جبهه آزادی از کشته شدن یک فرمانده و دو نیروی طالب در قندهار خبر داد

جبهه آزادی در مارس ۲۰۲۱ به رهبری ژنرال یاسین ضیاء، رئیس سابق ستاد ارتش افغانستان، راه‌اندازی شد

این جبهه با پخش یک نوار ویدیویی گفت که این رواید در ناحیه مدد در شهر قندهار رخ داده است-Wakil KOHSAR / AFP

جبهه آزادی افغانستان روز چهارشنبه، ۲۸ دی (۱۸ ژانویه)، ادعا کرد که در حمله‌ای به طالبان در شهر قندهار، یکی از فرماندهان پایگاه ۲۰۵ ارتش طالبان را با دو عضو دیگر این گروه کشتند و یک عضو طالب را زخمی کردند.

این جبهه با انتشار یک ویدیو گفت که این رواید در ناحیه مدد در شهر قندهار رخ داده است.

در بیانیه این جبهه آمده است که هفته گذشته نیروهای جبهه آزادی افغانستان به یک خودرو حامل ماموران پلیس طالبان در اطراف حوزه ۱۴ شهر قندهار حمله کردند که در نتیجه آن، پنج طالب کشته و زخمی شدند. 

در بیانیه جبهه آزادی به طالبان هشدار داده شده است که عملیات‌ «انتقام‌جویانه» این جبهه در ولایت‌های مختلف افغانستان علیه این گروه ادامه خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه ذکر شده است: «مبارزان این جبهه، به مزدوران اشغالگر اکیدا هشدار می‌دهند که از تعقیب و آزار‌و‌اذیت نیروهای نظامی و شهروندان غیرنظامی دست بردارند، وگرنه هدف قرارخواهند گرفت.»

بیشتر حملات چریکی جبهه آزادی افغانستان، در استان‌های قندهار و زابل در جنوب این کشور متمرکز است.

ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، پس از سرنگونی حکومت پیشین افغانستان، فرمان عفو عمومی صادر کرد و اطمینان داد که جان و دارایی کارکنان نظامی و غیرنظامی حکومت سابق در امان است و می‌توانند به زندگی در افغانستان ادامه دهند. اما طی ۱۷ ماه حکومت طالبان بر کشور، گزارش‌های متعددی از بازداشت، شکنجه و کشتار نظامیان سابق منتشر شده است.

دو هفته پیش منابع خبری معتبر به ایندیپندنت فارسی گفتند که داوود خطر، فرمانده جبهه آزادی افغانستان، با شش تن از نیروهای این جبهه و سه تن از فرماندهان جبهه مقاومت ملی، به ‌دست طالبان اسیر شدند.

این منبع افزود که این گروه از مخالفان نظامی طالبان، در پی یک حمله ناگهانی در شهرستان خوست استان بغلان بازداشت شده‌اند.

جبهه آزادی در مارس ۲۰۲۱ به رهبری ژنرال یاسین ضیاء، رئیس سابق ستاد ارتش افغانستان، راه‌اندازی شد و بیشتر فعالیت نظامی این جبهه در کوهستان‌های اندراب در شمال افغانستان است، اما مسئولیت حمله‌هایی را نیز در استان‌های پروان، تخار، کابل، بدخشان، زابل و قندهار بر عهده گرفته است.

تحلیلگران نظامی معتقدند که با تداوم جنگ چریکی علیه طالبان، تمایل مردم به پیوستن به صفوف ضدطالب بیشتر می‌شود و به‌همین دلیل، طالبان می‌کوشند مقاومت‌های نظامی علیه‌ خود را به‌ سرعت سرکوب کنند.

در کنار جبهه آزادی، جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، «قهرمان ملی افغانستان»، نیز علیه طالبان فعالیت نظامی دارد.

هر چند طالبان با لشکرکشی‌های متعدد کوشیدند این نیروهای این دو جبهه را سرکوب کنند، اما تاکنون موفق به این کار نشده‌اند.

بیشتر از جهان