خط‌ونشان‌های داماد سرخانه دولت

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی در روزهای گذشته سه تحلیل متفاوت از اعتراضات مردمی داشته‌است

خط و نشان کشیدن برای معترضین با یادآوری رویدادهای «تابستان ۶۷»، می‌تواند نشانه‌ای از عزم حاکمیت برای سرکوب گسترده و دامنه‌دار هر گونه اعتراض باشد - عکس از خبرگزای تسنیم

۲ روز پیش از آغاز اعتراض‌های سراسری مردم به افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین، حسام‌الدین آشنا در حساب توییتری خود نوشت: « فتنه ۹۶ را در مشهد کلید زدند ولی بحمدالله اجازه داده‌ نشد فتنه ۹۸ در یزد کلید بخورد».

اشاره مشاور حسن روحانی به «فتنه یزد»، شعارهای اعتراضی بود که در جریان سخنرانی رییس‌جمهور ایران در شهر یزد سرداده شد. روحانی و حلقه نزدیکانش، اعتراضات مردمی در سال ۹۶ را توطئه‌ای می‌دانند که از سوی رقبا و مخالفان درون‌حکومتی رییس‌جمهور طراحی‌شده‌بود. در ۲ سال گذشته، حسن روحانی و حلقه اصلی یارانش در دولت، شورش‌های دی‌ماه ۹۶ را فاقد جنبه مردمی و به مثابه پدیده‌ای ضدامنیتی و از قبل‌برنامه‌ریزی‌شده علیه دولت تفسیر می‌کردند. به همین دلیل حسام‌الدین آشنا، یکی از اعضای حلقه روحانی، سرداده‌شدن چند شعار در یزد را نیز به مثابه دور جدیدی از تلاش رقبا برای تشویق مردم به اعتراض تحلیل می‌کرد.

حسام‌الدین آشنا را «داماد سرخانه دولت» می‌نامند. این لقب هم دلالت بر نزدیکی او با حسن روحانی دارد و هم اشاره‌ای است به چگونگی ورود او به حلقه اصلی قدرت در ایران.

او داماد قربانعلی دری‌نجف‌آبادی، وزیر اسبق اطلاعات ایران است. خطبه عقد او و همسرش را علی خامنه‌ای در زمانی که هنوز رییس‌جمهور بود خوانده است.

دامادی دری نجف‌آبادی پای او را به نهادها و مخافل امنیتی باز کرد. آشنا نیز در زمان وزارت پدر همسرش، پست معاونت روحانیت وزارت اطلاعات را به عهده داشت. پس از رسوایی قتل‌های زنجیره‌ای، دری نجف‌آبادی از پست وزارت کنار گذاشته شد ولی فعالیت‌های امنیتی آشنا به پایان نرسید. به روایت خودش او در قضایای حصر آیت‌الله منتظری به عنوان مشاور با حسن روحانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی همکاری داشته و این سرآغاز آشنایی او با رییس‌جمهور آینده ایران می‌شود.

حسام‌الدین آشنا، در کنار رضا صالحی امیری، محمود واعظی و مسعود سلطانی‌فر، چهره‌های امنیتی‌ای بودند که در زمستان ۱۳۹۱، حسن روحانی را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آماده کردند. این حلقه امنیتی، پس از پیروزی حسن روحانی با اضافه شدن چند چهره جدید به آن، نزدیک‌ترین و امین‌ترین افراد نزدیک به رییس‌جمهور جدید را شکل دادند.

سردرگمی تحلیلی مشاور روحانی

۴۸ ساعت بعد از انتشار توییت آشنا درباره تلاش رقبای دولت برای کلید زدن «فتنه یزد»، مردم در بیش از ۱۰۰ شهر و ۲۸ استان ایران اعتراضاتی گسترده را به افزایش قیمت بنزین آغاز کردند. ناگهانی و گسترده بودن این اعتراضات سبب شد تا روحانی و حلقه نزدیکانش با تغییر در شیوه تحلیل و تفسیر، به سرعت خود را پشت روایت سپاه و رهبر ایران از اعتراضات مردمی قرار دادند.

رهبر ایران در دومین روز اعتراضات، مردم را «اشرار» خواند و سپاه و نیروهای امنیتی اعلام کردند که با هر اعتراضی به شدت برخورد خواهند کرد. حسن روحانی و حلقه امنیتی‌های اطرافش نیز معترضان را کم‌شمار اعلام کردند و از سپاه، وزارت اطلاعات و قوه قضاییه خواستند تا پاسخی درخور به معترضان بدهند.

حسام‌الدین آشنا، در روز دوم اعتراضات و پس از سخنان رهبر ایران با انتشار توییتی، اعتراضات مردمی در ایران را به «رسانه‌های مزدور» نسبت داد و نوشت: «فرصت‌طلبان داخلی و خارجی اشتباه راهبردی دیگری مرتکب شدند .ایران نه عراق است و نه لبنان. سفارت آمریکا هم سال‌هاست که بسته شده است. ما ایرانیان اجازه نخواهیم‌داد رسانه‌های مزدور برای ما تعیین تکلیف کنند. شب دراز است و قلندر بیدار.»

قطع سراسری اینترنت، ارسال گسترده پارازیت بر روی ماهواره‌ها و پیاده کردن مدل کره‌شمالی از همان روز، ارتباط مردم ایران با یکدیگر و آنچه آشنا «رسانه‌های مزدور» می‌خواند را حذف کرد. اما این بار نیز برخلاف تحلیل مشاور روحانی، اعتراضات گسترده‌تر شد. به این ترتیب دومین تحلیل مشاور رییس‌جمهور ایران که ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک را نیز به عهده دارد غلط از آب درآمد.

«ارتباط اعتراضات با سازمان مجاهدین خلق»، سومین و آخرین تحلیلی است که آشنا از شورش مردم ایران ارائه داده است. او  در هفتمین روز اعتراضات در حساب توییتری خود نوشت: « خیال کردند عملیات فروغ جاودان ۲ را کلید زده‌اند ولی حالا به خوبی فهمیدند که در واقع عملیات مرصاد ۲ کلید خورده‌است.»

«فروغ جاویدان»، نام عملیاتی است که سازمان مجاهدین خلق در مرداد سال ۱۳۶۷ با هدف تغییر حکومت در ایران انجام دادند. مقابله جمهوری اسلامی، «مرصاد» نامگذاری شده است. این فراخوانی تاریخی در توییت مشاور حسن روحانی از دو جهت اهمیت دارد. نخست آنکه در مقابله به مثل جمهوری اسلامی با عملیات فروغ جاویدان بسیاری از نیروهای تسلیم‌شده سازمان مجاهدین خلق در جاده‌های اطراف کرمانشاه و سرپل‌ذهاب بدون محاکمه تیرباران شدند. در دومین رویداد، به فاصله کوتاهی از این عملیات بسیاری از زندانیان سیاسی در سراسر ایران که ارتباطی با این عملیات هم نداشتند، اعدام شدند.

ابراهیم رییسی که اکنون رییس قوه قضاییه ایران است یکی از کسانی است که در هیات تعیین شده از سوی آیت‌الله خمینی (هیات مرگ)، دستور اعدام تعداد زیادی از زندانیان سیاسی را صادر کرده است. در روزی که آشنا اعتراضات مردمی را به عملیات فروغ جاویدان تشبیه کرد و به شکل غیرمستقیم، وعده محاکمه صحرایی و یا اعدام در زندان را به دستگیر‌شدگان و معترضین داد، ابراهیم رییسی نیز از برخورد قاطع و شدید قوه قضاییه با زندانیان حوادث اخیر گفت.

رییسی صبح امروز در جمع بسیجیان گفت: « کسانی که در روزهای اخیر از فضا و از دغدغه مردم سوءاستفاده کرده و در جامعه اغتشاش و ناامنی کردند، دل زن و بچه‌های مردم را لرزاندند و به اموال عمومی حمله کرده و به اموال مردم خسارت وارد کردند بدانند مجازات سختی در انتظارشان هست. امنیت کشور مهمترین مسئله ما هست و تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهیم نسبت به امنیت کشور کوچکترین اخلالی صورت بگیرد.»

خط و نشان کشیدن برای معترضین با یادآوری رویدادهای «تابستان ۶۷»، می‌تواند نشانه‌ای از عزم حاکمیت برای سرکوب گسترده و دامنه‌دار هر گونه اعتراض باشد. البته این فراخوانی تاریخی در دل خود نشانه‌ای از ترس از فروپاشی نظام سیاسی نیز به همراه دارد و شاید به همین دلیل بود که نیروهای نظامی و امنیتی برخلاف اعتراضات قبلی، زودتر و گسترده‌تر از اسلحه استفاده کردند.

بیشتر از