مجمع داووس امسال بدون روس‌ها برگزار می‌شود

نشست پنج روزه «مجمع اقتصاد جهانی»‌ از دوشنبه در داووس آغاز می‌شود

یکی از آشناترین چهره‌های این نشست یعنی میلیونرها و میلیاردرهای روسیه امسال غایب‌اند-Fabrice COFFRINI / AFP

جهان بار دیگر آماده برگزاری «مجمع اقتصاد جهانی» در دهکده کوچک داووس در سوئیس می‌شود؛ این اولین بار پس از آغاز همه‌گیری کرونا است که این نشست در فصل متداول زمستانی‌اش برگزار می‌شود. داووس امسال برخی موضوعات آشنا مثل اعتراضات مربوط به تغییرات اقلیمی را دارد و برخی تغییرات که امسال برای اولین بار مشاهده می‌شوند: مثلا غیبت یکی از آشناترین چهره‌های این نشست، میلیونرها و میلیاردرهای روسیه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضوع نشست امسال «همکاری در جهان مشتت» نام دارد؛ عنوانی که خبر از چالش‌ پیش روی جهانی می‌دهد که امروز بیش از همیشه متحد نبودنش آشکار است.

نشست داووس از روز دوشنبه آغاز می‌شود و نخبگان جهان از ستاره‌های موسیقی گرفته تا سیاستمداران در آن شرکت خواهند کرد. از جمله چهره‌های مهم داووس امسال می‌توان به جیمی دیمون، مدیر عامل بانک «جی‌پی مورگان» و کریستیانو آمون، مدیر عامل شرکت «کوآلکوم» اشاره کرد. از چهره‌های پر زرق و برق امسال «ویل آی‌آم» است؛ موزیسینی که به سرمایه‌گذار عرصه فن‌آوری تبدیل شده است. مارک بنیوف، بنیانگذار شرکت «سیلزفورس» که خودش از بنیانگذاران‌ آن بود در داووس با سوال‌هایی درباره اقدام اخیر خود که حذف ۱۰ درصد از نیروی کار بود مواجه خواهد شد.

ثروتمندان جهان در حالی به داووس می‌آیند که سال ۲۰۲۲ برای بسیاری از آنها سالی تلخ بود که در آن سهام بسیاری شرکت‌ها (و بیشتر شاخص‌های بورس)  سقوط کرد. حالا افزایش نرخ بهره در بسیاری کشورها باعث شده نگرانی درباره رکود اقتصادی بیشتر شود. جنگ روسیه و اوکراین نیز باوجود گذشت حدود یک سال همچنان ادامه دارد و نگرانی‌ها درمورد عواقب غیرقابل پیش‌بینی آن نیز همچنان در کانون توجه است.

کنشگران هم مطابق معمول بخشی از ماجرا به‌شمار می‌روند. شماری از کنشگران اقلیمی به داووس رفته‌اند تا به نقش شرکت‌های بزرگ نفت در این نشست اعتراض کنند و خواهان اقدام برای مقابله با بحران اقلیمی شوند. شرکت‌های مهم انرژی مانند بی‌پی، شورون و آرامکو سعودی از جمله شرکت‌کنندگان  نشست امسال‌اند. سازمان‌دهنده اصلی این اعتراضات نیکولاس سیگریست، چهره ۲۶ ساله سازمان «سوسیالیست‌های جوان» سوئیس است که سازمان جوانان حزب سوسیال دموکرات این کشور محسوب می‌شود. سیگریست به رسانه‌ها گفت: «ما خواهان عمل مشخص و واقعی در زمینه اقلیمی می‌خواهیم.»

بیشتر از اقتصاد