چرا آمریکایی‌ها روز شکرگزاری را جشن می‌گیرند؟

جشن شکرگزاری ماه نوامبر هر سال برگزار می شود

 خوراک بوقلمون بخش ثابتی از روز شکرگزاری است

ALEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

در حالی که به پایان ماه نوامبر نزدیک می‌شویم، آمریکایی‌ها مشغول آماده کردن لیست غذای خود برای روز شکرگزاری هستند و احتمالا از قبل مواد لازم برای تهیه غذای بوقلمون شکم‌پر را برای این تعطیلات که چند روز به آن مانده تهیه کرده‌اند.

جدای از غذا، که احتمالا بخش اصلی روز شکرگزاری است، این تعطیلی در یکی از ایام باصفای سال قرار گرفته که در آن آمریکایی‌ها دور هم جمع می‌شوند تا با خانواده یا دوستان خود چیزی را که برای آن شکرگزارند جشن بگیرند.

در آمریکا، روز شکرگزاری یک تعطیلی فرهنگی است که نماد صلح، سپاسگزاری، و آغاز فصل تعطیلات است. 

روز شکرگزاری چیست و از کجا آمده است؟
روز شکرگزاری یک تعطیلی رسمی در ایالات متحده است که در ماه نوامبر جشن گرفته می‌شود.

این جشن سالانه به احترام اولین جشن‌های شکرگزاری در آمریکا، در سال ۱۶۱۹ در ویرجینیا، و در سال ۱۶۲۱، که استعمارگران در پليموت‌، ماساچوست، که بعدا به زائران مشهور شدند، با سرخپوستان‌ وامپانواگ‌، یعنی بومیان آنجا، یک وعده غذا خوردند، برگزار می‌شود.

جشنی که بعدها برگزار شد سه روز ادامه داشت و به احترام کمکی که بومیان آمریکا به زائران کردند تا غلات کشت کنند و از اولین زمستان سخت آنجا جان سالم به در ببرند، برگزار شد.

بعدها، رؤسای جمهور آمریکا، از جمله جرج واشنگتن، جان آدامز و جیمز مدیسون در طول ریاست جمهوری خود خواستار تعیین روزهایی برای شکرگزاری شدند.

اما این روز یک جشن ملی نبود تا سال ۱۸۶۳ که در جریان جنگ داخلی آمریکا رئیس جمهور، آبراهام لینکلن، اعلام کرد روز ملی شکرگزاری هر سال در ماه نوامبر برگزار خواهد شد و تمام کشور این روز را جشن خواهند گرفت.

روز شکرگزاری در چه تاریخی برگزار می‌شود؟
روز شکرگزاری هر سال در چهارمین پنج‌شنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود. امسال این جشن در ۲۸ نوامبر برگزار خواهد شد.

چرا آمریکایی‌ها آن را جشن می‌گیرند و در این روز چه کاری می‌کنند؟

جشن شکرگزاری اگرچه در اصل اهمیتی مذهبی داشته است، امروز بیشتر یک تعطیلی غیرمذهبی است.

از نظر بیشتر آمریکایی‌ها این تعطیلی روزی است برای دور هم جمع شدن و ابراز شکرگزاری خود از طریق پخت غذا، با هم بودن خانواده، و فوتبال. در این روز چندین تیم در لیگ ملی فوتبال آمریکا با هم مسابقه می‌دهند. 

در برخی از جشن‌های شکرگزاری، مردم چیزهایی را که به خاطر آن‌ها شکرگزارند روی یک تکه کاغذ یادداشت می‌کنند و بعد با صدای بلند آن‌ها را می‌خوانند.  

در مدارس برای آشنایی با این روز، کودکان تصویرهایی از زائران، بوقلمون و کشتی می‌فلاور، کشتی‌ای که استعمارگران با آن آمدند، را رنگ‌آمیزی می‌کنند.

همچنین در این روز در شهر نیویورک راهپیمایی میسی برای روز شکرگزاری برگزار می‌شود.

در این راهپیمایی که بزرگترین راهپیمایی شکرگزاری در جهان است آسمان شهر به بالون‌های بزرگی از شخصیت‌های کارتونی آراسته می‌شود و گروه‌های موسیقی و رقص برنامه اجرا می‌کنند. 

پس از روز شکرگزاری ماه خرید برای تعطیلات زمستان شروع می‌شود و این فصل با جمعه سیاه آغاز می‌گردد.

این جشن در چه مناطقی برگزار می‌شود؟
روز شکرگزاری یکی از مهمترین تعطیلات فرهنگی در آمریکاست، اما، کانادایی‌ها نیز روز شکرگزاری خاص خود را داند که دوشنبه دوم ماه اکتبر جشن گرفته می‌شود. در کشور لیبریا نیز جشن شکرگزاری در اولین پنج‌شنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود.

در روز شکرگزاری مردم چه غذاهایی می‌خورند؟
در آمریکا، بوقلمون بخش ثابتی از روز شکرگزاری است، و بیشتر مردم برای غذای شام خوراک بوقلمون تهیه می‌کنند.

هر سال در این روز تقریبا ۴۶ میلیون بوقلمون کشته می‌شوند، اما، هر سال رئیس جمهور یک بوقلمون را از کشتن معاف می‌کند.

اما آن دسته از آمریکایی‌ها که گوشت نمی‌خورند یا گیاهخوارند، لازم نیست نگران از دست دادن این جشن باشند چون گزینه‌های غدایی متعددی برای افراد گیاهخوار و وگان در روز شکرگزاری وجود دارد.

آمریکایی‌ها همچنین در این روز با خوردنی‌های پرطرفدار روز شکرگزاری مانند سیب‌زمینی هندی با مارشمالو، شکم‌پر، سس کران‌بری، نان ذرت، و پای کدو از خود پذیرایی می‌کنند.

© The Independent

بیشتر از زندگی