بنیان‌گذار تلگرام: «واتس‌اپ بخشی از یک برنامه جاسوسی است »

نقص‌های امنیتی در واتس‌اپ نشان از همکاری فیسبوک با سازمان‌های اطلاعاتی و دولتی دارد

پاول دوروف ، بنیان‌گذار تلگرام گفت: «مطمئن باشید، نقصی امنیتی در این مقیاس حتما مورد سواستفاده قرار خواهد گرفت.»/ JOSEPH EID / AFP

به ادعای بنیان‌گذار تلگرام، برنامه پیام‌رسان رقیب، یک نقص فنی امنیتی جدی در واتس‌اپ مدرک دیگری دال بر این است که آژانس‌های جاسوسی دائما در حال استفاده از این برنامه به عنوان یک ابزار نظارتی هستند.

پاول دوروف برای اثبات ادعای خود به یکی از نقص‌های اخیر واتس‌اپ اشاره کرد که احتمالا باعث به مخاطره افتادن پیام‌های خصوصی و عکس‌های کاربران این برنامه شده است، لازم به ذکر است که کشف این نقص درست چند ماه بعد از آن اتفاق افتاد که نقص امنیتی مشابه دیگری نیز در واتس‌اپ شناسایی شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر در سال جاری میلادی، این کارآفرین روسی به سیل انبوه منتقدان از برنامه واتس‌اپ پیوست که متعلق به کمپانی فیسبوک است و ادعا کرد این برنامه هرگز واقعا امن نخواهد بود. او به شناسایی نقص‌های پی در پی این برنامه اشاره کرد که مداوم امنیت اطلاعات خصوصی کاربران را به دست هکرها یا سازمان‌های اطلاعاتی و دولتی به مخاطره انداخته است.

آقای دوروف با ادامه دادن انتقادات در آخرین پست تلگرام خویش، واتس‌اپ را به «اسب تروآ» تشبیه کرد که برای جاسوسی از عکس‌ها و پیام‌های کاربران در سراسر اپ‌های دیگر نیز استفاده می‌شود.

او نوشت: «فیسبوک مدت‌ها پیش از خرید واتس‌اپ بخشی از برنامه‌های نظارت بر شهروندان بوده است. ساده‌لوحانه است که بپنداریم این شرکت بعد از خرید واتس‌اپ خطی مشی خود را عوض کرده است.»

او با اشاره به اظهارنظرات برایان اکتون، یکی از بنیان‌گذاران واتس‌اپ، درباره فروش اپ به فیسبوک، از قول وی گفت: «من حریم خصوصی کاربران خویش را برای کسب منفعت بیشتر فروختم.»

فیسبوک ادعا کرده است هیچ مدرکی وجود ندارد که نقص فنی اخیر توسط هکرها مورد سو استفاده قرار گرفته باشد و در بیانیه‌ای گفت: «هیچ دلیلی وجود ندارد که معتقد باشیم کاربران تحت تاثیر این نقص فنی قرار گرفته باشند.»

آقای دوروف عدم وجود مدرک مبنی بر به مخاطره افتادن کاربران را «خوش‌باورانه» نامید و گفت عدم ذخیره اطلاعات در سرورها به این معنی است که حتی اگر از چنین نقصی سواستفاده هم شود غیرممکن خواهد بود که آن را شناسایی کرد.

او گفت: «مطمئن باشید، نقصی امنیتی در این مقیاس حتما مورد سواستفاده قرار خواهد گرفت.»

استمرار شناسایی نقص‌های امنیتی در واتس‌اپ اشاره به همکاری ضمنی فیسبوک با سازمان‌های اطلاعاتی و دولتی دارد.

 او نوشت: «ممکن است واتس‌اپ کاملا به طور تصادفی این نقص‌های امنیتی مهم را هر چند ماه در سراسر اپ‌های خود جا می‌گذارد. اما من بدان شک دارم. تلگرام که در پیچیدگی مشابه واتس‌اپ است، از زمان به راه اندازی از ۶ سال پیش تاکنون حتی یک تهدید امنیتی به شدت واتس‌اپ نداشته است. خیلی غیرمحتمل است که کسی بتواند به طور تصادفی اما منظم، مرتکب اشتباه امنیتی فاحشی شود که از قضا راست کار نظارت بر شهروندان است.»

دوروف نوشته خود را این گونه پایان داد: «مگر این که شما با این مساله مشکلی نداشته باشید که تمام پیام‌ها و عکس‌های‌تان روزی به نمایش عموم درآید، باید واتس‌اپ را از گوشی خود پاک کنید.»

فیسبوک و واتس‌اپ هنوز درباره درخواست‌ها مبنی بر اظهارنظر درباره اتهامات اخیر پاسخ نداده‌اند.  

© The Independent