نمونه‌گیری سریع از خون شرایط خطرناک بارداری را مشخص می‌کند

تغییرات مربوط به بارداری در بیوم روده را می‌توان با آزمایش تشخیص داد و این کلید تشخیص علائم اولیه عوارض بارداری است

دیابت دوران بارداری تا ۱۰ درصد افراد را متاثر می‌کند و نوزادان را در معرض خطر دیابت نوع ۲ قرار می‌دهد - Canva

طبق پژوهشی جدید، علائم اولیه عوارض مرگبار بارداری اکنون ممکن است از طریق تغییرات در روده شناسایی و با استفاده از یک آزمایش خون سریع، از قبل غربالگری شوند.

با استفاده از آزمایش جدید دانشگاه نینگبو چین، اکنون می‌توان بیماری‌های رایجی مانند مسمومیت بارداری (پره اکلامپسی) دیابت بارداری و همچنین یک بیماری کبدی به نام کلستاز داخل کبدی را تشخیص داد.

به دلایلی که هنوز مشخص نیست، بارداری روی بیوم روده تاثیر می‌گذارد و دانشمندان از این واقعیت برای کمک به نشان دادن هر یک از این سه عارضه بارداری استفاده کرده‌اند.

مسمومیت بارداری تا هفت درصد از حاملگی‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سالانه بیش از ۵۰۰ هزار جنین را در سراسر جهان می‌کشد. این بیماری با فشار خون بالا مشخص می‌شود.

تا ۱۰ درصد افراد تحت تاثیر دیابت بارداری قرار می‌گیرند و [این عارضه] نوزادان را در معرض خطر دیابت نوع ۲ قرار می‌دهد. بیماری جدی کبدی کلستاز داخل کبدی تقریبا هفت درصد افزایش مرگ پیرا زایشی [مرگ جنین یا نوزاد قبل یا هنگام زایمان] را به همراه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه علت آن‌ها هنوز به طور کامل شناخته نشده، تشخیص و درمان به‌موقع هر سه مورد برای جلوگیری از پیامدهای دائمی یا مرگ مادر یا کودک مهم است.

دکتر رونگرونگ شوان، نویسنده ارشد، گفت: «ما پخش اسیدهای چرب دارای زنجیره کوتاه را در طول بارداری طبیعی و در طول سه نوع خاص بارداری پیچیده با دیابت بارداری، مسمومیت بارداری و کلستاز داخل کبدی، تجزیه و تحلیل و مقایسه کردیم.»

دکتر شوان توضیح داد که اسیدهای چرب دارای زنجیره کوتاهی که تجزیه و تحلیل شدند، «محصولات ناشی از سوخت‌وساز» باکتری‌های طبیعی در روده‌اند و «می‌توانند به عنوان نشانگرهای احتمالی پیامدهای بارداری استفاده شوند».

«این اولین مطالعه گذشته‌نگر است که اسیدهای چرب دارای زنجیره کوتاه را با خطرات سه نوع عوارض بارداری به هم مربوط می‌کند.»

او افزود: «این در آینده پایه‌ای برای پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با بارداری ایجاد می‌کند.»

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که سطوح پایین اسیدهای چرب دارای زنجیره کوتاه در بیماران مبتلا به کلستاز داخل کبدی می‌تواند به دلیل کمبود فلور موجود در بیوم روده باشد و اسید هگزانوییک ممکن است با التهاب مربوطه در ارتباط باشد.

این گروه در این مطالعه ۱۱۲ زن را انتخاب کردند تا دریابند که آیا تغییرات در سطح اسیدهای چرب دارای زنجیره کوتاه معروف به متابولیت‌ها، می‌تواند نشانه‌ای از عوارض بارداری باشد یا نه.

گروه به چهار دسته تقسیم شد؛ آن‌هایی که حاملگی سالم داشتند و آن‌هایی که مبتلا به مسمومیت بارداری، دیابت بارداری یا کلستاز داخل کبدی تشخیص داده شدند.

سابقه پزشکی هر یک را گرفتند و نمونه خونشان را از نظر میزان هفت اسید چرب دارای زنجیره کوتاه یعنی استیک، پروپیونیک، بوتیریک، ایزوبوتیریک، ایزووالریک و اسید هگزانوییک تجزیه و تحلیل کردند.

در هر سه گروهی که این عوارض را داشتند، در میان اسیدهای چرب دارای زنجیره کوتاه موجود، به ویژه اسید ایزوبوتیریک، چندین نشانگر زیستی قوی ظاهر شد.

افراد مبتلا به دیابت حاملگی و مسمومیت بارداری میزان بالایی از اسید ایزووالریک، استیک و پروپیونیک داشتند.

پژوهشگران این مطالعه را در مجله «مرزهای میکروب‌شناسی سلولی و عفونی» (Frontiers in Cellular and Infection Microbiology) درج کردند و چنین نظر دادند که دو مورد آخر ممکن است به دلیل دیس لیپیدمی یا فقدان تعادل لیپیدها [چربی] در خون باشد.

در همین حال، زنانی که مبتلا به کلستاز داخل کبدی تشخیص داده شدند، سطوح بسیار کمتری از هر اسید چرب دارای زنجیره کوتاه، بار ایزوبوتیریک، داشتند.

میزان اسید هگزانوییک آنان نیز به‌وضوح با بیماری آن‌ها همخوانی داشت.

این پژوهش باید گسترش یابد تا آثار سبک زندگی را در برگیرد و برای استفاده بالینی آزمایش شود.

© The Independent