لحاف پر می‌تواند موجب التهاب ریه شود

التهاب ریه ناشی از پر، نوعی ورم ریه در اثر حساسیت شدید است

Pixabay

پزشکان هشدار می‌دهند که بیمارانی که در زمستان امسال از تنگی نفس شکایت دارند و علت آن را نمی‌دانند، احتمالا دچار مشکلی شده‌اند که عامل آن لحاف پر است. 
 
گزارشی که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است، به بررسی موردی از «التهاب ریه ناشی از پر» پرداخته است که در نتیجه تنفس گرد و غبار برخاسته از رختخواب پر، ایجاد می‌شود. 
 
التهاب ریه ناشی از پر – که نوعی ورم ریه در اثر حساسیت شدید است – در نتیجه واکنش سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود و برخی از نشانه‌های آن عبارتند از تنگی نفس، عرق شبانه و سرفه خشک. 
 
پزشکانی که این حالت را تشخیص می‌دهند، معمولا از بیمار می‌پرسند که آیا در منزل پرنده دارد یا خیر، اما نویسندگان این مقاله به پزشکان توصیه می‌کنند که در مورد رختخواب بیمار خود نیز سؤال کنند، و تأکید می‌کنند که بسیاری از موارد بیماری ناشی از حساسیت به پر ممکن است نادیده گرفته شوند یا نادرست تشخیص داده شوند. 
 
دکتر اون دمپسی، یکی از نویسندگان این گزارش و پزشک مشاور قفسه سینه در درمانگاه سلطنتی آبردین، می‌گوید: «احتمالا این تنها نمونه کوچکی از مشکلات بسیار بزرگتری است. به نظر من، افراد در معرض عوامل بسیاری قرار می‌گیرند که ما از آنها اطلاع نداریم، و صرفا به خاطر بی‌اطلاعی ما این عوامل نادیده گرفته می‌شوند.»  
 
موردی که باعث آشکار شدن این بیماری شد – و جزئیاتی که در گزارش مجله پزشکی بریتانیا ذکر شده است – مربوط به یک فرد ناشناس ۴۳ ساله و غیرسیگاری است که به مدت سه ماه دچار تنگی نفس و خستگی بوده است، بدون آنکه علت آن مشخص باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


 
ابتدا تشخیص پزشکان این بود که بخش تحتانی مجرای تنفسی بیمار دچار عفونت شده است، اما بعد از آغاز معالجه، علایم بیماری او وخیم‌تر شد. 
 
در این گزارش از زبان بیمار نقل شده است که دو ماه بعد از شروع علایم بیماری، او هر بار تنها به مدت چند دقیقه توانسته است سر پا بایستد یا قدم بزند و بعد از آن، احساس کرده است که دارد بیهوش می‌شود. هر بار ۳۰ دقیقه طول کشیده است تا از پله‌های خانه‌اش بالا برود و به رختخواب برود، چون پس از بالا رفتن از هر دو پله، مجبور بوده بنشیند و استراحت کند. 
 
پس از آن که عکسبرداری از سینه بیمار هیچ سرنخی در مورد مشکل او نشان نداد، دکتر دمپسی سؤالات بیشتری از او پرسید و در نهایت متوجه شد که او اخیرا رختخواب خود را به یک رختخواب ساخته شده از پر تغییر داده است. 
 
آزمایش‌ها نشان داد که بدن بیمار در مقابل پروتئین‌های پرندگان، مقدار زیادی پادتن تولید کرده بود و الگوی خاصی در ریه‌های بیمار وجود داشت که حاکی از حساسیت شدید بود.  
 
پس از عوض کردن رختخواب و مصرف یک دوره استروید، بیمار در مدت شش ماه به طور کامل بهبود یافت. 
 
دکتر دمپسی در ادامه گفت: «چند صد نوع از التهاب ریه ناشی از حساسیت شدید وجود دارد. بسیار مهم است که پزشکان و کسانی که در حوزه درمان کار می‌کنند، کنجکاو باشند و سوابق بیمار را موشکافی کنند و از او بپرسند که در معرض چه چیزهایی قرار گرفته‌ است، چون چیزهای زیادی وجود دارند که مردم انجام می‌دهند و ما که در درمانگاه یا مطب نشسته‌ایم، از آنها بی‌خبریم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی