دبیرکل سازمان ملل در داووس: جهان در وضعیت تاسف‌باری قرار دارد

آنتونیو گوترش درباره «پایان نزدیک» جنگ روسیه و اوکراین ابراز ناامیدی کرد

به گفته دبیر کل سازمان ملل، اختلافات عمیق تاریخی بین روسیه و اوکراین یافتن راه‌حل را دشوار کرده است ـ AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در نشست مجمع جهانی اقتصاد گفت که جهان به دلیل چالش‌های «به هم مرتبط»، از جمله تغییرات آب‌وهوایی و جنگ روسیه در اوکراین که «مانند خودروهای در حال انباشتن در یک تصادف زنجیره‌ای»، در «وضعیت تاسف‌باری» قرار گرفته است.

به گزارش اسوشیتدپرس، دبیرکل سازمان ملل متحد که چهارشنبه، ۱۸ ژانویه (۲۸ دی)‌، در دومین روز گردهمایی نخبگان جهان و مدیران شرکت‌های بزرگ در داووس سخنرانی می‌کرد،‌ گفت: «مسائل ژئوپلیتیکی و نیز بی‌اعتمادی موجود بین نسل‌ها، تلاش‌ها برای مقابله با مشکلات جهانی را تضعیف می‌کند. به این موارد باید نابرابری گسترده، افزایش هزینه‌های زندگی ناشی از تورم و بحران انرژی، اثرات ماندگار کووید-۱۹، اختلالات در زنجیره تامین کالاهای اساسی و موارد دیگر را نیز افزود.»

او در ادامه سخنانش تغییرات آب‌و‌هوایی را یک «چالش وجودی» برشمرد و گفت که تعهد جهانی برای محدود کردن افزایش دمای زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد، در حال افزایش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونیو گوترش که از فعال‌ترین شخصیت‌های جهانی در مورد مقابله با تغییرات آب‌‌و‌هوایی بوده است، به پژوهش تازه‌ای اشاره کرد که نشان می‌دهد دانشمندان اکسون موبیل در دهه ۱۹۷۰، یعنی زمانی که این شرکت علنا درمورد گرمایش جهانی ابراز تردید می‌کرد، پیش‌بینی‌های بسیار دقیقی در مورد تاثیر تغییرات آب‌و‌هوایی انجام داده‌اند. او در سخنرانی خود افزود: «هفته گذشته متوجه شدیم که برخی از تولیدکنندگان سوخت فسیلی، در دهه ۱۹۷۰ کاملا آگاه بودند که محصول آن‌ها سیاره ما را رو به داغ شدن می‌برد، اما دروغ بزرگی تحویل دادند.»

هرچند یکی از محورهای اصلی مورد بحث در نشست  داووس،  مسائل محیط زیستی است، منتقدان تاثیر این نشست چهار روزه را بر حل بحران‌های تغییرات اقلیمی زیر سوال برده‌اند. از جمله انتقادهای فعالان محیط زیست، این است که در اقدامی تناقض‌آمیز، سرمایه‌داران با جت‌های خصوصی و کشتی‌های بزرگ آلاینده محیط زیست، به رویدادی می‌روند که درباره نبرد با تغییرات آب‌و‌هوایی گفت‌وگو کنند.

گوترش در بخش دیگری از سخنانش با ابراز ناامیدی از اینکه درگیری روسیه و اوکراین به زودی پایان یابد، گفت: «همانطور که هر چیزی پایانی دارد، این جنگ نیز پایان خواهد یافت، اما من پایان جنگ را در آینده نزدیک نمی‌بینم.»

او ادامه داد: «اختلافات عمیق تاریخی بین روسیه و اوکراین، یافتن راه‌حلی مبتنی بر قوانین بین‌المللی و احترام به تمامیت ارضی را دشوار کرده است. در حال حاضر فکر نمی‌کنم فرصتی برای میانجی‌گری و مذاکره‌ای جدی برای دستیابی به صلح در کوتاه‌مدت داشته باشیم.»

در روز دوم نشست داووس، علاوه بر سخنرانی آنتونیو گوترش، برخی دیگر از مقام‌های دولتی، صاحبان شرکت‌های عظیم، دانشگاهیان و فعالان اجتماعی، در ده‌ها  نشست و میزگرد تخصصی با موضوع‌های مربوط به متاورس، محیط زیست و هوش مصنوعی شرکت کردند.

از سوی دیگر، تازه‌ترین مجمع جهانی اقتصاد، تحت تاثیر انتشار اخباری از سقوط هلیکوپتر در حومه کی‌یف قرار گرفت که به کشته شدن ۱۸ نفر، از جمله وزیر کشور اوکراین و چند مقام‌ دیگر منجر شد.

اولنا زلنسکا، بانوی اول اوکراین، با چشمانی اشک‌آلود، «امروز» را «یک روز بسیار غم‌انگیز دیگر» خواند و سپس به شرکت‌کنندگان در نشست داووس گفت: «می‌توانیم این وضعیت تلخ را برای بهتر شدن تغییر دهیم.»

او از حاضران در داووس درخواست کرد که در زمانی که تهاجم روسیه باعث مرگ کودکان اوکراینی شده و جهان با ناامنی غذایی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، کمک‌های نظامی بیشتری به کشورش ارائه دهند.

نشست پنج‌روزه «مجمع اقتصاد جهانی»‌ از دوشنبه، ۱۶ ژانویه، در داووس سوئیس آغاز شد. این نخستین بار پس از آغاز همه‌گیری کرونا است که این نشست در فصل متداول زمستانی‌اش برگزار می‌شود. نشست امسال داووس با برخی موضوعات آشنا، مانند اعتراضات مربوط به تغییرات اقلیمی، همراه است، و برخی تغییرات که امسال برای نخستین بار مشاهده می‌شوند؛ از جمله غیبت میلیونرها و میلیاردرهای روسیه.

در همین حال، برخلاف سال‌ گذشته که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در داووس حضور داشت، ادامه سرکوب خیزش سراسری و تاثیر پیامدهای آن بر روابط ایران با غرب، حضور مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را در این نشست مهم تحت تاثیر قرار داده است.

موضوع محوری مجمع جهانی اقتصاد امسال، «همکاری در جهان مشتت» نام دارد؛ عنوانی که از چالش‌‌های جهانی خبر می‌دهد که امروز بیش از هر زمان دیگر، متحد نبودنش آشکار است.

بیشتر از جهان