ایرانیان مقیم کانادا سرنخ‌های حکومت ایران را ردیابی می‌کنند

وابستگان جمهوری اسلامی در خاک کانادا مخالفان را تحت‌نظر دارند

در سال‌های اخیر، حضور وابستگان حکومت ایران در کانادا در کانون توجه رسانه‌ها و فعالان حقوق بشر قرار گرفت، اما پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت «پلیس امنیت اخلاقی» تهران، واکنش‌ها به ورود و اقامت بستگان مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی شدیدتر شد.

درحالی که دولت کانادا در واکنش به سرکوب خشن خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی ۱۰ هزار سپاهی را در فهرست منع ورود به این کشور قرار داده است، شماری از ایرانیان مقیم کانادا در تلاش‌اند حضور بستگان رژیم ایران در این کشور را محدود کنند. آنها می‌گویند اقدام‌های دولت کانادا در این خصوص کافی نیست. مژده شهریاری، وکیل و کنشگر حقوق بشر در مصاحبه‌ای با سی‌بی‌اس کانادا، دولت این کشور را خطاب قرار داد و گفت: «آن‌ها تروریست‌اند. آیا می‌خواهید این افراد بدون کنترل در کشور شما پرسه بزنند؟ آیا شما مشکلی با این موضوع ندارید؟»

کانادا هنوز بر خلاف  آمریکا، کل سپاه پاسداران را در فهرست تروریستی قرار نداده است.

مژده شهریاری به همراه تعدادی دیگر از کنشگران زمان و توان مالی خود را برای پیدا کردن سرنخ‌های حکومت ایران در کانادا اختصاص داده‌اند. او می‌گوید که آن‌ها بیش از ۲۰۰ گزارش درباره حضور وابستگان رژیم ایران در کانادا پیدا کرده‌اند و همچنان به دنبال سرنخ‌های اصلی‌ترند. هنگامی‌ که گزارش‌های موثقی به دستشان برسد، آن را با کمک کاراگاه خصوصی به پرونده‌ای محکم تبدیل می‌کنند و به مقام‌های قضایی ارائه می‌دهند تا اقدام‌های بیشتری انجام دهند.

اقامت وابستگان حکومت ایران در کانادا در گذشته نیز سابقه داشته است؛ یکی از مهم‌ترین موارد که بسیار هم خبرساز شد حضور مرتضی طلایی بود که هنگام کشته شدن زهرا کاظمی، عکاس ایرانی-‌‌کانادایی، رئیس پلیس تهران بود. پس از اینکه ایرانی‌ها او را در کانادا شناسایی و تصاویرش را منتشر کردند، دولت کانادا طلایی را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد و به این ترتیب از ورود دوباره او به خاک کشور کانادا جلوگیری شد.

دولت کانادا ۱۴ نوامبر ۲۰۲۲ نیز تحریم‌هایی را علیه افراد و نهادهای وابسته به رژیم ایران اعمال کرد. با این حال هنوز سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی کانادا اضافه نشده است و این بر نگرانی ایرانیان مقیم این کشور می‌افزاید. ده‌ها ایرانی از جمله مژده شهریاری در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس، از دولت کانادا خواسته‌اند که سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد. آن‌ها می‌گویند از بابت حضور وابستگان رژیم در کانادا نگرانی‌های زیادی دارند زیرا احساس می‌کنند در خانه یا هنگام شرکت در تظاهرات ضدحکومتی، عوامل حکومت ایران آنان را تحت نظر می‌گیرند.

به گفته شهریاری، افراد مشکوک در تظاهرات ضدحکومتی زیادند، آن‌ها پرسه می‌زنند و از دیگران عکس می‌گیرند و کسی هم نمی‌تواند بدون ارائه مدرک آنان را متهم کند، اما این احساس ناخوشایند در ایرانیان مقیم کانادا وجود دارد که افرادی دائم آنان را تحت نظر دارند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، اکتبر ۲۰۲۲ برخی از این نگرانی‌ها را تایید کرد و گفت که ما می‌دانیم که اکنون در کانادا افرادی حضور دارند که با حمایت رژیم ایران از زندگی باکیفیت در کانادا بهره می‌برند. با این حال ایرانیان مقیم کانادا اذعان مقام‌های کانادایی به این موضوع را کافی نمی‌دانند و معتقدند آنا‌ن باید برای اخراج وابستگان حکومت ایران از این کشور گام‌هایی عملی بردارند.

سازمان اطلاعات امنیت کانادا (CSIS) پیش‌تر اعلام کرده بود که با استناد به تحقیقات و داده‌های معتبر به‌طور جدی در حال بررسی چند تهدید جانی علیه مخالفان نظام جمهوری اسلامی در داخل خاک کانادا است.