جان کربی: اظهارات لاوروف در مورد شباهت آمریکا و آلمان نازی بی‌معنی است

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اظهارات وزیر خارجه روسیه را «بی‌ارزش» و «توهین‌آمیز» دانست

«اظهارات لاوروف تقریبا به‌قدری نامربوط است که ارزش پاسخگویی ندارد» -- Kevin Dietsch/Getty Images/AFP

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه، ۱۸ ژانویه ۲۰۲۳، نسبت به گفته‌های سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، مبنی بر مقایسه رفتار کشورهای غربی با اقدامات آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی، علیه یهودی‌های ساکن اروپا، واکنش نشان داد و سخنان دیپلمات ارشد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را «توهین‌آمیز» خواند.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، جان کربی خطاب گفت: «[اظهارات لاوروف] تقریبا به‌قدری نامربوط است که ارزش پاسخگویی ندارد.» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین در ادامه این بخش از اظهارات خود تاکید کرد تلاش وزیر خارجه روسیه به‌منظور یکسان‌سازی اقدامات غرب با آنچه هیتلر در هولوکاست انجام داد، «توهین‌آمیز» است.

سرگئی لاوروف، در اظهارات روز چهارشنبه خود مدعی شد در حال حاضر راهبرد ایالات متحده آمریکا شبیه به رویکرد راهبردی ناپلئون بناپارات، امپراطور فرانسه که در سال‌های ۱۸۰۴ تا ۱۸۱۵ بر فرانسه حکومت کرد و به‌نیت تبدیل شدن فرانسه به بزرگ‌ترین قدرت اروپایی با مجموعه‌ای از کشورهای این قاره وارد جنگ شد، و آدولف هیتلر است.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاوروف همچنین در این اظهارات گفت ایالات متحده به‌واسطه حمایت از اوکراین در پی اجرای «راه‌حل نهایی» در مورد روسیه است.

«راه‌حل نهایی» اصطلاحی است که حکومت آلمان نازی در مورد یهودیان استفاده کرد که در نهایت منجر به راه‌اندازی اردوگاه‌هایی موسوم به «اردوگاه‌های مرگ»، مثل هولوکاست و آشویتس، شد و نازی‌ها در این اردوگاه‌ها جان میلیون‌ها یهودی را گرفتند.

با این‌حال، در آن مقطع زمانی ارتش ایالات متحده آمریکا نقش مهمی در شکست دادن آلمان نازی ایفا کرد و بسیاری از سربازان آمریکایی جان خود را به‌منظور نجات اروپا، از جمله روسیه که در آن زمان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی به‌حساب می‌آمد، از دست دادند.

لاوروف در حالی چنین ادعایی را علیه ایالات متحده آمریکا مطرح می‌کند که برخی گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که شبه‌نظامیان نئونازی در جنگ اوکراین حضور دارند و به‌نفع ارتش روسیه می‌جنگند.

به‌عنوان مثال روزنامه گاردین با انتشار گزارشی در روز ۱۲ دسامبر سال گذشته میلادی، از ارتباط نزدیک گروه نئونازی «راسیچ» با کرملین نوشت و تاکید کرد در حال حاضر این گروه شبه‌نظامی به‌اندازه‌ای قدرت گرفته است که دولت ولادیمیر پوتین نیز نمی‌تواند فعالیت‌های آنها را به‌طور کامل تحت کنترل داشته باشد.

روزنامه گاردین همچنین تاکید کرد که شبه‌نظامیان نئونازی روسیچ ارتباط نزدیکی نیز با شرکت خصوصی «واگنر» دارند؛ شرکتی که در جریان جنگ اوکراین برای دولت پوتین جنگجوی مزدور استخدام می‌کند و نیروهایش جزو سرسخت‌ترین و خشن‌ترین نیروهای حاضر در جنگ اوکراین به‌حساب می‌آیند.

با تمامی این اوصاف، این نخستین‌بار نیست که اظهارات لاوروف در مورد موضوعات مرتبط با جنگ جهانی دوم جنجال‌آفرین می‌شود. او پیش از این نیز به‌منظور بی‌اعتبار کردن ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری یهودی اوکراین، مدعی شد آدولف هیتلر نیز یهودی بود اما به کشتار یهودیان دست زد؛ اظهاراتی که واکنش گسترده سیاستمداران اسرائیل را به‌همراه داشت.

بیشتر از جهان