برآورد عفو بین‌الملل از تعداد کشته‌های اعتراض‌های ایران: دست‌کم ۱۱۵ نفر

خوزستان و کرمانشاه بیشترین شمار کشته‌شدگان را داشتند

عفو بین‌المللی در گزارش قبلی خود تعداد کشته‌ها را ۱۰۶ نفر اعلام کرده بود/GEOFFROY VAN DER HASSELT / AFP

یک هفته پس از آغاز اعتراض‌های مردمی در ایران، سازمان عفو بین‌الملل برآورد خود از تعداد کشته‌شدگان در جریان سرکوب خشن مردم معترض از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را به ۱۱۵ نفر افزایش داده است.

این سازمان در گزارش قبلی خود که ۲۸ آبان‌ماه منتشر شد، اعلام کرده بود که تعداد کشته‌ها در ۲۱ شهر ۱۰۶ نفر است.

پیش از این عفو بین‌الملل در گزارشی گفت نیروهای امنیتی در ایران از "گلوله جنگی، ماشین های آبپاش، باتوم و گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان" استفاده کردند.

البته به نظر می‌رسد این برآوردها بسیار محافظه‌کارانه باشد و گزارش‌های غیر رسمی تعداد کشته‌شدگان را به مراتب بیشتر از این رقم برآورد می‌کند.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از اعتراض‌های مردمی در ایران صحنه‌های دلخراشی را از برخورد گلوگله با سر و صورت معترضان نشان می‌دهد.

تعداد مجروحان و بازداشتی‌های این اعتراض‌ها نیز به هزاران نفر می‌رسد اما با توجه به عدم فعالیت گروه‌های حقوق بشری و رسانه‌های آزاد در ایران و قطعی گسترده اینترنت، برآورد دقیق تعداد قربانیان سرکوب اعتراض‌ها بسیار دشوار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران تعداد افرادی که به گفته او «لیدر‌های» اعتراضات بوده و بازداشت شده‌اند را ۱۰۰ نفر اعلام کرده و علم‌الهدی، امام جمعه مشهد نیز به رقم ۴۰۰ نفری بازداشتی‌ها در مشهد اشاره می‌کند.

در روزهای گذشته شماری از دانشجویان و فعالان مدنی و سیاسی نیز بازداشت شده‌اند. اما آمار و ارقام متناقضی در مورد شمار بازداشت شدگان اعلام می‌شود. برای مثال گزارش‌ها حاکی از آن بود که ۴۰ تا ۵۰ دانشجوی دانشگاه تهران بازداشت و با آمبولانس به زندان منتقل شده‌اند. اما معاونت دانشجویی دانشگاه تهران می‌گوید از عوامل بازداشت کننده اطلاع ندارد و فهرست بازداشت‌شدگان نیز در اختیار حراست دانشگاه است. در مقابل حراست دانشگاه تهران نیز می‌گوید از تعداد بازداشتی‌ها و عوامل بازداشت‌کننده بی‌اطلاع است اما رقمی که در رسانه‌ها اعلام شده، بزرگنمایی است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای،‌رهبر جمهوری اسلامی در نخستین واکنش به اعتراض‌هایی که با افزایش ۳۰۰ درصدی بهای بنزین آغاز شد و به سرعت به اعتراض‌ علیه وضعیت وخیم معیشتی و سیاست‌های حکومت تبدیل شد، معترضان را اشرار توصیف کرد.

پس از آن بود که دیگر مقامات جمهوری اسلامی نیز پشت آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفتند و معترضان را مزدور بیگانه و اغتشاش‌گر توصیف کردند و نیروهای امنیتی در فضای ایزوله‌شده‌ای که در نتیجه قطعی اینترنت و ارتباط ایران با جهان خارج ایجاد شد، به سرکوب خشن مردم معترض اقدام کردند.

بیشتر از