عربستان سعودی در فناوری آینده سرمایه‌گذاری می‌کند

عربستان سعودی تا سال ۲۰۴۰، سالانه ۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را به سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش، توسعه، و نوآوری تخصیص می‌دهد

دولت سعودی در نظر دارد با احیای زیرساخت دیجیتال کشور، اقتصاد را تقویت کندـ Pexels/Hussain Awan

عربستان سعودی با هدف تبدیل شدن به یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان در حوزه فناوری، به‌تازگی چند طرح ابتکاری راه‌اندازی کرده است. تمرکز این طرح‌ها بر فناوری آینده است، که «چشم‌انداز ۲۰۳۰» برای اصلاحات اقتصادی و اجتماعی را نیز شامل می‌شود و مسیر آینده‌ای با فناوری پیشرفته‌تر را ترسیم می‌کند.

دولت سعودی در نظر دارد با احیای زیرساخت دیجیتال کشور، اقتصاد را تقویت کند. برای دستیابی به این هدف، تا سال ۲۰۴۰، سالانه ۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی در بخش پژوهش، توسعه، و نوآوری سرمایه‌گذاری می‌شود. کسب‌و‌کارها نیز در این بخش مشارکت دارند. این اقدام‌های متمرکز بر آینده، که تحت حمایت اداره داده‌ها و هوش مصنوعی سعودی (SDAIA) قرار دارد، چارچوب برتری دیجیتال، ارائه محصولات با کیفیت بالا، راه‌حل‌ها، و خدمات را تعیین می‌کند.

شرکت مخابرات عربستان سعودی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، بخشی از این طرح‌ها را شرح داده است.

در بخش مخابرات، شرکت مخابرات سعودی نیز استانداردهای فناورانه را بالا برده است و به‌عنوان یک کانون دیجیتال بین‌المللی، نقشی اساسی در رشد کشور ایفا می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌عنوان مثال، شبکه کابلی زیردریایی «سعودی ویژن» محدوده‌ای به وسعت ۱.۱ میلیون متر را پوشش می‌دهد و اولین کابل زیردریایی با ظرفیت بالا در دریای سرخ است. این شبکه کابلی ارتباط با سرعت ۱۸ ترابایت بر ثانیه با مجموع ۱۶ فیبر را در چهار منطقه جده، ینبع، ضبا، و حقل فراهم می‌کند.

شرکت مخابرات سعودی همچنین یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌هایش را افتتاح کرده است: شرکت سنتر۳، یک مرکز دیجیتال جدید منطقه‌ای برای خاورمیانه و شمال آفریقا. این شرکت مالک تمام زیرساخت‌های دیجیتال مخابرات عربستان سعودی از جمله مراکز داده‌ها، کابل‌های زیردریایی، نقاط دسترسی بین‌المللی، و نقاط تبادل اینترنت خواهد بود. همچنین، از طریق شبکه فیبر نوری زیردریایی، ارتباط بین‌المللی بخش مخابرات را فراهم می‌کند.

کابل سعودی ویژن از طریق فراهم‌سازی جدیدترین فناوری‌های ارتباطی، در نظر دارد کسب‌و‌کارهای دیجیتال را گسترش دهد و موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش خدمات مخابراتی بین‌المللی و مراکز داده‌ها را تقویت کند. این پروژه همچنین به افزایش ظرفیت مراکز داده‌ها کمک می‌کند تا نیاز بازارهای آسیا، اروپا، آفریقا و سایر نقاط جهان مرتفع شود.

نوآوری دیگر «علی‌بابا کلاود» است که به‌تازگی در ریاض تاسیس شده است. علی‌بابا کلاود که با مشارکت گروه علی‌بابا، شرکت نوآوری فنی ئی‌دبلیو‌تی‌پی عربیا، شرکت هوش مصنوعی سعودی، و شرکت فناوری اطلاعات سعودی راه‌اندازی شده است، به ارائه خدمات ابری با ظرفیت بالا کمک خواهد کرد. با افزایش هزینه رخنه‌های اطلاعاتی، علی‌بابا کلاود پاسخگوی تقاضای روزافزون برای خدمات رایانش ابری در منطقه است و به شرکت‌های سعودی و شرکت‌های مستقر در خاورمیانه و شمال آفریقا امکان می‌دهد از بالاترین استانداردهای امنیت و محافظت از داده‌ها بهره‌مند شوند.

شرکت مخابرات سعودی با سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش، توسعه و نوآوری، پیش‌بینی می‌کند تا پایان این دهه تولید ناخالص داخلی کشور به ۱۶ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

بیشتر از جهان