پرونده‌سازی امنیتی برای ۷۰ شهروند معترض در ایذه در ارتباط با وقایع ۲۵ آبان

عموی کیان پیرفلک: «هرگونه کمکی از طرف دولت را منوط به شناسایی قاتل کیان کردیم»

یارمحمد رسالتی، دادستان عمومی و انقلاب ایذه از تشکیل پرونده قضایی برای ۷۰ شهروند معترض در ارتباط با وقایع ۲۵ آبان در این شهر خبر داد. به گفته این مقام قضایی شماری از شهروندان سوگوار از جمله خواهر یکی از کشته‌شدگان به دلیل سر دادن شعارهای اعتراضی در مراسم چهلم برادرش به دادسرا احضار شده‌اند.

دادستان عمومی و انقلاب ایذه به خبرگزاری میزان گفت: «در مراسم چهلمین روز درگذشت یکی از جان‌باختگان حادثه تروریستی ۲۵ آبان ماه شهرستان ایذه، خواهر متوفی اقدام به سر دادن شعارهای ساختارشکنانه کرد که با توجه به مشهود بودن جرم، پرونده قضایی در خصوص او تشکیل و متهم جهت ادای توضیحات به دادسرای این شهرستان احضار شده است.»

رسالتی در ادامه افزود: «سایر افراد شرکت‌کننده در این مراسم که او را همراهی می‌کردند نیز شناسایی و به دادسرا احضار شده‌اند.» به گفته او ۶۱ نفر از شهروندان ایذه نیز روز سوم آذرماه در ارتباط با همین پرونده بازداشت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، درحالی‌که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بر ادعای «تروریستی» بودن وقایع ۲۵ آبان ایذه پافشاری می‌کنند، گزارش‌های منتشر شده از برخی شاهدان عینی و خانواده جان‌باختگان، حاکی از آن است که روایت حکومت با اصل ماجرا مغایرت دارد.

روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱، شماری از مردم معترض ایذه در حمایت از خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی به خیابان‌ها آمدند و علیه حکومت شعار سر دادند. تجمع مردم با سرکوب خشونت‌بار ماموران و تیراندازی به شهروندان همراه بود. در این واقعه دست‌کم هفت شهروند از جمله سه کودک به نام‌های کیان پیرفلک، سپهر مقصودی و آرتین رحمانی کشته شدند.

رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران از همان ساعت‌های نخستین پس از این واقعه مدعی شدند که افراد ناشناس به مردم شلیک کرده‌اند. روز سه‌شنبه ۲۹ آذر نیز صادق جعفری چگنی، دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان اعلام کرد که در عملیات مشترک وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و فراجا، دو نفر از «عوامل دخیل» در تیراندازی به مردم ایذه بازداشت و دو نفر نیز کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روایت‌های محلی با این ادعاها متفاوت است؛ به گفته شهروندان ایذه، افرادی که به دست ماموران سپاه کشته شدند نه تنها تروریست نبودند بلکه در روز حادثه وقتی ماموران حکومتی به سوی مردم تیراندازی کردند، به کمک شهروندان شتافتند. زینب مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک هم در مراسم خاکسپاری فرزندش به صراحت گفت که در مسیر بازگشت به خانه، ماموران خودرو آنان را به رگبار بستند.

روز پنج‌شنبه هشتم دی‌ماه، مراسم چهلم میلاد سعیدیان‌جو، رضا شریعتی و سپهر مقصودی، سه تن از جان‌باختگان ایذه با حضور جمعیت زیادی از مردم برگزار شد. در این مراسم مردم سوگوار شعارهایی علیه حکومت سر دادند و از شهروندانی که حکومت قصد دارد، آنان را به عنوان عوامل حادثه تیراندازی معرفی کند، حمایت کردند.

خانواده کیان پیرفلک نیز بارها اعلام کرده‌اند که خواست اصلی‌شان معرفی قاتلان این کودک ۱۰ ساله است. سجاد پیرفلک، عمومی کیان به‌تازگی در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد گفت: «در تهران که بودیم درخواستی از دولت برای کمک نکردیم و دولت هم اشتیاقی نشان نداد. نه ما درخواستی دادیم و نه آن‌ها اقدامی کردند. در ایذه که بودیم، از طرف‌ بنیاد آمدند ولی ما رد کردیم و هرگونه کمکی از طرف دولت را منوط به شناسایی قاتل کیان کردیم.»