قاچاق دلار و نگرانی طالبان از افت ارزش افغانی

خروج ارزهای خارجی، به‌ویژه دلار، در زمان شدت‌گرفتن جنگ در ماه‌های آخر حکومت جمهوری در افغانستان افزایش یافته بود

در ماه‌های نخست حکومت طالبان و توقف کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان، قیمت دلار به بیش‌از ۱۱۰ افغانی رسیده بود- WAKIL KOHSAR/ AFP

تلویزیون دولتی افغانستان که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، روز سه‌شنبه، ۲۷ دی (۱۷ ژانویه) گزارش داد که نوراحمد آغا، معاون اول این بانک، در دیدار با نمایندگان صرافان خواستار توقف قاچاق دلار به خارج این کشور شد.

او هشدار داده است با کسانی که در قاچاق دلار دست دارند، برخورد قانونی خواهد شد: «معاون اول بانک مرکزی با اشاره به اینکه قاچاق دلار برای تمام ملت ضرر می‌رساند، گفت که لازم است که همه از قاچاق دلار جلوگیری کنند.»

خروج ارزهای خارجی، به‌ویژه دلار، در زمان شدت‌گرفتن جنگ در ماه‌های آخر حکومت جمهوری در افغانستان افزایش یافته بود و در آن زمان، بخش زیادی از سرمایه‌گذاران و صنعتگران سرمایه‌هایشان را از افغانستان خارج کردند. 

قاچاق دلار از افغانستان به کشورهای همسایه، به‌ویژه ایران و پاکستان، از گذشته تاکنون، همیشه در جریان بوده است. منابع مردمی به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که طالبان نظارتشان را در مرزها برای جلوگیری از قاچاق دلار آغاز کرده‌اند. 

فردینا یکی از شهروندان افغان است. او که حالا در آلمان پناهنده شده است، به ایندیپندنت فارسی گفت در زمان خروجش از مرز اسلام‌قلعه استان هرات، طالبان تلاش می‌کردند که از خروج دلار به‌دست مسافران از افغانستان جلوگیری کنند.

او افزود که مبلغ سه‌هزار دلار آمریکایی برای سفر به ایران با خود حمل می‌کرده و مجبور شده است که این پول را به راننده خودرویی که سوارش بوده بدهد تا آن در جایی از خودرو پنهان کند و مانع دسترسی طالبان به این مقدار دلار شود.

او تصریح کرد: «نیروهای طالبان خیلی جدی به‌دنبال کشف دلار از مسافران بودند و اگر دلار پیدا می‌کردند، اجازه نمی‌دادند که مسافران این پول را از افغانستان خارج کند، بلکه این پول را ضبط می‌کردند.»

با وضع تحریم‌های سنگین ایالات متحده آمریکا و کشورهای غربی، قیمت دلار در برابر تومان ایران جهش قابل توجهی یافته است. قاچاق دلار از افغانستان به ایران، به‌دلیل نیازمندی بازار ایران به دلار صورت می‌گیرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانک مرکزی افغانستان که زیر نظر طالبان است، اعلام کرد ۱۴میلیون دلار آمریکایی را روز دوشنبه، ۲۶ دی (۱۶ ژانویه) در یک مزایده به فروش رسانده و قرار است که فردا ۱۵میلیون دلار آمریکایی دیگر نیز به فروش بگذارد. 

این بانک در حساب خود در توییتر، از شرکت‌های صرافی و خدمات پولی خواست که برای شرکت در مزایده این دلارها داوطلب شوند و برندگان مزایده باید تا پایان روزی که داوطلبی خود را اعلام کردند، حساب‌ خود را تسویه کنند.

بانک مرکزی افغانستان اعلام کرد که برندگان مزایده باید مبلغ لازم را کامل و به صورت پول نقد به این بانک تحویل دهند.

بانک مرکزی قیمت هر دلار را بیش از ۸۹ افغانی تعیین کرده است و می‌خواهد که با تزریق دلار به بازار از بالارفتن بیشتر قیمت آن جلوگیری کند. هفته پیش یک دلار آمریکایی با بیش از ۹۱ افغانی در افغانستان مبادله می‌شد. یکی از دلایل افت ارزش افغانی دربرابر دلار آمریکا، انتشار خبرهای مرتبط با توقف ارسال بسته‌های ۴۰ میلیون دلاری تحت عنوان کمک‌های بشردوستانه برای مدت تقریبا سه هفته در افغانستان بود.

افغانستان یک کشور مصرف‌کننده و به‌شدت نیازمند کمک‌های جامعه جهانی است. براساس آمار سازمان ملل متحد، در فصل سرما، ۲۸ میلیون افغان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. 

با سلطه‌ طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ بر افغانستان، بحران مالی در این کشور بر زندگی میلیون‌ها شهروند افغان سایه افکنده است و آن‌ها به دریافت کمک‌های بشردوستانه نیازمند شده‌اند.

در ماه‌های نخست حکومت طالبان و توقف کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان، قیمت یک دلار آمریکایی به بیش از ۱۱۰ افغانی رسیده بود و با آغاز ارسال کمک‌های بشردوستانه به آن کشور، ارزش افغانی دربرابر دلار افزایش یافت. 

با همه این‌ها، بانک مرکزی افغانستان که زیر نظر طالبان است، نگران قاچاق دلار به خارج کشور و افت ارزش افغانی در برابر ارزهای خارجی است. این بانک با فروش دلار در مزایده‌ها برای کنترل موقت ارزش پول افغانی تلاش می‌کند؛ اما وقتی سطح تولیدات افغانستان در پایین‌ترین حد باشد و بیشتر کالاها از خارج این کشور تامین شود، قیمت پول افغانی دربرابر ارزهای خارجی ثابت نخواهد ماند. 

بیشتر از اقتصاد