جهش چشمگیر دمای گرینلند

انتظار می‌رود افزایش دما ادامه یابد و یخ‌های گرینلند و یخچال‌های طبیعی سریع‌تر ذوب شوند

داده‌های هسته یخ برای سال‌ها نشان می‌داد که گرینلند کمی متفاوت از قطب شمال عمل می‌کند-KEREM YUCEL / AFP

بر اساس داده‌های جدید از هسته‌های یخ، یک جهش در دمای گرینلند، جزیره غول‌پیکر شمالی، از سال ۱۹۹۵ رخ داده است. این داده‌ها نشان می‌دهد این جزیره ۱.۵ درجه سانتیگراد گرم‌تر از میانگین دمای قرن بیستم است. این گرم‌ترین دما در گرینلند از یک هزار سال پیش است. 

تا به حال هسته‌های یخ گرینلند نشانه روشنی از گرم شدن کره زمین در دورافتاده‌ترین بخش مرکزی شمال جزیره حداقل در مقایسه با سایر نقاط جهان نشان نداده بودند. 

این هسته‌های یخی که به‌تازگی تجزیه‌و‌تحلیل شده‌اند، در سال ۲۰۱۱ حفر شده‌اند.

بر اساس مطالعه‌ای که روز چهارشنبه ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) در مجله طبیعت منتشر شد، دمای این جزیره در ۱۵ سال اخیر یک جهش  چشمگیر را نشان می‌دهد. 

ماریا هرهولد، یخچال‌شناس موسسه آلفرد وگنر در آلمان، می‌گوید: «ما شاهد افزایش دما بین دهه‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۱ بودیم.» او افزود: «ما اکنون شواهد آشکاری از گرم شدن کره زمین داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های هسته یخ، سال‌ها طول می‌کشد. ماریا هرهولد از سال ۲۰۱۹ هسته‌های یخ جدیدی در دست مطالعه دارد، اما هنوز مطالعه آن‌ها به پایان نرسیده است. او انتظار دارد افزایش دما ادامه یابد و یخ‌های گرینلند و یخچال‌های طبیعی سریع‌تر ذوب شوند. 

مارتین استندل، دانشمند آب‌و‌هوا از موسسه هواشناسی دانمارک، می‌گوید: «این یک یافته مهم است و این سوء‌ظن را تایید می‌کند که گرم شدن هسته‌های یخ به این دلیل است که هسته‌ها قبل از دما‌های بالا ذوب می‌شوند.»

هورهولد گفت:« جهش در دما پس از سال ۱۹۹۵ آنقدر بزرگتر از زمان‌های پیش از صنعتی شدن در اواسط قرن نوزدهم است که این فرضیه را رد می‌کند که تغییرات آب‌و‌هوایی ناشی از اقدامات انسان نیست.» مطالعات همچنین نشان می‌دهند که این جهش ناگهانی دما، با افزایش ناگهانی مقدار آب جاری از یخ‌های ذوب شده گرینلند، مرتبط است. با این حال تقریبا از ۲۵ سال پیش، گرم شدن دما در این جزیره را نمی‌شد نادیده گرفت. 

داده‌های موجود نشان می‌دهد گرینلند به‌سرعت بقیه قطب شمال که چهار برابر سریع‌تر از میانگین جهانی در حال گرم شدن است، گرم نمی‌شود، اما به‌زودی این جزیره نیز به این سرعت گرم می‌شود.

داده‌های هسته یخ برای سال‌ها نشان می‌داد که گرینلند کمی متفاوت از قطب شمال عمل می‌کند. هورهولد گفت که به‌احتمال زیاد این به‌خاطر شرایط جغرافیایی خاص گرینلند است. دانشمندان می‌گویند گرینلند به‌عنوان یک توده زمینی غول‌پیکر در مقایسه با بقیه قطب شمال که بسیار بیشتر در مجاورت آب است، کمتر تحت تاثیر ذوب شدن یخ‌های دریایی و دیگر عوامل آبی قرار گرفته است.

بیشتر از جهان