اختلاف آلمان و آمریکا بر سر ارسال تانک به اوکراین

اولاف شولتس، صدر‌اعظم آلمان، به ارسال سلاح‌هایی که ممکن است مسکو را تحریک کند، تمایلی ندارد

کی‌یف می‌گوید برای دفع حملات روسیه و بازپس‌گیری مناطق اشغالی، به تانک‌های سنگین نیاز دارد- Gregor Fischer / AFP

متحدان غربی، روز پنجشنبه ۱۹ ژانویه (۲۹ دی)، وعده دادند که یک سری محموله سلاح‌های جديد، به ارزش ميلياردها دلار برای اوکراين می‌فرستند، اما اين سوال مهم که آيا ارسال تانک‌های سنگين هم باید انجام شود، برلين را نگران کرده است. این کشور هنوز علامتی نشان نداده است که آيا محدودیت‌ها در‌مورد ارسال تسلیحات سنگین را لغو خواهد کرد يا نه.

اوکراین از این نگران است که زمستان به  روسیه فرصت می‌دهد که برای یک حمله بزرگ جدید، نیروهایش را آماده کند. به همین دلیل است که اوکراین تلاش می‌کند بر آلمان فشار بیاورد تا تانک‌های «لئوپارد» ساخت آلمان را به اوکراین بفرستد. این نوع تانک در ارتش‌ کشورهای عضو ناتو هم وجود دارد، اما انتقال آن‌ها به اوکراین به تصویب آلمان نیاز دارد.

يک منبع دولتی آلمان گفت: اگر واشینگتن تصمیم بگیرد تانک‌های آبرامز خود را به اوکراین بفرستد، برلين هم محدودیت‌های ارسال تانک‌های ساخت آلمان به اوکراین را لغو می‌کند. 

اولاف شولتس، صدر‌اعظم سوسیال دموکرات آلمان، به ارسال سلاح‌هایی که ممکن است مسکو را تحریک کند، تمایلی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسياری از متحدان غربی برلين می‌گويند نگرانی آلمان نابجا است و روسيه در حال حاضر به‌طور کامل درگیر جنگ است.

در تازه‌ترین تحول، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع جدید آلمان، در برلین با هم ملاقات کردند تا در‌مورد اختلاف‌های آمریکا و آلمان بحث کنند، اما معلوم نیست که آيا این دیدار پیش از جلسه ده‌ها کشور متحد غربی در روز جمعه در رامشتاين، پايگاه هوایی اصلی آمریکا در اروپا، نتیجه دهد.

کی‌یف می‌گوید برای دفع حملات روسیه و بازپس‌گیری مناطق اشغالی، به تانک‌های سنگین نیاز دارد. 

آندری یرمک، رئیس اداره ریاست‌جمهوری اوکراین، روز پنجشنبه در تلگرام نوشت: «وقتمان تمام شده، وقت جهان تمام شده است.»

او نوشت: این مسئله‌ که آیا تانک به اوکراین فرستاده شود یا نه، باید سریع حل شود. او می‌گوید: «ما هزینه این تعلیق را با جان مردم اوکراین می‌پردازیم. نباید اینطور باشد.»

برلین تاکنون مانع ارسال تانک‌های لئوپارد ۲ شده است. تانک‌هایی که به‌طور جدی می‌توانند به اوکراین کمک کنند. واشینگتن و بسياری از متحدان غربی می‌گويند تانک‌های لئوپارد ساخت آلمان، تنها گزينه مناسبی است که به تعداد کافی در دسترس‌اند. آلمان در طول جنگ سرد هزاران تانک از این نوع تولید کرد و همچنان آن‌ها را در اختیار دارد.

بریتانیا اولین کشور غربی است که تانک‌های غربی به اوکراین می‌فرستد و با این اقدام لندن، فشارها بر برلین افزایش یافته است. بریتانیا  قول تحویل ۱۴ تانک چلنجر به اوکراین داده است، اما تانک‌های لئوپارد آلمان بهترین گزینه برای اوکراین در مقیاس بزرگ دانسته می‌شوند.

بیشتر از جهان