برای رفع ممنوعیت کار و آموزش زنان «به پیام واحد جهانی برای رهبران طالبان نیاز است»

یان اگلند هدف سفر خود به افغانستان را تلاش برای متقاعدکردن طالبان برای برداشتن ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی اعلام کرد

یان اگلند، دبیرکل شورای پناهندگان نروژ، روز یکشنبه ۱۸ دی‌ماه به افغانستان سفر کرد- twitter/ @NRC_Egeland

در واکنش به منع زنان از حق آموزش و کار در نهادهای غیردولتی، یان اگلند، دبیرکل شورای پناهندگان نروژ، روز سه‌شنبه، ۲۰ دی‌ماه (۱۰ ژانویه) در حساب توییتر خود نوشت که به یک پیام واحد جهانی برای رهبری طالبان نیاز است.

او همچنین نوشت: «سپاسگزاریم که سفارت‌های قطر و ترکیه و سایر نمایندگان کشورهای اسلامی در کابل از تقاضای ما برای آموزش کامل زنان و بازگشت همه کارکنان زن سازمان‌های غیردولتی حمایت می‌کنند.»

یان اگلند روز یکشنبه ۱۸ دی‌ماه به افغانستان رفت و هدف سفر خود را تلاش برای متقاعدکردن طالبان برای برداشتن ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی اعلام کرد. 

او گفته بود که شورای پناهندگان نروژ در واکنش به منع کار زنان در نهادهای غیردولتی در افغانستان، مجبور شده است فعالیت خود را در این کشور متوقف کند.

اگلند تاکید کرده بود که باید به تمامی کارمندان این نهاد اجازه داده شود به کارشان بازگردند، تا جان افراد نیازمند را نجات دهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای پناهندگان نروژ ۴۶۹ کارمند زن در سراسر افغانستان دارد و ادامه کار این زنان را برای کمک‌رسانی به ۷۰۰هزار افغان الزامی می‌داند.

روز دوشنبه ۱۹ دی‌ماه «کمیته سوئد برای افغانستان» هم اعلام کرد که بخش بزرگی از برنامه‌ها و پروژه‌هایش در این کشور را متوقف کرده است.

اندرس استفانسون، مدیرکل کمیته سوئد برای افغانستان، به رادیو سوئد گفت که اگر ممنوعیت حضور زنان در فضای عمومی تداوم یابد، این کمیته قادر نخواهد بود به فعالیت در افغانستان ادامه دهد.

همزمان سازمان همکاری اسلامی در حساب خود در توییتر نوشت که دبیرکل این سازمان روز چهارشنبه، ۲۱ دی‌ماه (۱۱ ژانویه)، به‌منظور بررسی آخرین تحولات و وضعیت انسانی افغانستان در شهر جده عربستان سعودی نشستی اضطراری با کمیته اجرایی سازمان برگزار خواهد کرد. 

در نشست روز چهارشنبه این سازمان، اقدامات طالبان شامل بستن مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران و تعلیق کار زنان در سازمان‌های غیردولتی بررسی خواهد شد.

در بیانیه این سازمان آمده است: «سازمان همکاری اسلامی و آکادمی بین‌المللی فقه اسلامی در بیانیه‌های قبلی این اقدامات را مغایر با اهداف شریعت اسلامی و اجماع امت توصیف کردند.»

این درحالی است که طالبان دی‌ماه سال‌ جاری کارکردن زنان در نهادهای غیردولتی و خصوصی را ممنوع اعلام کردند و اندکی پیش از آن نیز تحصیل دختران در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی خصوصی را منع کرده بودند.

بسیاری از کشورها و سازمان‌های منطقه‌‌ای و جهانی از طالبان خواسته‌اند که ممنوعیت کار و آموزش زنان را لغو کنند، اما طالبان به این درخواست‌ها اعتنایی نکردند. 

هرچند برخی نهادهای امدادرسان در اوج بحران انسانی در افغانستان به طالبان هشدار داده بودند که فعالیت‌هایشان را متوقف خواهند کرد، اما طالبان این هشدارها را هم جدی نگرفتند. 

بنابر اعلام سازمان ملل متحد میلیون‌ها افغان در فصل زمستان به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند، اما ممنوعیت کار زنان در نهادهای امدادرسان باعث شده است که روند کمک‌رسانی این نهادها مختل و یا متوقف شود.

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ با به‌کارگیری گزینه نظامی، بر افغانستان تسلط پیدا کردند و از آن زمان تاکنون، کوشیده‌اند که محدودیت‌های بیشتری بر فعالیت زنان وضع کنند. 

طالبان در دور نخست حاکمیتشان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی نیز زنان را از حق کار و آموزش محروم کرده بودند.