خیزش سراسری؛ فریاد علیه جمهوری اسلامی در شش شهر ایران

مراسم‌ چهلم و شعارهای شبانه در شهرهای تهران، ایذه، کرمانشاه، دزفول، بندرعباس و دهگلان برگزار شد

خیزش سراسری مردم ایران، با برگزاری مراسم‌ چهلم جان‌باختگان کماکان ادامه دارد. مراسم یادبود چهلمین روز قتل حکومتی دنیا فرهادی در ایذه، سینا نادری در کرمانشاه، محمد قائمی‌فرد در دزفول و شادمان احمدی در دهگلان، روز پنجشنبه با حضور صدها نفر از معترضان به جمهوری اسلامی برگزار شد. در این مراسم‌ها نیز مانند دیگر مراسم‌های چهلم کشته‌شدگان خیزش سراسری، شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر داده شد.

آرامستان روضه‌الزهرا در ایذه شاهد حضور صدها نفر از شهروندان برای همدردی با خانواده دنیا فرهادی، کشته شده خیزش سراسری بود. این مراسم در حالی که خانواده فرهادی برای برگزار نشدن مراسم تحت فشار امنیتی بودند، با شعارهایی علیه جمهوری اسلامی همراه شد. در این مراسم، معترضان شعارهای «دنیای ما رو بردن، جنازه‌اش رو آوردن»، «این گل پرپر شده، هدیه به میهن شده»، «لعنت بر خمینی، مرگ بر خامنه‌ای» و «ایذه شده آماده، فرمان بده شاهزاده»، «شاهزاده پهلوی، وکیل ما شمایی» و «بختیاری می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» سردادند.

دنیا فرهادی ۲۲ ساله، اهل ایذه و دانشجوی معماری دانشگاه آزاد اهواز بود که چهارشنبه ۱۶ آذر، هم‌زمان با روز دانشجو در ایران، حوالی بلوار ساحلی در محدوده پل کابلی اهواز مفقود و پیکرش یک هفته بعد در منطقه‌ای دور از اهواز و در کناره رود کارون پیدا شد. ابتدا علت کشته شدن او خودکشی اعلام شد و پس از آن، شوراهای صنفی از قتل او با گلوله جنگی نیروهای امنیتی پرده برداشتند.

برگزاری مراسم چهلم در ایذه پیش از این نیز با حواشی بسیاری همراه بوده است و در‌پی برگزاری مراسم‌های قبلی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ایذه خواهر میلاد سعیدیان‌جو، از کشته‌شدگان خیزش سراسری در ایذه را به‌علت آنچه سردادن شعارهای ساختارشکنانه عنوان کرده بود، احضار کرد.

خبرگزاری تسنیم نوشت که خواهر متوفی در مراسم چهلم، به سردادن شعارهای ساختارشکنانه اقدام کرده است و آن را جرم مشهود نامید. تسنیم نوشت که با توجه به مشهود بودن جرم، پرونده قضایی برای او تشکیل و متهم مطابق با ضوابط قانونی، برای ادای توضیحات به دادسرای این شهرستان احضار شده است.

دادستان عمومی ایذه اعلام کرد که سایر افراد شرکت‌کننده در این مراسم که او را همراهی می‌کردند، نیز شناسایی و به دادسرا احضار شده‌اند. دادستانی تعداد بازداشت‌شدگان در این مراسم را ۷۰ نفر عنوان کرد. مراسم چهلم میلاد سعیدیان‌جو، از کشته‌شدگان ۲۵ آبان ایذه، نهم دی‌ماه برگزار شد. خانواده میلاد به‌رسم بختیاری برای فرزند جوان خود هم‌زمان با عزاداری، مقدمات عروسی را تدارک دیده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مراسم شادمان احمدی در شهر دهگلان استان کردستان نیز، روز پنجشنبه ۲۹ دی‌ماه، جمعی از مردم در اقدامی نمادین ده‌ها بادکنک را در آسمان رها کردند. معترضان روز پنجشنبه در مراسم چهلم شادمان احمدی و بر مزار او شعارهای «زن، زندگی، آزادی»، «شهید نمی‌میرد» و «مرگ بر سپاهی» سردادند. به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، شادمان احمدی معترض ۳۲ ساله در هفدهم آذرماه بازداشت شد و در بازداشتگاه کلانتری دهگلان در اثر شکنجه کشته شد.

در کرمانشاه نیز جمعی از مردم عصر پنجشنبه بر مزار سینا نادری، معترض کشته شده به دست نیروهای سپاه پاسداران، در آرامستان دره دریژ حضور یافتند. در جریان این مراسم یادبود، شعارنوشته‌هایی با عنوان «شهید راه آزادی» بر مزار سینا نادری و در دست مردم بود.

مردم دزفول نیز با حضور بر مزار محمد قائمی‌فرد، معترض ۱۸ ساله‌ کشته شده در جریان خیزش سراسری، حضور یافتند. محمد قائمی‌فرد در جریان تظاهرات ۳۰ مهرماه دزفول، با شلیک مستقیم گلوله جنگی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به سرش، به‌شدت زخمی شد و به کما رفت و چند روز بعد در بیمارستان بر اثر شدت جراحت ناشی از اصابت گلوله کشته شد.

مراسم چهلمین روز از قتل حکومتی و اعدام مجیدرضا رهنورد نیز روز جمعه در شهر مشهد برگزار می‌شود. جمعی از معترضان مشهدی با صدور فراخوان‌هایی اعلام کردند روز جمعه یاد او را گرامی خواهند داشت.

شعارهای شبانه نیز در تهران و بندرعباس ادامه یافت. جمعی از معترضان، شامگاه پنجشنبه ۲۹ دی‌ماه، در محله‌های تهرانپارس و اکباتان تهران به سردادن شعارهای شبانه علیه جمهوری اسلامی پرداختند. معترضان با سردادن «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای»، خیزش علیه جمهوری اسلامی را زنده نگه داشتند. معترضان در بندرعباس پنجشنبه شب، از داخل خانه‌ها و مجتمع‌های مسکونی، شعار «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه»، «مرگ بر بسیجی»، «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی» و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.