اعلام جرم دادستان اسرائیل علیه نتانیاهو

آیا پایان عمر سیاسی بنیامین نتانیاهو فرا رسیده است؟

 هواداران بنیامین نتانیاهو در خیابان‌های اورشلیم GALI TIBBON / AFP

نام بنیامین نتانیاهو، بیش از دو دهه است که با سیاست اسرائیل پیوند خورده است و حالا که در آستانه شروع دهه هشتاد زندگی خود به سر میبرد، با اتهاماتی جدی برابر قانون روبرو شده است. دادستان اسرائیل ،اتهامات وارده به او را «قبول رشوه»، «فریب و سوء استفاده از اعتماد» عنوان کرده است. او در بیانیه ایی اعلام کرده به زودی علیه نتانیاهو اعلام جرم خواهد کرد. 

بنیامین نتانیاهو، همواره در طول عمر سیاسی خود سعی داشته خود را از جمله وفادارترین مردان سیاسی به اسرائیل نشان دهد. موضوع امنیت و قدرت دفاعی این کشور از مهم ترین اولویت های او است. شاید هم این خصیصه او بی ارتباط نباشد به اینکه او اولین نخست وزیر در اسرائیل بوده که متولد همین کشور است. او زاده «تل آویو» است و اگر چه برای مدت زمان کوتاهی به همراه خانواده اش یا در طول دوران تحصیل دانشگاهی در آمریکا زندگی کرده است اما برای زندگی به اسرائیل بازگشته است. 

 او در طول سالیان گذشته هم با اتهاماتی روبرو بوده است اما به نظر میرسد پشت سر گذاشتن این سری از اتهامات جدید علیه او و خانواده اش چندان آسان نخواهد بود. به همین دلیل بسیاری از احزاب و افراد مخالف سیاست‌های نتانیاهو در اسرائیل خواستار کناره گیری او از قدرت شده اند اما متحدان او نیز مانند گذشته تمام قد در حال دفاع از او هستند. تا جائیکه طرفداران او در پارلمان آن کشور به دنبال تصویب قوانینی هستند تا به بنیامین نتانیاهو مصونیت قضایی در حین کار بدهد. به این صورت که اگر آنها بتوانند مصونیت قضایی را به تصویب برسانند تا زمانیکه او بر مسند نخست وزیری است مانع تعقیب قضایی علیه شخص نخست وزیر خواهد شد. موضوعی که به طور قطع با واکنش دادستانی و دیوان عالی آن کشور روبرو خواهد شد و مشخص نیست که کدام یک از آنها موفق می‌شوند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین از یک طرف، برخی منتقدین معتقدند حضور نخست وزیر در دادگاه و وارد شدن اتهامات این چنینی به او میتواند بر کارایی او به عنوان شخص نخست وزیر اثر بگذارد و به همین منظور آنها خواستار استعفای او شده اند. برخی دیگر نیز از طریق سازمانهای غیر دولتی و برخی نهادها خواستار فشار مضاعف بر آقای نتانیاهو برای ترک کردن پست نخست وزیری هستند. 

بر طبق رویه قضایی در اسرائیل، اگر وزیر کابینه دولت با اتهامات چنین جرم‌هایی روبرو شود باید استعفا دهد یا دولت او را کنار بگذارد اما مشخص نیست که چنین قانونی برای شخص نخست وزیر هم قابل اجرا باشد.

از طرف دیگر، برخی طرفداران او و از جمله خود بنیامین نتانیاهو معتقد هستند که این اتهامات تنها پروپاگاندای رقبای او است تا او را «بد نام» و از میدان به در کنند. آقای نخست وزیر به طور مشخص اقدامات دادستان علیه خودش را صرفا سیاسی دانست. او افزود این اقدامات از سمت رقبای جناح چپ و لیبرال اسرائیل و در پی تصاحب کرسی نخست وزیری مطرح شده است. 

همه این اتفاقات در حالی رخ میدهد که علی رغم دو انتخابات اخیر در اسرائیل احزاب مختلف به توافقی برای تشکیل دولت جدید نرسیده اند و در مهلت سه هفته ایی که باقیمانده نمایندگان باید برای انتخاب نهایی نخست وزیر کوشش کنند و در غیر این صورت این کشور باید برای انتخاباتی دیگر آماده شود. 

در نهایت نتیجه وارد شدن این اتهامات به بنیامین نتانیاهو ، حتی اگر منجر به استعفای او از نخست وزیری هم نشود، به طور قطع او مجبور خواهد بود تمرکز و بیشتر قدرتش را برای بقاء نخست وزیری به کار ببرد، در حالیکه این موضوع موجب کاهش قدرت او در عملکرد سیاست خارجی و پیشبرد اهداف سیاسی اش خواهد شد.