متحد پوتین: تحویل تسلیحات جدید غرب به کی‌یف «فاجعه جهانی» می‌‌آفریند

رئیس دومای روسیه حامیان اوکراین را به استفاده از قدرت هسته‌ای تهدید کرد

متحدان غربی هفته گذشته متعهد شدند میلیاردها دلار تسلیحات به اوکراین اختصاص دهندــ AFP

ویاچسلاو ولودین، رئیس دوما (مجلس سفلی روسیه) و یکی از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، روز یکشنبه گفت که تحویل تسلیحات تهاجمی به کی‌یف به یک «فاجعه جهانی»  منجر می‌شود. او تهدید کرد که این اقدام، استدلال‌های منع استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی را دفاع‌ناپذیر می‌کند.

به گزارش رویترز، رئیس دوما هشدار داد که حمایت ایالات متحده و ناتو از اوکراین جهان را به سمت یک «جنگ وحشتناک» سوق می‌دهد. او در کانال تلگرامی خود نوشت: «اگر واشنگتن و کشورهای ناتو برای حمله به شهرهای غیرنظامی و تلاش برای تصرف سرزمین‌های ما سلاح‌ در اختیار اوکراین بگذارند، ما  با استفاده از سلاح‌های قوی‌تر اقدام‌های تلافی‌جویانه انجام می‌دهیم.»

رئیس دوما افزود: «این استدلال که قدرت‌های هسته‌ای تاکنون در درگیری‌های محلی از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده نکرده‌اند، دفاع‌ناپذیر است، زیرا این کشورها با وضعیتی مواجه نشده‌اند که امنیت شهروندان و تمامیت ارضی آن‌ها را تهدید کند.»

متحدان غربی هفته گذشته متعهد شدند که میلیاردها دلار تسلیحات به اوکراین اختصاص دهند؛ اگرچه نتوانستند آلمان را برای ارائه تانک‌های جنگی لئوپارد ساخت این کشور متقاعد کنند. این تانک‌ها در اختیار مجموعه‌ای از کشورهای ناتو قرار دارند اما تحویل آن‌ها به اوکراین مستلزم تایید برلین است.

روسیه از زمان تهاجم به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، کنترل بخش‌هایی از اوکراین را به دست گرفت و اعلام کرد که آن‌ها را هرگز بازنمی‌گرداند. در مقابل، کی‌یف می‌گوید که بازگرداندن تمامیت ارضی اوکراین قابل‌مذاکره نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات ولودین به دنبال تهدید مشابهی در هفته گذشته از سوی دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری سابق روسیه، انجام گرفت. ولودین ۵۸ ساله از سال ۲۰۱۶ رئیس مجلس سفلی (دومای ایالتی) است و پیش از آن، در دولت مقامی مهم داشت. او به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت پوتین به طور منظم با رئیس‌جمهوری روسیه ارتباط دارد.

هم‌زمان با این تهدیدها، خبرها حاکی از تشدید گلوله‌باران مناطق خارج از دونباس است. مقام‌ها در مناطق زاپوریژژیا و سومی روز شنبه گفتند که روسیه گلوله‌باران مناطق شرقی اوکراین، خارج از خط مقدم اصلی در منطقه صنعتی دونباس، را افزایش داده است.

وزارت دفاع روسیه گفت که حمله اخیر یگان‌های ارتش این کشور را در موقعیت‌های سودمندتری در امتداد خط مقدم زاپوریژژیا قرار داده است؛ ادعایی که مقام‌های نظامی اوکراین آن را اغراق‌آمیز خواندند.

از زمان ضدحمله تهاجمی اوکراین در اواخر ماه اوت، نبردها در دونباس متمرکز شده است. این نبردها بیشتر شامل مناطق لوهانسک و دونتسک است که تاحدی تحت کنترل روسیه قرار گرفته‌اند و مسکو مدعی است که آن‌ها را ضمیمه خاک خود کرده است.

تشدید گلوله‌باران مناطق مختلفی از اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور، و دیگر مقام‌ها گفته‌اند مسکو احتمالا در ماه‌های آینده حمله جدیدی انجام خواهد داد.

در روزهای گذشته، یکی از مشاوران ارشد ولودیمیر زلنسکی متحدان کی‌یف را ترغیب کرد هرچه سریع‌تر درباره تقویت حمایت نظامی خود از اوکراین تصمیم‌گیری کنند. این در حالی است که کشورهای عضو ناتو درباره زمان و نحوه ارسال تسلیحات پیشرفته به اوکراین در حال رایزنی‌اند و یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز به کی‌یف توصیه کرده است تا رسیدن تسلیحات آمریکایی و تکمیل مراحل آموزشی، از حمله عمده علیه نیروهای روسیه خودداری کند.

بیشتر از جهان