پنج سند محرمانه دیگر در اقامتگاه بایدن کشف شد

اسناد تازه در اقامتگاه شخصی بایدن در ویلمینگتون به‌دست آمده است

وکلای جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز شنبه تایید کردند که سومین بسته از اسناد طبقه‌بندی‌شده و محرمانه در اقامتگاه شخصی بایدن در ویلمینگتون، در ایالت دلاویر، در شرق آمریکا، پیدا شده است.

به‌گفته ریچارد ساوبر، بازرس ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا، پنج صفحه سند دیگر با نشانه‌های طبقه‌بندی عصر روز پنجشنبه در اقامتگاه بایدن در ویلمینگتون به‌دست آمده است.

پیش‌تر، اعلام شده بود که مجموعه دیگری از اسناد محرمانه در دفتر کار سابق جو بایدن، در مرکز دیپلماسی و تعامل جهانی پن بایدن، در واشنگتن کشف شده است.

بر اساس گزارش‌ها، این اسناد مربوط به دوره معاونت ریاست‌جمهوری بایدن در دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق، است.

پیش‌تر، شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی به‌نقل از منابع خود نوشته بود در میان اسناد به دست‌آمده از دفتر کار سابق بایدن در واشنگتن، ۱۰ سند محرمانه و یادداشت‌های اطلاعاتی مربوط به ایران، اوکراین و بریتانیا وجود دارد.

شبکه خبری فاکس‌نیوز نیز شامگاه شنبه ۱۴ ژانویه (۲۴ دی‌ماه)، در گزارشی به‌نقل از ساوبر نوشت: «از آنجایی که من مجوز امنیتی دارم، عصر پنجشنبه به ویلمینگتون رفتم تا اسنادی را که مشاور شخصی رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه پیدا کرد به وزارت دادگستری ارائه کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته بازرس ویژه، در مجموع شش صفحه سند با نشان «محرمانه» در محل اقامتگاه بایدن پیدا شد که در حال حاضر در اختیار مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا قرار دارد.

دادستان کل ایالات متحده، روز پنجشنبه اعلام کرد یک بازرس و مشاور ویژه به‌منظور بررسی اسناد محرمانه به‌‌دست آمده در دفتر کار و اقامتگاه شخصی بایدن تعیین شده است. کاخ سفید گفته است با تحقیقات مقام‌های قضایی آمریکا در این پرونده همکاری می‌کند.

پیدا شدن این اسناد محرمانه با موجی از انتقادها در داخل آمریکا، حتی در میان مقام‌های دموکرات و رسانه‌های نزدیک به دموکرات‌ها، همراه شده است. جمهوری‌خواهان، بایدن را متهم می‌کنند که بر خلاف قوانین و به شیوه‌ای نامناسب، اسناد محرمانه دولتی را در اقامتگاه شخصی و محل کار نگهداری کرده است.

برخی از این اسناد درست چند روز قبل از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا کشف شد، اما تاکنون این موضوع رسانه‌ای نشده بود.

سال گذشته، زمانی که پلیس فدرال ایالات متحده مجموعه‌ای از اسناد طبقه‌بندی‌‌شده را در اقامتگاه شخصی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در فلوریدا پیدا کرد، بایدن رئیس‌جمهوری پیشین را متهم کرد که «غیر مسئولانه» عمل کرده است.

بیشتر از جهان