نشریه هیل مطرح کرد:‌ پنج پرسش بی‌پاسخ درباره اسناد محرمانه جو بایدن

محتویات اسناد محرمانه کشف‌شده اساسی‌ترین ابهامی است که هنوز پاسخ روشنی به آن داده نشده است

آیا کاخ سفید می‌تواند مردم آمریکا را متقاعد کند که بایدن یا کارکنانش اشتباهی سهوی مرتکب شده‌اند؟ــ‌ AFP

سی‌بی‌اس نیوز روز دوشنبه، فاش کرد در دفتری که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، پس از ترک سمت معاون رئیس‌جمهوری از آن استفاده می‌کرد، اسنادی محرمانه پیدا شده است. در روزهای بعد هم اسناد محرمانه دیگری در گاراژ منزل بایدن یافت شد.

نشریه هیل در گزارشی راجع به این موضوع، فرضیه‌ها و سوالاتی را درباره این افشاگری مهم مطرح کرد. به گزارش این رسانه آمریکایی، آنچه در روزهای اخیر اتفاق افتاد، بایدن و کاخ سفید را در حالت تدافعی قرار داد. با این حال نمی‌توان انکار کرد که افکارعمومی در این زمینه پرسش‌هایی دارد؛ پرسش‌هایی که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌شود.

۱ــ چرا زودتر اطلاع‌رسانی نشد؟

زمان‌بندی کشف این اسناد یکی از اسرارآمیزترین‌ــ و از نظر سیاسی مخرب‌ترین‌ــ موردی‌ است که باید به آن توجه کرد. اولین دسته از اسناد دوم نوامبر در دفتر قدیمی جو بایدن در یکی از شعبه‌های دانشگاه پنسیلوانیا در واشنگتن کشف شد. به نظر می‌رسد که همین امر باعث شد جست‌وجو در مکان‌های دیگر مرتبط با رئیس‌جمهوری ایالات متحده آغاز شود تا اینکه داستان در نهایت به افشای اسناد گاراژ ویلمینگتون در ۲۰ دسامبر رسید.

یک سند دیگر نیز روز چهارشنبه به دست آمده بود، اما امید حامیان بایدن مبنی بر اینکه این آخرین افشاگری باشد، خیلی زود از بین رفت؛ زیرا ریچارد ساوبر، وکیل کاخ سفید، روز شنبه خبر داد که پنج سند دیگر با علامت‌ محرمانه هم کشف شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان، مسئله مهم این است که چرا چنین موضوع مهمی تمام این مدت از مردم پنهان مانده است؟ از نظر سیاسی، مشکل فقط گذر زمان نیست بلکه نباید از این موضوع غافل شد که اولین خبر مربوط به کشف این اسناد شش روز قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای منتشر شد. جمهوری‌خواهان با دفاع از چنین موضوعی، اصرار دارند مردم آمریکا در آستانه رای دادن حق دارند از چنین مواردی مطلع شوند.

۲ــ بایدن چه می‌دانست و چه زمانی مطلع شد؟

رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته که از کشف این اسناد شگفت‌زده شده است. بایدن همچنین ادعا می‌کند که نمی‌داند این مدارک دقیقا حاوی چه چیزهایی‌اند. او در برنامه فاکس نیوز اظهارنظر عجیبی کرد و گفت: «به هر حال در گاراژ من قفل بوده است. بنابراین این‌طور نیست که [اسناد] در خیابان رها شده باشند.»

در هر صورت، به نظر می‌رسد که جو بایدن دست‌کم از محتویات این اسناد مطلع بوده است. این در حالی است که کارن ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، در برابر پرسش‌های مداوم خبرنگاران گفت که «رئیس‌جمهوری در طول این روند از طریق مشاور خود در جریان قرار گرفته است». در چنین شرایطی، بایدن مطمئنا به‌زودی با سوالات بیشتری در مورد جزئیات این اسناد مواجه خواهد شد.

۳ــ اسناد کشف‌شده شامل چیست؟

محتویات این اسناد شاید اساسی‌ترین سوال برای عموم مردم باشد که هنوز پاسخی نگرفته است. مدافعان بایدن تاکنون به این دل بسته‌اند که به نظر می‌رسد اسناد کمی کشف شده باشند. سی‌بی‌اس نیوز اوایل روز شنبه گزارش داد که «تعداد کل اسناد محرمانه پیدا شده در دو مکان تقریبا ۲۰ مورد است». با این حال، این تعداد قبل از آن اعلام شد که بیانیه وکیل کاخ سفید از پیدا شدن پنج برگه دیگر خبر بدهد.

در عین حال باید توجه کرد که فارغ از تعداد اسناد یافت‌شده،‌ اهمیتشان ممکن است به حساسیت اطلاعات موجود در آن‌ها بستگی داشته باشد. به گزارش سی‌ان‌ان، برخی از این اسناد حاوی اطلاعاتی درباره «موضوع‌هایی از جمله اوکراین، ایران و بریتانیا» است که به نظر می‌رسد خبر بدی برای بایدن باشد. اگر چنین اسنادی او را با اتهام به خطر انداختن امنیت ملی ایالات متحده یا متحدانش مانند بریتانیا مواجه کند، ماجرا به‌سادگی پیش نخواهد رفت.

۴ــ تحقیقات بازپرس ویژه تا کجا پیش می‌رود؟

مریک گارلند، دادستان کل، رابرت هور را به عنوان بازرس ویژه برای بررسی این موضوع منصوب کرد. گارلند گفته که اختصاص یک نماینده ویژه برای اطمینان دادن به آمریکایی‌ها در مورد صحت تحقیقات ضروری است.

رئیس‌جمهوری‌ها از مشاوران ویژه بیزارند زیرا معمولا به آن‌ها اختیارات بسیار گسترده‌ای داده می‌شود؛ همان‌طور که در حکم انتصاب هور اشاره شده است؛ او می‌تواند اسناد و «هر موضوعی را که مستقیما به آن‌ها مرتبط شود» بررسی کند. در چنین شرایطی باید دید بازپرس ویژه چه اطلاعات جدید و شاید آسیب‌زایی کشف خواهد کرد.

۵ــ آیا رای‌دهندگان بین پرونده بایدن و ترامپ تفاوتی قائل می‌شوند؟

جمهوری‌خواهان که پیش‌تر در ماجرای پیدا شدن اسناد محرمانه در ویلای شخصی ترامپ با انتقاد‌های زیادی مواجه شدند، حالا تلاش می‌کنند بر ماجرای بایدن تمرکز کنند.

با اینکه این دو رقیب سیاسی از نظر پیدا شدن اسناد محرمانه در واقع در شرایط مشابهی قرار دارند، تفاوت‌های موجود را نباید فراموش کرد. در مورد بایدن، اسناد پس از کشف به‌سرعت به آرشیو ملی بازگردانده شدند اما در مورد ترامپ، سرنوشت این اسناد در معرض نبردی طولانی قرار گرفت. در این شرایط، بسیاری از کارشناسان حقوقی معتقدند ترامپ در معرض خطر اتهام ممانعت از تحویل مدارک قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر، مهم این است که آیا کاخ سفید می‌تواند مردم آمریکا را متقاعد کند بایدن یا کارکنانش اشتباهی سهوی مرتکب شده‌اند؟ و آیا رای‌دهندگان این بهانه را خواهند پذیرفت؟

بیشتر از جهان