«پاسخ سخت»؛ واکنش جمهوری اسلامی به تروریستی خوانده شدن سپاه پاسداران

نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفتند این نهاد روز یکشنبه به مصوبه پارلمان اروپا واکنش نشان خواهد داد

واکنش‌ها و سخنان تهدید‌آمیز مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و مطالبی که در ۲۴ ساعت منتهی به جمعه ۳۰ دی‌ماه در رسانه‌های حکومتی منتشر شد، خشم جمهوری اسلامی ایران را از رای مثبت اتحادیه اروپا به تروریستی شناختن سپاه پاسداران آشکار می‌کند.

پارلمان اروپا، روز پنجشنبه ۲۹ دی‌ماه (۱۹ ژانویه)‌، با صدور قطعنامه‌ای به شورای اروپا پیشنهاد داد که سپاه پاسداران و نهادهای وابسته به آن مانند بسیج و سپاه قدس را به‌عنوان سازمان تروریستی معرفی کند.

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، پس از تصویب این قطعنامه ادعا کرد که مصوبه پارلمان اروپا «خلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد» است. او همچنین مدعی شد که پارلمان اروپا این اقدام را از سر «استیصال» انجام داد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، نیز در سخنانی به صدور قطعنامه پارلمان اروپا واکنش نشان داد و با اذعان بر اینکه سپاه پاسداران، شریان اقتصادی کشور را در دست دارد، ادعا کرد که این نهاد نظامی با تروریسم مبارزه کرده است. رئیس مجلس شورای اسلامی که خود نیز سابقه فرماندهی سپاه پاسداران را در کارنامه دارد، اروپا را به «مقابله‌به‌مثل» تهدید کرد و مدعی شد چنانچه این تصمیم نهایی شود، اینکه جمهوری اسلامی ایران، ارتش کشورهای اروپایی را تروریست بداند، «منطقی» است.

قالیباف در ادامه سخنانش، به اروپایی‌ها توصیه کرد «عاقل» باشند و خود را از «سلطه» آمریکا خلاص کنند، «در غیراین ‌صورت هزینه آن را تمام‌و‌کمال پرداخت خواهند کرد».

اندکی قبل از تصویب قطعنامه پارلمان اروپا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در تماس تلفنی به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که اروپا با این اقدام به پای خود «شلیک» می‌کند.

پس از تصویب قطعنامه نیز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در توییتی ادعا کرد که علت خشم کلوپ جهانی از سپاه پاسداران، ماهیت «ضد تروریسم» بودن آن است. کنعانی در ادامه نیز اسرائیل را «رژیم آپارتاید» خطاب کرد و مدعی شد که این کشور «بزرگترین تروریست سازمان یافته جهان» است.

سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیسی، نیز در توییتی مدعی شد: «‌اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه، عقده‌گشایی از شکست اغتشاشات اخیر است.»

عباس کعبی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، هم ادعا کرد که اگر سپاه پاسداران نبود، داعش به اروپا و آمریکا می‌رسید. او نیز اروپایی‌ها را تهدید کرد و گفت که آن‌ها اعلان جنگ کرده‌اند و باید عواقب کارشان را برعهده بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معرفی سپاه پاسداران به‌عنوان سازمان تروریستی، واکنش شماری از نمایندگان مجلس را نیز در‌پی داشت؛ جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت، در حساب کاربری‌اش زبان به تهدید گشود و نوشت که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اروپا «پاسخی سخت» خواهند داد.

عبدالله حاجی صادقی، نماینده علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران، هم از در تهدید وارد شد و گفت: «دشمن با مذاکره کنار نمی‌آید. سپاه پاسداران با تمام نقشه‌ها و توطئه‌های دشمن با قدرت بیشتر پیش می‌رود.»

برمبنای اعلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس، قرار است که روز یکشنبه هفته‌ آینده (۲ بهمن) حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، به مجلس بروند تا در جلسه‌ای غیرعلنی، موضوع اقدام متقابل جمهوری اسلامی علیه اتحادیه اروپا را بررسی کنند.

خشم جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه پارلمان اروپا، تنها به واکنش مقام‌های حکومت محدود نبود و نهادهای وابسته و رسانه‌ها را نیز شامل شد.

ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای با «درمانده» خواندن پارلمان اروپا اعلام کرد که قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، پیامدهایی برای آن‌ها خواهد داشت.

ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در بیانیه جداگانه‌ای قطعنامه پارلمان اروپا را محکوم و اعلام کرد که «دست در دست سپاه پاسداران، از نظام جمهوری اسلامی حراست می‌کند».

ارتش جمهوری اسلامی همچنین پارلمان اروپا را به «تسلیم و تبعیت کورکورانه از سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران» متهم کرد.

حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای در موسسه کیهان، نیز در مصاحبه با خبرگزاری فارس، اروپایی‌ها را تهدید کرد و گفت که اگر این قطعنامه در مرحله نهایی هم تصویب شود، ایران اجازه دارد نظامیان کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تروریست خطاب کند و آنان را هدف قرار دهد.

شریعتمداری در ادامه نیز به‌صراحت گفت که نظامیان اتحادیه اروپا در منطقه و در دسترس جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و در صورت تصویب این قطعنامه، سپاه پاسداران نیز با مقابله‌به‌مثل، آن‌ها را تروریست تلقی می‌کند و هدف حمله قرار می‌دهد.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز در یادداشتی ادعا کرد که پارلمان اروپا با تصویب این قطعنامه، کمربند انتحاری به دور اتحادیه اروپا کشیده است و قبل از اینکه دیگران را هدف قرار دهد، خود را دچار آسیب می‌کند.