بشار اسد: گفت‌و‌گوها با ترکیه باید بر پایان «اشغال» سوریه متمرکز باشد

به نظر می‌رسد اشاره اسد به حضور نیروهای ترکیه در شمال سوریه و حمایت این کشور از گروه‌های مسلح  شورشی مخالف دولت باشد

مسکو از ترمیم روابط دمشق و آنکارا حمایت می‌کند و ماه گذشته، میزبان گفت‌و‌گوها میان وزرای دفاع دو کشور بود‌ـ SANA / AFP

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در دیدار با الکساندر لاورنتیف، فرستاده روسیه، در دمشق گفت مذاکرات با ترکیه باید با هدف پایان «اشغالگری» این کشور در خاک سوریه و توقف حمایتش از «تروریسم» باشد.

به نظر می‌رسد اشاره اسد به حضور نیروهای ترکیه در شمال سوریه و حمایت این کشور از گروه‌های مسلح  شورشی مخالف دولت باشد.

به گزارش رویترز، اسد در نخستین اظهارنظر عمومی‌اش در مورد گفت‌وگوها با ترکیه، که با میانجی‌گری روسیه برگزار می‌شود، تاکید کرد دیدارها «باید پیشاپیش بین سوریه و روسیه هماهنگ شود تا نتایج ملموس مدنظر سوریه را در پی داشته باشد».

ترکیه بزرگ‌ترین حامی گروه‌های مخالف اسد در جنگ داخلی ۱۲ ساله سوریه بوده و به بخش‌هایی از شمال این کشور نیز نیرو فرستاده است.

مسکو از ترمیم روابط دمشق و آنکارا حمایت می‌کند و ماه گذشته، میزبان گفت‌و‌گوها میان وزرای دفاع دو کشور بود و در نظر دارد میانجی دیدار میان وزرای خارجه و در نهایت، روسای جمهوری دو کشور باشد.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، لاورنتیف گفت مسکو دیدار میان وزیران دفاع دو کشور را «مثبت» ارزیابی می‌کند و ابراز امیدواری کرد گفت‌و‌گوها به «سطح وزیران امور خارجه» برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع مطلع از مذاکرات گفت سوریه از ترکیه می‌خواهد نیروهایش را از شمال سوریه خارج کند و از حمایت سه گروه سیاسی مسلح مخالف اسد دست بکشد.

به گفته این منبع آگاه، سوریه مایل است پیش از موافقت با دیدار وزرای خارجه دو کشور، پیشرفت ملموسی در رابطه با این دو خواسته ببیند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، پنجشنبه ۲۲ دی، گفت احتمالا در اوایل ماه میلادی آینده با همتای سوری‌اش، فیصل مقداد، دیدار خواهد کرد.  سوریه در مورد زمان این دیدار اظهارنظر رسمی نکرده است.

این بالاترین سطح گفت‌و‌گوها میان آنکارا و دمشق از زمان آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ خواهد بود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز جمعه ۲۳ دی از گفت‌و‌گو میان ترکیه و سوریه ابراز خرسندی کرد.

به گزارش روزنامه الوطن سوریه، امیرعبداللهیان روز شنبه ۲۴ دی، برای دیدار و گفت‌و‌گو با همتای سوری‌اش به دمشق سفر خواهد کرد.

بیشتر از جهان