مرکز آمار ایران: تورم به ۵۱.۳ درصد رسید

گزارش تازه مرکز آمار ایران می‌گوید نرخ تورم در پایان دی‌ ۱۴۰۱ بار دیگر افزایش یافته است

بنا به اعلام مرکز آمار ایران، نرخ رسمی تورم در ایران طی ماه خورشیدی گذشته دوباره با افزایش همراه بوده است. پس از پایان ماه دی، تورم سالانه برای خانوارهای ایرانی با ۱.۳ درصد افزایش، به ۴۶.۳ درصد، و تورم نقطه‌ای نیز با ۲.۸ درصد افزایش، به ۵۱.۳ درصد رسیده است.

این درحالی است که روز یکشنبه، دوم بهمن‌ (۲۲ ژانویه)، نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه بودجه دولت را برای سال آینده، که خبر کسری ۴۷۶ هزار میلیارد تومانی آن منتشر شده بود، تصویب کردند. پیش‌بینی می‌شود که این کسری بودجه در سال آینده نرخ تورم را بیش از پیش افزایش دهد.

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که در دی‌ سال جاری (۱۴۰۱)، نرخ تورم نقطه‌ای با ۲.۸ درصد افزایش از ماه پیش از آن، به ۵۱.۳ درصد رسیده است. این به معنای آن است که خانوارهای ایرانی، میانگین ۵۱.۳ درصد بیشتر از دی ۱۴۰۰ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

بسیاری از اقتصاددانان مستقل، نسبت به آماری که مرکز آمار ایران و بانک مرکزی ارائه می‌دهند، تردید دارند و آن‌ها را «دستکاری‌شده» ارزیابی می‌کنند. با این حال، آمارهای این دو نهاد اقتصادی دولتی، تنها منابع آماری قابل‌اتکا در ایران محسوب می‌شوند.

بر اساس آماری که مرکز آمار ایران ارائه کرده است، در ماه دی ۱۴۰۱، نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۳.۹ واحد درصدی، به ۶۹.۲ درصد، و نرخ تورم در گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نیز با افزایش ۲.۳ واحد درصدی، به ۴۱.۲ درصد رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۵۰.۶ درصد است که در قیاس با ماه قبل ۲.۷ واحد درصد افزایش داشته است. نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای روستایی نیز ۵۴.۹ درصد بوده که در قیاس با ماه قبل ۳.۵ واحد درصد افزایش داشته است.

در دی ۱۴۰۱، نرخ تورم ماهانه هم به ۴.۳ درصد رسیده که در مقایسه با نرخ تورم ماه قبل طبق گزارش همین نهاد، ۲.۴ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ۴.۱ درصد، و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ۴.۵ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری و روستایی، هردو ۴.۳ درصد اعلام شده که در قیاس با ماه قبل، برای خانوارهای شهری ۲.۲ واحد درصد، و برای خانوارهای روستایی ۳.۱ واحد درصد افزایش داشته است.

مدیران حکومت جمهوری اسلامی ایران و رهبر این نظام، با اینکه ادعا می‌کنند تحریم‌های آمریکا و اروپا را بی‌اثر کرده‌اند و موفق به شکست برنامه‌های غرب شده‌اند، هربار پس از افزایش اعتراض‌های مردمی به گرانی‌ها و بالا رفتن نرخ تورم، انگشت اتهام را به سمت آمریکا و متحدانش می‌گیرند و آن‌ها را در فقیرتر شدن ملت ایران مقصر می‌دانند.

همچنین، بر اساس این گزارش، نرخ تورم سالانه دی ۱۴۰۱ برای خانوارهای کشور به ۴۶.۳ درصد رسیده است که در قیاس با گزارش همین نهاد در ماه قبل، ۱.۳ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴۵.۵ درصد و ۵۰ درصد است که برای خانوارهای شهری ۱.۲ واحد درصد، و برای خانوارهای روستایی ۱.۴ واحد درصد افزایش داشته است.

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، بیشترین افزایش قیمت در قیاس با ماه قبل، مربوط به گروه «سبزیجات» (پیاز، بادمجان و کاهو) و گروه «انواع گوشت» (گوشت گوسفند، گوشت گاو یا گوساله و انواع ماهی) و گروه «میوه و خشکبار» است. در گروه‌های عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز گروه حمل‌و‌نقل (انواع اتومبیل سواری)، گروه هتل و رستوران (انواع غذاهای سرو‌ شده در رستوران‌ها) و گروه بهداشت و درمان (انواع دارو) بیشترین افزایش قیمت را در قیاس با ماه قبل داشته‌اند.

مرکز آمار ایران می‌گوید که افزون بر این دامنه تغییرات، نرخ تورم سالانه در دی‌ ۱۴۰۱ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای، از ۴۳.۷ درصد برای دهک دهم، تا ۵۳.۲ درصد برای دهک اول بوده است.

بیشتر از اقتصاد