مایک پومپئو: تصاویر سرکوب اعتراض‌های ایران را به ما بفرستید

وزیر امور خارجه آمریکا وعده پیگیری و محکومیت عاملان سرکوب را داد

مایک پومپئو در کنفرانس خبری/AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی که نخست آن را به فارسی و بعد به انگلیسی منتشر کرد، خطاب به مردم ایران از آنها خواست تصاویر سرکوب اعتراض‌های اخیر را برای آدرسی که در تلگرام معرفی کرده ارسال کنند.

او در این توییت نوشت ایالات متحده آزار معترضان را علنی و محکوم خواهد کرد.

این سومین موضع‌گیری وزیر امور خارجه آمریکا در حمایت از مردم معترض در ایران در یک هفته اخیر است.

قبل از او برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز از پیگیری و شناسایی سرکوب‌کنندگان در ایران سخن گفته بود.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم از دیگر مقامات آمریکایی است که اعلام کرده از اعتراض‌های مردمی در ایران حمایت می‌کند.

امروز نیز دونالد ترامپ در توییتر قطع اینترنت در ایران را نشانه بی‌ثباتی رژیم ایران خواند و گفت، جمهوری اسلامی نمی‌تواند با به صفر رساندن شفافیت مانع توجه جامعه بین‌المللی به مرگ و تراژدی شود که رژیم برای مردم ایران پدید آورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتراض‌ها در ایران از روز جمعه و پس از اعلام خبر افزایش ۳۰۰ درصدی بهای بنزین آغاز شد.

اعتراض‌ها به سرعت به تظاهرات علیه وضعیت وخیم اقتصادی و سیاست‌های جمهوری اسلامی تبدیل شد و به بسیاری از شهرهای ایران گسترش یافت و سرکوب خشن نیروهای امنیتی آغاز شد. همزمان اینترنت به طور تقریبا کامل در ایران قطع شد.

قطعی اینترنت و ادامه سرکوب معترضان، توجه جامعه بین‌المللی را برانگیخته کرد و ریچارد گرنل،‌ سفیر آمریکا در آلمان گفت توانایی فنی وصل اینترنت وجود دارد و در این زمینه اروپا باید با آمریکا همکاری کند.

اما در حالی که در یک هفته گذشته بریتانیا در مقابل آنچه در ایران می‌گذرد سکوت کامل اختیار کرده و آلمان و فرانسه نیز موضع‌گیری‌های محتاطانه‌ای داشته‌اند، مقامات آمریکایی در چند موضع‌گیری جداگانه سرکوب در ایران را به شدت محکوم کرده و خواستار وصل اینترنت شده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی اعلام حمایت آمریکا از اعتراض‌ها در ایران را دروغی شرم‌آور توصیف و از طریق سفارت سوئیس نسبت به آنچه که دخالت آمریکا در امور داخلی ایران خوانده‌اند،‌ اعتراض کردند.

بیشتر از