جان کربی: گروه واگنر یک سازمان جنایتکار فرامرزی است

به‌گفته سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید، هفته آینده وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی جدید علیه شرکت خصوصی واگنر اعمال خواهد کرد

جان کربی در بخشی از سخنان روز جمعه خود از اختلاف‌های موجود میان واگنر و وزارت دفاع روسیه نیز خبر داد -- REUTERS/Igor Russak

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید، در روز جمعه، ۲۰ ژانویه ۲۰۲۳، اعلام کرد وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا تحریم‌های بیشتری علیه شرکت خصوصی واگنر، که در جنگ اوکراین به دولت روسیه خدمات نظامی ارائه می‌دهد، اعمال خواهد کرد.

این مقام ارشد دولت آمریکا در اظهارات روز جمعه خود گفت وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت خصوصی واگنر را به‌عنوان «یک سازمان جنایی فرامرزی» به‌رسمیت خواهد شناخت.

کربی در فرازی از سخنان موردنظر چنین گفت: «هفته آینده علیه واگنر و شبکه‌ای که از این گروه در سراسر قاره‌های مختلف جهان پشتیبانی می‌کند، تحریم‌های بیشتری اعمال خواهیم کرد.» او همچنین تاکید کرد که تحریم‌های پیشِ رو، «تهدیدهای فرامرزی» شرکت خصوصی واگنر، از جمله «الگویِ فعال جنایت‌های جدی» این گروه، را مورد هدف قرار می‌دهد.

به‌گفته کربی، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، شرکت خصوصی واگنر را به‌عنوان «یک سازمان جنایتکار» می‌شناسد که «مرتکب جنایت‌های گسترده و نقض حقوق بشر» شده است. این مقام ارشد کاخ سفید در عین‌حال اعلام کرد دولت فدرال آمریکا به‌صورت فعال به افشای همکاران واگنر می‌پردازد، فعالیت‌های آنها را مختل می‌کند و منافع‌شان را مورد هدف قرار می‌دهد.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، تحریم‌های جدیدی که قرار است از هفته آینده علیه واگنر اعمال شود، به دولت فدرال ایالات متحده آمریکا اجازه می‌دهد تا دارایی‌های این شرکت خصوصی در خاک آمریکا را مسدود کند و همچنین شهروندهای آمریکایی را از هرگونه دادوستد «نقدی، کالایی و خدماتی» با گروه واگنر منع خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های کاخ سفید در ماه گذشته میلادی اعلام کردند اطلاعاتی در دست دارند که نشان می‌دهد شرکت خصوصی واگنر محموله‌هایی نظامی، از جمله گلوله‌های توپخانه، را از دولت کره شمالی تحویل گرفته تا در اختیار روسیه قرار دهد؛ اقدامی که به تعبیر مقام‌های دولت فدرال آمریکا گسترش نقش شرکت خصوصی واگنر در جنگ اوکراین را نشان می‌دهد.

اگرچه دولت کره شمالی بلافاصله ادعای دولت آمریکا را رد کرد و علیه کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین موضع‌گیری کرد، اما کاخ سفید روز جمعه تصاویری را نمایش داد که محتوای آنها انتقال تسلیحات نظامی از کره شمالی به روسیه را تایید می‌کرد. به این ترتیب کربی نیز با اشاره به این تصاویر گفت کره شمالی این تسلیحات را در اختیار گروه واگنر قرار داده است تا علیه مواضع اوکراین مورد استفاده قرار بگیرد.

با تمامی این اوصاف، جان کربی در بخش دیگری از سخنان روز جمعه خود از اختلاف‌های موجود میان واگنر و وزارت دفاع روسیه خبر داد. او گفت اطلاعات دولت فدرال آمریکا نشان می‌دهد اختلاف این شرکت خصوصی با وزارت دفاع روسیه رو به افزایش است، چون رشد واگنر به اندازه‌ای رسیده که می‌تواند رقیبی جدی برای وزارت دفاع و سایر وزارتخانه‌های دولت روسیه محسوب شود.

بر اساس گفته‌های کربی، شرکت خصوصی واگنر در حال حاضر ۵۰ هزار نیرو در خاک اوکراین دارد که ۱۰ هزار نفر از آنها را پیمانکارها و ۴۰ هزار نفر را نیز محکومانی تشکیل می‌دهند که واگنر از زندان‌های روسیه جذب کرده است.

جدای از استفاده واگنر از زندانیان روس، این شرکت خصوصی در یک‌ سال گذشته چند هزار جنگجوی مزدور خاورمیانه‌ای را نیز به خدمت ارتش روسیه درآورده است. رامی عبدالرحمن، رئیس یکی از مراکز بریتانیایی که وضعیت حقوق بشر در سوریه را رصد می‌کند، در آوریل سال گذشته میلادی گفت شرکت خصوصی واگنر ۱۸ هزار جنگجوی خاورمیانه‌ای را جذب کرده و آنها را به میدان‌های نبرد در اوکراین فرستاده است.

بیشتر از جهان