رئیس مجلس روسیه یکشنبه وارد تهران می‌شود

روابط جمهوری اسلامی و حکومت روسیه درحال افزایش است

ویاچسلاو ولودین، رئیس مجلس دومای روسیه، روز یکشنبه، دوم بهمن‌ماه، وارد تهران خواهد شد و روز دوشنبه با جمعی از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی دیدار می‌کند. 

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به‌نقل از «سخنگوی مجلس ایران» اعلام کرد که همکاری‌های دو کشور در زمینه ترابری، انرژی و سرمایه‌گذاری، از موضوعات اصلی این سفر خواهند بود. حدود سه هفته، این خبرگزاری به‌نقل از همین منبع، از سفر قریب‌الوقوع آقای ولودین به ایران خبر داده بود. درضمن، یک منبع مطلع به این خبرگزاری گفته بود که ولودین در طول سفر خود، با ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری اسلامی، نیز دیدار می‌کند. 

پیش از این، مقام‌های حزب حاکم «روسیه متحد» و رئیس فراکسیون آن در دوما، ولادیمیر واسیلیف، طی سفر به تهران با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، دیدار کرده و از اوضاع خاورمیانه و همکاری پارلمانی دو کشور گفته بودند. ظاهرا این دیدار پیش‌زمینه دیدار ولودین بوده است. ولودین قرار است علاوه‌بر رئیسی با محمدباقر قالیباف، همتای خود در جمهوری اسلامی، نیز دیدار کند. درضمن، کمیسیون عالی همکاری پارلمانی بین دو کشور نیز طی این سفر تشکیل جلسه می‌دهد.

این سفر درحالی انجام می‌شود که حکومت‌های جمهوری اسلامی و روسیه به تعمیق روابط خود مشغول‌اند. در ماه جاری رئیسی و ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، ظرف کمتر از ۱۰ روز، دوبار تلفنی صحبت کردند. به گزارش کرملین و نهاد ریاست‌جمهوری ایران، رئیسی و پوتین در حد فاصل ۹ تا ۱۹ ژانویه دوبار تلفنی صحبت کردند و از لزوم «ارتقای روابط دوجانبه» گفتند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌علاوه، چندین دیدار سطح عالی بین دو کشور انجام شده و طبق برخی گزارش‌ها، روسیه قرار است به ایران هواپیماهای جنگنده‌ سوخو بفروشد، راهی برای دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا. ایگور لویتین، مشاور ارشد پوتین، در حد فاصل دو تماس تلفنی رئیسی و پوتین در تهران بود و با علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، دیدار کرد. به گزارش نورنیوز، که نزدیک به این شورا و شمخانی است، آقای لویتین در همین سفر با محمدرضا فرزین، رئیس جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی، هم در رابطه با تقویت رابطه بانکی دو کشور گفت‌وگو کرد. جمهوری اسلامی و حکومت روسیه می‌خواهند راهی پیدا کنند تا بازرگانی را با دور زدن دلار آمریکا انجام دهند. وب‌سایت «فایننس فیدز» به‌تازگی در گزارشی آورده بود که بانک‌های مرکزی ایران و روسیه برای مقابله با تحریم‌ها و اجتناب از بازرگانی دلاری، به فکر ایجاد یک رمزارز «باثبات» افتاده‌اند. این گزارش مورد توجه گسترده رسانه‌های ایران و روسیه قرار گرفته است. 

جمهوری اسلامی پیش از این به‌دلیل ارسال پهپاد به روسیه، با انتقاد شدید غرب مواجه شده است. به گزارش «پرس تی‌وی»، رسانه نزدیک به حاکمیت جمهوری اسلامی، روسیه در شرف فروش ۲۴ فروند جت پیشرفته سوخو ۳۵ به ایران است. در ماه سپتامبر گذشته نیز برخی مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی از احتمال این خرید خبر داده بودند. طبق برخی گزارش‌های تاییدنشده این هواپیماها به‌عنوان پرداخت در ازای پهپادهای ایرانی به جمهوری اسلامی داده می‌شوند. شهریار حیدری، نماینده مجلس جمهوری اسلامی، نیز چندی پیش، گفته بود هواپیماها شاید تا همین چند ماه آینده به‌ دست ایران برسند.

درعین‌حال، اما به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا روز جمعه در بروکسل به خبرنگاران گفت که این اتحادیه هیچ شواهدی درمورد ارسال موشک بالستیک از ایران به روسیه در اختیار ندارد. این مقام درضمن، تاکید کرد که بروکسل درمورد ارسال پهپاد از ایران به روسیه، «اطلاعات تاییدشده» دارد. امیرعبداللهیان نیز در ماه نوامبر ارسال پهپاد به روسیه را تایید کرده و گفته بود این کار پیش از جنگ اوکراین صورت گرفته است. 

رای پارلمان اروپا به تروریستی اعلام‌کردن سپاه پاسداران نیز بر اوضاع تاثیر گذاشته است. مقام‌های جمهوری اسلامی گفته‌اند این رای برای اروپا‌ «عواقب»‌ خواهد داشت و هنوز معلوم نیست این عواقب قرار است چه باشند. ستادکل نیروهای مسلح ایران قطع‌نامه پارلمان اروپا را «بدعت»‌ خواند و مدعی شد که «امنیت، آرامش و صلح منطقه‌ای و جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد». 

ناظران می‌گویند پاسخ جمهوری اسلامی به این حرکت پارلمان اروپا شاید افزایش همکاری با کرملین و افزایش حضور در جنگ اوکراین باشد. وب‌سایت «المانیتور» هم در گزارشی تحلیلی نوشت:‌ «سپاه پاسداران که از قرارگرفتن در فهرست سیاه اروپایی‌ها خشمگین است و فی‌الحال با نیروی قدس جنجالی خود در خارج از مرزها فعالیت دارد، شاید اکنون برای کمک به متحد خود، روسیه، به‌منظور پیشروی در اوکراین و نبرد وسیع‌تر علیه غرب به‌عنوان دشمن مشترک تهران و مسکو، دیگر به مشارکت ملموس دست بزند.»