احضار مولوی گرگیج و فراخوان مردم گلستان

نورمفیدی، نماینده خامنه‌ای در استان گلستان، ۷ دی‌ماه ۱۴۰۰، مولوی گرگیج را از امامت نماز جمعه اهل سنت آزادشهر عزل کرده بود

گزارش‌ها حاکی از آن است که مولوی گرگیج به دادگاه ویژه روحانیت گرگان احضار شده است. کمپین فعالین بلوچ گزارش داد اداره اطلاعات گرگان، ٢١ دی‌ماه ، طی تماس تلفنی با اطرافیان محمدحسین گرگیج، از روحانیون اهل سنت بلوچ، خواستند او خود را به دادگاه ویژه روحانیت این شهرستان معرفی کند. پس از اطلاع مردم از خبر احضار مولوی گرگیج، جو استان گلستان متشنج و تجمعی هم مقابل منزل این روحانی اهل سنت شکل گرفت. 

کانال خبری حال‌وش نیز اعلام کرد، چند تن از نمایندگان دادگاه ویژه روحانیت، عصر پنجشنبه ۲۱ دی‌ماه، با حضور مقابل منزل این امام جمعه، به اطرافیان او گفتند که مولوی به نماز جمعه گالیکش نرود و یکشنبه خود را معرفی کند.

مردم اهل سنت گلستان خواهان مراجعه نکردن مولوی گرگیج به دادگاه ویژه روحانیت‌اند و هشدار داده‌اند چنانچه بر این خواسته فراقانونی اصرار باشد، تجع خواهند کرد.

در همین راستا، اهل سنت استان گلستان فراخوانی عمومی برای حضور مردم در تجمع اعتراضی روز جمعه در شهر گالیکش صادر کردند. در این فراخوان که در اعتراض به دخالت‌های حکومت در امور اهل سنت صادر شده، آمده است: «ما اهل سنت گلستان خواستار عقب‌نشینی حکومت از احضار مولوی گرگیج به دادگاه روحانیت‌ایم، چون‌ که مولوی گرگیج جرمی نداشتند و امام جمعه را هم خود مردم تعیین می‌کنند و خواندن نماز جمعه، جرم حساب نمی‌شود و سوال ما از حکومت این است که چگونه از اسلام حرف می‌زنید، در حالی که از خواندن نماز جمعه نهی می‌کنید و به خاطر آن، عالم برجسته، مولانا گرگیج را به دادگاه روحانیت فرا می‌خوانید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اهل سنت استان گلستان اعلام کردند که با وجود تمامی فشارها، از امروز مقابل خانه مولوی گرگیج تجمع خواهند کرد و اجازه نمی‌دهند او به دادگاه روحانیت برود. آن‌ها اعلام کردند که این نماز جمعه را هم مانند نماز جمعه گذشته، به امامت مولوی گرگیج برگزار خواهند کرد و کوچک‌ترین اهانت را بی‌جواب نخواهند گذاشت.

گروهی از مردم اهل سنت استان گلستان در همراهی با این فراخوان اعلام کردند که خود را از هر نقطه این استان، با وجود سرمای هوا و فشارهای امنیتی، به شهرستان گالیکش می‌رسانند.

هفته گذشته نیز اهل سنت استان گلستان در گالیکش تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند. مولوی گرگیج در خطبه نماز جمعه هفته گذشته، از تلاش جمهوری اسلامی برای کشتار، بازداشت و سرکوب معترضان، انتقاد کرده بود. پس از گذشت یک سال از عزل مولوی گرگیج‌، نماز جمعه هفته گذشته با اصرار مردم، به امامت او برگزار شد. نورمفیدی، نماینده خامنه‌ای در استان گلستان، ۷ دی‌ماه ۱۴۰۰، مولوی گرگیج را از امامت نماز جمعه اهل سنت آزادشهر عزل کرده بود و این اقدام باعث اعتراض مردم در برخی مناطق گلستان شد.