کلام آخر رهبر حزب کارگر بریتانیا

جرمی کوربین: بگذاریم مردم بریتانیا «آخرین کلام» را به زبان بیاورند

در این مانیفست هشدار داده شده که یک دولت اکثریت محافظه کار، «خطری مجدد برای خروج بریتانیا بدون توافق (با اتحادیه اروپا)» است.Oli SCARFF / AFP

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا، اعلام کرده است با بر سر کار آمدن دولت کارگر، نتیجه  همه‌پرسی موسوم به «کلام آخر» درباره عضویت کشور در اتحادیه اروپا، قانونی خواهد بود و به فوریت به اجرا گذاشته خواهد شد. 

این اعلامیه پاسخی است به طرفداران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که می گویند برگزاری یک همه‌پرسی دیگر در مورد برگزیت به تکرار بی پایان نخسیتن همه‌پرسی در سال ۲۰۱۶ منجر خواهد شد که نتیجه آن بیشتر جنبه مشورتی داشت.

اعلامیه جرمی کوربین، در عین حال مقابله ای با ادعاهای بوریس جانسون، نخست وزیروقت، و داير بر این است که گفته بود یک دولت کارگر، بریتانیا را برای سال ها در ارتباط با اتحادیه اروپا به «تردید و تاخیر» خواهد انداخت در حالی که به گفته او حزب محافظه کار «برگزیت را به انجام خواهد رساند». آقای کوربین اظهارات آقای جانسون را «فریب مردم بریتانیا» توصیف کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همان‌طور که انتظار می‌رفت، مانیفست کارگر، این حزب را متعهد می‌کند که برگزیت را به مذاکره مجدد گذاشته و ظرف سه ماه در مورد روابط آتی بریتانیا با اتحادیه اروپا به توافق برسد و سپس این توافق را تا ماه ژوئن ۲۰۲۰ به رای مردم بگذارد. 

در برنامه حزب کارگر آمده که اگر این حزب در انتخابات ۱۲ دسامبر پیروز شود، خروج بریتانیا بدون توافق با اتحادیه اروپا  منتفی خواهد شد. در این مانیفست هشدار داده شده که یک دولت اکثریت محافظه کار، «خطری مجدد برای خروج بریتانیا بدون توافق (با اتحادیه اروپا)» است.

به رغم این که در مباحثه تلویزیونی روز سه شنبه، بوریس جانسون جرمی کوربین را نُه بار در مورد ابقاء یا ترک اتحادیه اروپا به چالش کشید، رهبر حزب کارگر از طرف گیری در این مورد خودداری کرد.

جرمی کوربین این نظریه را که موضعش در مورد برگزیت او را مورد «تمسخر» قرار داده، رد کرده و در رویداد اعلام برنامه حزب کارگر در شهر برمینگام گفت:«آنچه می گویم این است که بیایید در این مورد دست به دست هم بدهیم و بگذاریم مردم بریتانیا "آخرین کلام" را به زبان بیاورند. دولت ما مجری هرآنچه خواهد بود که نتیجه رای گیری (همه‌پرسی نهایی) باشد.» 

جرمی کوربین گفت می توان گزینه ترجیحی حزب کارگر را ، که اتحاد گمرکی و یک بازار مشترک تنگاتنگ (با اروپا) است، به سرعت و ظرف چند ماه به رای مردم گذاشت؛ در صورتی که توافق‌های بازرگانی آزاد آقای جانسون با اتحادیه اروپا و ایالات متحده مستلزم مذاکراتی است که سال ها به طول خواهد انجامید. 

آقای کوربین در میان کف زدن حضار گفت:«اگر مباحثه (تلویزیونی با بوریس جانسون) را تماشا کرده باشید، شنیده اید که بوریس جانسون بارها و بارها گفت که برگزیت رابه انجام می رساند. 

«این فریب مردم بریتانیاست».

«توافق حراج گونه برگزیت او، آغاز سال های طولانی مذاکرات کُند و وعده های عمل نشده خواهد بود.» 

« میشل بارنیه، مذاکره کننده اتحادیه اروپا، می گوید سه سال و احتمالا قدری بیشتر! و توافق زهرآلود او با دونالد ترامپ، احتمالا بیشتر از این هم طول خواهد کشید.»

«با (یک دولت) کارگر، اوضاع بسیار متفاوت خواهد بود. ما برگزیت را ظرف شش ماه سازماندهی خواهیم کرد زیرا روابط اصلی بازرگانی‌مان را نخواهیم گسست. 

«ما به یک توافق معقول خواهیم رسید که تولیدات کارخانه ای و توافق «جمعه خوب» (توافق صلح میان دولت های بریتانیا و ایرلند و بیشتر احزاب سیاسی در ایرلند شمالی)  را حفظ کند. سپس این توافق را در کنار گزینه ابقای بریتانیا در اتحادیه اروپا به رای مردم خواهیم گذاشت.  

«بنابراین، اگر می خواهید بدون لطمه زدن به اقتصاد یا فروش خدمات بهداشت ملی‌مان از اتحادیه اروپا خارج شوید، می توانید به آن رای بدهید. اگر می خواهید در اتحادیه اروپا باقی بمانید، می توانید به آن رای بدهید.

«بگذارید این را از دست سیاستمداران در بیاوریم و حق آخرین کلام را به مردم بریتانیا بدهیم.»

مانیفست حزب کارگر، توافق برگزیت آقای جانسون را «حتی بدتر از توافق ترزا می» توصیف کرده و هشدار می دهد:«این (توافق)  بریتانیا را تا سال ۲۰۲۹ مبلغ ۷۰ میلیارد پوند متضرر می کند؛ این (توافق) راه را برای تغییر در قانون باز می کند که به تولیدات کارخانه ای بریتانیا لطمه می زند؛ و این (توافق) سازمان خدمات بهداشت عمومی را در چنگال یک توافق بازرگانی با دونالد ترامپ خواهد گذاشت.» 

اما آقای برندون لوئیس، یکی از مقامات دولت حزب محافظه کار، می گوید:«انتشار مانیفست حزب کارگر آنچه را که پیشتر می دانستیم، تایید می کند، و این که جرمی کوربین هیچگونه برنامه ای برای برگزیت ندارد. و بدون برنامه ای برای برگزیت، او برای هیچ چیز دیگری هم اعتبار ندارد. 

«حزب کارگر کوربین نمی تواند به اکثریت برسد، بنابراین تنها شانس او برای دسترسی به قدرت نوعی معامله با نیکلا استرجون (رهبر حزب ملی اسکاتلند) است. این بدان معنی است که سال ۲۰۲۰ شاهد دو همه‌پرسی دیگر خواهد بود – یکی در مورد برگزیت و دیگری در مورد استقلال اسکاتلند از بریتانیا.»