پنجاهمین سالگرد حکم تاریخی سقط‌ جنین در آمریکا

موافقان و مخالفان سقط‌جنین در ایالات متحده نیروهای خود را بسیج می‌کنند و نبردهای سیاسی و حقوقی آماده می‌شوند

سازمان «راهپیمایی زنان» روز یکشنبه راهپیمایی سراسری خود را در مدیسون، مرکز ایالت ویسکانسین، برگزار می‌کند- MARIO TAMA/GETTY IMAGES VIA AFP

روز یکشنبه، ۲۲ ژانویه (دوم بهمن)، مصادف با سالگردی مهم و تاریخی در آمریکا است که امسال بیش از همیشه اهمیت یافته است: صدور رای پرونده «رو علیه وید» در دیوان عالی آمریکا که باعث قانونی شدن سقط‌ جنین شده بود. دیوان عالی چند ماه پیش با تصمیم خود مبنی بر ملغی کردن آن حکم تاریخی و فراهم کردن راه ممنوعیت سقط‌ جنین، باعث جدال سیاسی جدیدی در این کشور شد. اینک در سالگرد حکم سال ۱۹۷۳، هم مدافعان و هم مخالفان آن، به اقداماتی نمادین دست می‌زنند و در عین حال، برای نبردهای سیاسی و حقوقی پیش رو آماده می‌شوند که نهایتا تکلیف سقط‌ جنین را در آمریکا مشخص خواهد کرد. 

گروه‌های مخالف قانونی بودن سقط‌ جنین، پیروزی اخیر خود را جشن می‌گیرند، در حالیکه مدافعان این امر می‌کوشند بنیان قانونی سقط‌ جنین را در ایالت‌های مختلف محکم کنند. باور بسیاری از تحلیلگران این است که علت موفقیت نسبی حزب دموکرات در انتخابات میان‌دوره‌ای دو ماه پیش، تا حدودی به مسئله سقط جنین مربوط می‌شد و کنشگران حالا می‌خواهند از آن انرژی، برای نبردهای پیش رو استفاده کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان «راهپیمایی زنان» روز یکشنبه راهپیمایی سراسری خود را در مدیسون، مرکز ایالت ویسکانسین، برگزار می‌کند. ریچل کارمونا، مدیر اجرایی این سازمان، گفت: «برای ما نکته مهم این است که نشان دهیم اعتراضات سال گذشته تصادفی نبودند. رویدادهای ماه نوامبر [انتخابات میان‌دوره‌ای] تصادفی نبودند. و مبارزه ۵۰ سال اخیر تصادفی نبوده است.»

کارمونا به وب‌سایت «آکسیوس» گفت که راهپیمایی سالیانه امسال به جای واشنگتن، پایتخت آمریکا، در ایالت ویسکانسین برگزار می‌شود که از ایالات مهم موسوم به «چرخشی» است که در تعیین سرنوشت انتخابات‌های ریاست‌ جمهوری نقش دارد. کارمونا تاکید کرد که کنگره نمی‌تواند کار چندانی انجام دهد و «مبارزه به ایالت‌ها بازگشته است».

از سوی دیگر، ماریلین ماسگریو، معاون رئیس امور دولتی در سازمان «سوزان بی آنتونی — طرفدار زندگی» که مخالف سقط‌ جنین است، گفت یکشنبه روزی است «برای تفکر در مورد ایمان جنبش طرفدار حق حیات». او افزود: «هرگز فکر نمی‌کردم در طول حیاتم لغو حکم رو علیه وید را ببینم، اما حالا می‌بینیم که به اینجا رسیدیم.» 

بیشتر از جهان