اظهار نگرانی شدید پاریس از وضعیت سلامتی «برنارد فیلان» در ایران

خواهر برنارد فیلان می‌گوید برادرش که از آغاز سال جاری میلادی اعتصاب غذای خشک کرده، از روز دوشنبه از نوشیدن آب امتناع کرده است

  این شهروند فرانسوی-ایرلندی از روز دوشنبه به اعتصاب غذای تر دست زده استTwitter/ConorGallaghe_r

وزارت امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه از وضعیت سلامتی «برنارد فیلان» شهروند فرانسوی-ایرلندی بازداشت‌شده در ایران به‌شدت اظهار نگرانی کرد.

آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، گفت که پاریس شدیدا نگران سلامتی این زندانی فرانسوی-ایرلندی است که از ماه اکتبر در ایران در بازداشت به‌سر می‌برد. او افزود که وضعیت سلامت او شکننده است و باید تحت نظر پزشک باشد، ضرورتی که در محل نگهداری او در زندان، امکان‌پذیر نیست.

«کارولین مسه فیلان»، خواهر این زندانی به خبرگزاری فرانسه گفت که برادرش از روز دوشنبه از نوشیدن آب نیز امتناع کرده است. این در حالی است که او از ابتدای سال جدید میلادی دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

کارولین با اشاره به اینکه او و پدر ۹۷ ساله‌اش «بسیار نگران» وضعیت سلامت برناردند، گفت که حال او در حال حاضر، خوب نیست و وزن کم کرده است.

کارولین فیلان با اشاره به اینکه این شرایط برای او غیرقابل فهم است چرا که برادر ۶۴ ساله‌اش عاشق ایران است، گفت: «او برای شرکت‌های گردشگری کار می‌کرد که جهانگرد به ایران می‌بردند.» او افزود که او در یک «سفر مطالعاتی» بود و با این بهانه دستگیر شده که علیه رژیم دست به تبلیغ زده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت که این وزارتخانه در هماهنگی با دولت ایرلند، چندین بار از دولت جمهوری اسلامی خواسته‌اند که شرایط آزادی فوری برنارد فیلان را فراهم کند.

آن کلر لژاندر همچنین افزود: «برنارد فیلان از جمله هفت هموطن ما است که به‌طور خودسرانه، به دست مقام‌های ایرانی بازداشت شده است.»

هفته گذشته، وزارت خارجه فرانسه حاضر به موضع‌گیری درباره بازداشت برنارد فیلان نشد و این وزیر خارجه ایرلند بود که دستگیری برنارد فیلان را تایید کرد. به‌گفته سخنگوی وزارت خارجه ایرلند، این کشور از ابتدا از بازداشت شهروند خود مطلع بود و با همکاری فرانسه سعی کرد تا خدمات کنسولی در اختیار این شهروند دوتابیعتی قرار گیرد.

به گزارش روزنامه آیریش تایمز چاپ دوبلین، اتهام اصلی این شهروند فرانسوی-ایرلندی «عکاسی از ماموران امنیتی ایران عنوان شده»، اما خواهر فیلان به روزنامه ایرلندی گفته است برادرش تنها در زمانی که «نباید،‌ ناخواسته در مکانی اشتباه حضور داشته است».

خانواده‌های هفت زندانی فرانسوی در ایران در مورد وضعیت سلامتی آن‌ها نگران‌اند، در حالی که سرمای زمستان وضعیت زندان‌های ایران را دشوار کرده است و زندانیان در سلول‌ها به خود می‌لرزند.

اتباع فرانسوی از جمله ده‌ها شهروند غربی در ایران‌ زندانی‌اند و سپاه پاسداران از آن‌ها به‌عنوان اهرم فشار در روابط میان ایران و کشورهای غربی استفاده می‌کند.

در تازه‌ترین اقدام جمهوری اسلامی در بازداشت شهروندان اروپایی، روزنامه جام‌جم روز سه‌شنبه از دستگیری یک تبعه آلمانی به اتهام عکسبرداری از «مراکز حساس» تاسیسات نفتی امیدیه خبر داده است. یک روز پیش از اعلام این خبر، برلین برای چندمین بار در ماه‌های اخیر سفیر جمهوری اسلامی در آلمان را به وزارت خارجه احضار کرد.

بسیاری از کشورهای غربی در چند ماه‌ گذشته و با توجه به گسترش اعتراض‌های سراسری در ایران از شهروندان خود خواسته‌اند که از سفر به ایران خودداری کنند، چرا که ممکن است با دستگیری‌های خودسرانه مواجه شوند.