وزیر خزانه‌داری آمریکا در بازدید از «خانه بردگان»، یاد قربانیان تجارت برده را گرامی داشت

خانه بردگان در غرب سنگال جایی است که میلیون‌ها برده برای آخرین‌بار سرزمین مادری خود را پشت‌ سر گذاشتند و برای بیگاری از آنجا به آن‌سوی اقیانوس منتقل شدند

جزیره گوری در غرب سواحل سنگال به‌عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو به‌ثبت رسیده است- REUTERS/ Ngouda Dione

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، در جریان سفرش به آفریقا از ساختمانی در غرب سنگال بازدید کرد که یکی از شناخته‌‌شده‌‌ترین نمادهای تجارت برده از آفریقا به آمریکا به‌حساب می‌آید.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه ۲۱ ژانویه (اول بهمن‌ماه) در گزارشی نوشت که جنت یلن در جریان سفر ۱۰روزه خود که با هدف بازسازی روابط اقتصادی میان ایالات متحده و آفریقا انجام شد، از ساختمانی در جزیره گوری سنگال، معروف به «خانه بردگان» بازدید کرد و در آستانه دروازه موسوم‌به «بدون بازگشت» ایستاد.

این محل در غرب سنگال جایی است که میلیون‌ها برده برای آخرین‌بار سرزمین مادری خود را پشت‌ سر گذاشتند و از آنجا برای بیگاری و کار اجباری به‌عنوان برده، به آن‌سوی اقیانوس، یعنی ایالات متحده، منتقل شدند.

آسوشیتدپرس در بخشی از گزارش خود به‌نقل از وزیر خزانه‌داری آمریکا نوشت: «آنچه در این جزیره و در جریان تجارت برده در دو سوی اقیانوس اطلس رخ داده است، تنها بخشی از تاریخ آفریقا نیست؛ بخشی از تاریخ ایالات متحده نیز محسوب می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته جنت یلن، حتی بعد از لغو برده‌داری، سیاه‌پوستان آمریکایی که بسیاری از آن‌‌ها می‌توانند  تبار خود را از طریق بنادری مانند گوری در سراسر آفریقا پیگیری کنند، از حقوق و آزادی‌هایی که ما طبق قانون اساسی خودمان به آن‌ها وعده داده بودیم، محروم ماندند. برده‌داری در ایالات متحده در سال ۱۸۶۵ پس از جنگ‌های داخلی به‌طور رسمی لغو شد.

 براساس برآوردهای اقتصادی، مجموع منافع مالی که از تجارت و انتقال بردگان و بهره‌گیری از نیروی کار بدون مزد آن‌ها به ایالات متحده رسیده است، به ده‌ها تریلیون دلار می‌رسد.

جزیره گوری در غرب سواحل سنگال به‌عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو به‌ثبت رسیده است. پیش‌تر هم بسیاری از مقام‌های بلندپایه آمریکا، ازجمله باراک اوباما و بیل کلینتون، روسای جمهوری سابق ایالات متحده، از این جزیره و «خانه بردگان» بازدید کرده‌اند. 

بیشتر از جهان