ستاد امربه‌معروف: برای فرزندان بی‌حجاب مسئولان در خارج پرونده تشکیل دادیم

مقام‌های جمهوری اسلامی از حجاب اجباری در داخل ایران دفاع می‌کنند و هم‌زمان فرزندان آنان در خارج از کشور، از آزادی کامل پوشش برخوردارند

سیدعلی خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امر به ‌معروف و نهی از منکر جمهوری اسلامی ایران، از تشکیل پرونده قضایی برای فرزندان مدیران جمهوری اسلامی خبر داد که در خارج کشور حجاب را کنار بگذارند.

خان‌محمدی روز شنبه، ۲۴ دی‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های داخل ایران توضیح داد: «بی‌حجابی یک تخلف است که شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایفی را برای ستاد تعیین کرده است. بنابر همین استناد قانونی، فعالیت‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر، جهت‌گیری خواهد داشت. برای برخی از فرزندان مسئولان که در خارج از کشور بی‌حجاب شدند، پرونده تشکیل شده است. نمی‌توانیم به‌خاطر حرف عده‌ای که دنبال بحث‌های رسانه‌ای و انتخاباتی هستند، از انجام وظایفمان صرف‌نظر کنیم.»

با این همه، چنین سخنانی بیشتر تبلیغاتی به نظر می‌رسد و نشانه‌ای از اینکه مقامی به دلیل پوشش فرزندش در خارج از کشور از مزایای قدرت محروم شده باشد، در دست نیست. از سوی دیگر، در بیش از چهار ماه گذشته، میلیون‌ها ایرانی در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران به قانون حجاب اجباری اعتراض کردند و خیزش سراسری ایرانیان برای براندازی نظام جمهوری اسلامی نیز پس‌از قتل مهسا امینی به‌دست نیروهای سرکوبگر گشت ارشاد پلیس، آغاز شده است.

سخنگوی ستاد امر به ‌معروف و نهی از منکر جمهوری اسلامی توضیح نداده است که آیا این پرونده‌های قضایی تنها محدود به فرزندان بی‌حجاب مدیران جمهوری اسلامی در خارج ایران خواهد بود، یا دامن این مدیران در داخل ایران را هم خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های اخیر تصاویر زیادی در رسانه‌های اجتماعی از فرزندان مدیران نظام جمهوری اسلامی در خارج ایران منتشر شده است که نشان می‌دهد آن‌ها برخلاف ادعاهای پدران و مادران خود که در راستای قوانین سرکوبگرانه نظام جمهوری اسلامی حدمت می‌کنند، حجاب اسلامی را کنار گذاشته‌ و سبک زندگی آزادانه را انتخاب کرده‌اند. در برخی موارد، این کشف حجاب همراه با اعلام موضع رسمی ضد خانواده بوده است و در بسیاری از موارد نیز فرزندان مدیران نظام تلاش کرده‌اند تا با مخفی‌کاری و ادامه بهره‌مندی از منافع مالی خانواده خود، به گشت‌وگذار پنهانی و آزادانه در خارج ایران مشغول باشند، که شکار دوربین خبرنگاران و شهروند-خبرنگاران شده‌آند.

یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های کنارگذاشتن حجاب اجباری ازسوی فرزندان مدیران جمهوری اسلامی، مربوط به صالحه رامین، فرزند محمدعلی رامین، مدیر امنیتی و مشاور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت محمود احمدی‌نژاد، است. محمدعلی رامین که به «جلاد مطبوعات» معروف شده و با ۹ لغو امتیاز، ۱۵ توقیف و ۶۱ تذکر کتبی، رکورددار سرکوب روزنامه‌نگاران و مطبوعات است، همچنان در واکنش به فعالیت‌های دخترش در خارج ایران که اخیرا از خیزش سراسری ایرانیان نیز حمایت کرده، سکوت اختیار کرده است.

 

در موردی دیگر، انتشار تصاویر بدون حجاب سروناز ایروانی و نیز فیلم عروسی دختر احمد ایروانی، روحانی و مدیر مرکز مطالعات اسلام و خاورمیانه در آمریکا، و یا تصاویر سیما سهیم‌پور، فرزند مدیر عامل شرکت مسکن فرهنگ و ارشاد اسلامی آبادان در ورزشگاه‌های قطر، طی چندماه گذشته، این پرسش را برای بسیاری از شهروندان ایرانی مطرح کرده است که وقتی فرزندان مدیران نظام به دستورهای والدین خود وقعی نمی‌نهند، چرا زنان ایرانی باید به دستوری خودخواهانه، سرکوبگرانه و دینی برای رعایت پوشش اسلامی در خیابان‌های ایران احترام بگذارند؟

هرچند تشکیل پرونده قضایی برای فرزندان بی‌حجاب مدیران جمهوری اسلامی در خارج ایران هیچ مبنای قانونی نیز ندارد و گام دیگر جمهوری اسلامی برای سرکوب آزادی‌های فردی و مقابله هرچه بیشتر با تلاش‌ها برای کنارگذاشتن قوانین اسلامی ازسوی شهروندان ایرانی به حساب می‌آید، اما در عین حال، به نظر می‌رسد سخنان سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، صرفا تلاشی تبلیغاتی برای پاسخ دادن به این سوال افکار عمومی است که چگونه مقامات جمهوری اسلامی، مردم ایران را به خشن‌ترین شکل، از همان حقی که فرزندان آنان از آن برخوردار هستند، محروم می‌کنند.