تظاهرات هزاران نفر در اسرائیل؛ قوانین نتانیاهو را نمی‌خواهیم

نخست‌وزیر اسرائيل در مواجهه با اتهام فساد مالی، بازنگری در نظام حقوقی را در دستور کار قرار داده است

پلیس اسرائیل قبل از شروع تظاهرات در خیابان‌ها حاضر شدــ AFP

ده‌ها هزار اسرائیلی شنبه شب در مرکز تل‌آویو تجمع کردند تا به طرح‌های دولت جدید بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، برای بازنگری در سیستم حقوقی و تضعیف دادگاه عالی اعتراض کنند. معترضان معتقدند که طرح‌های مدنظر او سیستم دموکراتیک فعلی را نابود خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این تظاهرات یکی از اولین چالش‌های نتانیاهو و وزیر امنیت ملی او، ایتامار بن گویر، محسوب می‌شود. بن گویر که به عنوان شخصیتی با دیدگاه‌های راست افراطی شناخته می‌شود،‌ به پلیس دستور داده است در صورتی که معترضان خیابان‌ها را مسدود کنند یا پرچم‌های فلسطین را به نمایش بگذارند، با آن‌ها به‌شدت برخورد کند.

رسانه‌های اسرائیلی به نقل از پلیس می‌گویند که جمعیت حاضر در میدان حبیما تل‌آویو به حدود ۸۰ هزار نفر رسید. با وجود هوای خنک و بارانی، معترضان پرچم‌ها و تابلوهایی در دست داشتند که روی آن‌ها شعارهایی از جمله «دولت جنایتکار»، «پایان دموکراسی»، «اسرائیل را نجات دهید» دیده می‌شد. با این حال، گزارشی مبنی بر درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی منتشر نشده است.

پلیس اسرائیل قبل از شروع تظاهرات در خیابان‌ها حاضر شد. رسانه‌های اسرائیلی به نقل از پلیس گفتند که به افسران دستور داده شده است که «بسیار حساس» باشند و اجازه دهند تظاهرات به طور مسالمت‌آمیز ادامه یابد؛ با این حال تهدید کردند به هر گونه خرابکاری یا رفتار خشونت‌آمیز پاسخ سختی داده خواهد شد. اعتراض‌های محدودتری هم در شهرهای بیت‌المقدس و حیفا برگزار شدند.

بنیامین نتانیاهو که پیش از این با اتهام‌ فساد مواجه شده، بازنگری در نظام حقوقی اسرائیل را در دستور کار خود قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت او که کمی بیش از دو هفته پیش به قدرت رسید، به منظور تضعیف دیوان عالی از طریق دادن قدرت به پارلمان برای لغو تصمیم‌های دادگاه با اکثریت ساده، پیشنهادهایی ارائه کرده است. او همچنین می‌خواهد نظارت بر انتصاب قضات را به مجلس دهد و استقلال مشاوران حقوقی را کم کند.

وزیر دادگستری نتانیاهو می‌گوید قضات منتخب قدرت زیادی دارند؛ اما مخالفان این طرح‌ها می‌گویند که تغییرات پیشنهادی نخست‌وزیر دموکراسی اسرائیل را تضعیف خواهد کرد. رهبران اپوزیسیون، دادستان‌های کل سابق و رئیس دادگاه عالی اسرائیل همگی علیه این طرح صحبت کرده‌اند.

این تغییرات قانونی می‌تواند به نتانیاهو که به اتهام فساد محاکمه می‌شود، کمک کند از محکومیت فرار کند یا حتی محاکمه او را به‌کلی از بین ببرد. نتانیاهو از زمانی که در سال ۲۰۱۹ متهم شد، ادعا کرد سیستم قضایی علیه او مغرضانه به کار گرفته شده است.

بنیامین نتانیاهو، پرسابقه‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل، اولین نخست‌وزیری است که حین خدمت علیه‌ او به طور قانونی اعلام جرم شده است. در چارچوب قوانین اسرائیل، اگر نخست‌وزیر در اتهام‌های مرتبط با رشوه‌خواری گناهکار تشخیص داده شود، به ۱۰ سال و برای سوءاستفاده از اعتماد به سه سال زندان محکوم خواهد شد. نتانیاهو بارها این اتهام‌ها را تکذیب کرده و آن را «توطئه کودتا» خوانده است.

پیش‌تر در روز ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) نیز چند هزار تن از مردم اسرائیل در تل‌آویو تظاهرات کردند تا به دولت در آستانه شکل‌گیری بنیامین نتانیاهو اعتراض کنند. این تظاهرات را سازمان غیرانتفاعی جنبش کیفیت دولت ترتیب داده بود. شرکت‌کنندگان در گفت‌وگو با رسانه‌ها، تشکیل دولت جدید را با «کودتا» مقایسه کردند و هشدار دادند که نتانیاهو می‌خواهد نظام دموکراتیک و دستگاه قضایی اسرائیل را در هم بکوبد.

بیشتر از جهان