما پاسخی جدی و پشیمان‌کننده خواهیم داشت.»

کنعانی به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا توصیه کرد از «فضای احساسی و چالشی» در روند مناسبات با جمهوری اسلامی خارج شوند و به نقش و جایگاه منطقه‌ای جمهوری اسلامی «واقف» باشند. او حمایت کشور‌های اروپایی به‌خصوص آلمان از معترضان در ایران را سیاست‌های «غیر سازنده و مداخله‌جویانه» خواند و مدعی شد که آن‌ها به «بی‌ثباتی، ناآرامی و اغتشاشات» در ایران دامن زده‌اند. سخنگوی وزارت امور خارجه با طرح این ادعا که «ناآرامی‌ها» در ایران حدود یک ماه پیش به پایان رسید، گفت که کشور‌های اروپایی و چند کشور خاص با «رفتار‌های غیرمنطقی به دنبال ایجاد بی‌ثباتی در ایران‌اند».

کنعانی در ادامه مدعی شد جمهوری اسلامی به دنبال «چالش‌آفرینی» نیست و از ایجاد چالش با هیچ طرفی در مناسبات دوجانبه استقبال نمی‌کند. او به کشور‌های اروپایی توصیه کرد «رفتار‌های غلط و سیاست‌های اشتباه» خود در قبال ایران را اصلاح کنند.

ادعای تبادل پیام با آمریکا درباره مذاکرات احیای برجام 

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری دوشنبه، ایالات‌متحده آمریکا را به «ریاکاری» در قبال جمهوری اسلامی، متهم کرد و گفت: «این کشور همواره در ارتباط با ایران، نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران، سیاست‌های غلط، غیرسازنده و مخرب داشته است.»

کنعانی به آمریکا توصیه کرد «رفتار غیرسازنده‌» خود را اصلاح کند.

او در پاسخ به سوالی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا، گفت که این موضوع موردتوجه جدی ایران است. کنعانی، دیدار و گفت‌وگوی سعید ایروانی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، با رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا، را تکذیب کرد و گفت که مذاکره مستقیم دوجانبه با آمریکا نداریم؛ اما این به معنای نبود ارتباط و پیام نیست و تبادل پیام‌ از کانال‌های مختلف ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با طرح این ادعا که همه طرف‌ها به مذاکرات احیای برجام «اهتمام» دارند، گفت: «اگر منافع جمهوری اسلامی ایران در آن است، حتما منافع طرف‌های دیگر از جمله دولت آمریکا و اعضای اروپایی برجام هم در آن است.»

کنعانی ایالات‌ متحده آمریکا را به اعمال فشار سیاسی بر ایران به قصد «امتیاز‌گیری» متهم کرد و گفت: «شرط‌‌بندی غرب بر تحولات داخلی ایران شرط‌‌بندی روی اسب بازنده است و برای آنان زیان‌بار خواهد بود. »

کنعانی درباره موعد سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اطلاعاتی ارائه نکرد و تنها گفت که این موضوع از طریق نمایندگی ایران در وین در حال پیگیری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی در ادامه، کره جنوبی را به «بدعهدی» در بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران متهم کرد و گفت که همکاری دولت این کشور با جمهوری اسلامی ایران «شایسته» نبود. او اضافه کرد که دولت کره متعهد و مسئول است که چارچوب مناسبات دوجانبه حقوق قانونی ملت ایران را بدون هیچگونه قیدوشرطی پرداخت کند اما متاسفانه همکاری دولت کره در این ارتباط رضایت‌بخش نبود.

به گفته او، دولت کره می‌توانست بخشی از مطالبات جمهوری اسلامی ایران را که موارد غیرتحریمی‌اند، پرداخت کند اما اقدام شایسته و لازم را انجام نداد.

ناصر کنعانی در نشست خبری دوشنبه، به سوالات خبرنگاران درباره اعدام علیرضا اکبری، شهروند دوتابعیتی نیز پاسخ داد و با متهم کردن بریتانیا به «جاسوس‌پروری»، واکنش‌های مقام‌های این کشور را مداخله در امور داخلی ایران توصیف کرد. او گفت: «اکبری به جرم جاسوسی برای دولت انگلستان و اقدام گسترده علیه امنیت ملی ایران از طریق انتقال اطلاعات داخلی به اعدام محکوم شد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی در رابطه با امنیت ملی‌ خود با هیچ طرفی «تساهل» و «تسامح» نمی‌کند، ادعا کرد که اقدام علیرضا اکبری «اقدام علیه امنیت ملی ایران بود و اطلاعاتی که داد، به شناسایی و ترور و شهادت دانشمند برجسته هسته‌ای ایران منجر شد».