بیشتر علائم کووید مزمن پس از یک سال از بین می‌روند

پژوهشگران می‌گویند فقط شمار معدودی از افراد یک سال پس از ابتلا همچنان ضعف یا تنگی‌نفس دارند

در فاصله سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، دست‌کم ۱۷ میلیون نفر در اروپا تا ماه‌ها پس از بهبود از بیماری، به علائم کووید مزمن دچار بودند‌ـ Canva

بر اساس پژوهشی گسترده که در اسرائیل انجام شده است، بیشتر علائم کووید مزمن در افرادی که به نوع خفیف این بیماری مبتلا شده‌اند ظرف یک سال از بین می‌رود.

بنا بر داده‌های سازمان بهداشت جهانی، در فاصله سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، دست‌کم ۱۷ میلیون نفر در اروپا تا ماه‌ها پس از بهبود از بیماری، به علائم کووید مزمن دچار بودند.

به گزارش ای‌اف‌پی، پژوهشگران اسرائیلی سوابق پزشکی حدود دو میلیون نفر از کسانی را که در این کشور در فاصله مارس ۲۰۲۰ تا اکتبر ۲۰۲۱ آزمایش کووید داده بودند بررسی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابراین، این بازه زمانی بر سویه‌های قبلی کووید از جمله دلتا متمرکز بود، و سویه‌های جدیدتر اومیکرون را در بر نمی‌گرفت.

پژوهشگران بیش از ۷۰ مورد از علائم متفاوت مرتبط با کووید مزمن را بررسی کردند. با توجه به این‌که طبق پژوهش‌های قبلی افرادی که به کووید حاد مبتلا می‌شوند بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید مزمن قرار دارند، این پژوهش موارد حادتر ابتلا به کووید، از جمله افرادی که در بیمارستان بستری شده بودند، را شامل نمی‌شد.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد در موارد خفیف‌ ابتلا، احتمال بروز عارضه‌هایی مانند از دست دادن بویایی و چشایی، مشکلات تنفسی، ضعف، تپش قلب، گلودرد، سرگیجه، و اختلال تمرکز و حافظه به میزان قابل‌ملاحظه‌ای بیشتر است. اما بیشتر این علائم ظرف ۱۲ ماه از بین می‌روند.

بر اساس نتایج این پژوهش، که در نشریه پزشکی بریتانیا (BMJ) منتشر شده است، بیمارانی که واکسن زده‌اند کمتر به مشکلات تنفسی دچار می‌شوند، که شایع‌ترین علامت کووید است.

کودکان در مقایسه با بزرگسالان مشکلات سلامت کمتری دارند و ظرف یک سال بهبود کامل پیدا می‌کنند.

پس از تردیدها در مورد طول مدت علائم کووید مزمن، یافته‌های این پژوهش می‌تواند برای بیماران اطمینان‌بخش باشد و به پزشکان کمک می‌کند تشخیص بدهند علائم بیمارانشان به کووید مرتبط است یا خیر.