پرتاب یک ستاره از داخل سیاه‌چاله و حرکت برق‌آسایش در کهکشان

این ستاره حدود ۵ میلیون سال پیش از داخل سیاه‌چاله به بیرون پرتاب شده

عکس آرشیوی از کهکشان راه شیری، ۱۰ مه ۲۰۱۹- Mariana SUAREZ / AFP

یک ستاره پس از پرتاب شدن از درون یک سیاه‌چاله به بیرون با ابری عظیم و با سرعتی برق‌آسا در کهکشان در پرواز است.

به گفته دانشمندان سرعت این ستاره چنان بالا است که از کهکشان ما خارج خواهد شد و هرگز برنخواهد گشت.

این ستاره از درون یک سیاه‌چاله که در مرکز کهکشان ما قرار دارد و «سگیتاریوس اِی» نامیده می‌شود به بیرون پرتاب شده است. به‌همین خاطر دانشمندان از آن به‌عنوان «مسافری از سرزمینی عجیب» یاد می‌کنند چرا که تقریبا خیلی به ما نزدیک شده ولی از مرکز راه شیری می‌آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ستاره توسط محققان دانشگاه کارنگی ملون در صورت فلکی درنا، یا فلامینگو، دیده شد. آن‌ها مشاهده کردند که این ستاره ۱۰ برابر سریع‌تر از بیشتر ستاره‌های موجود در کهکشان راه شیری حرکت می‌کند و برای مطالعه بیشتر آن را تحت نظر گرفتند.

ستارگان پرسرعتی نظیر این مورد تنها حدود ۲۰ سال پیش کشف شدند و هنوز برای دانشمندان پر رمز و راز هستند. این اولین ستاره در نوع خود است که تا به حال دیده شده و دانشمندان تا کنون ستاره‌ای به این سرعت را در چنین فاصله نزدیکی به زمین مشاهده نکرده‌اند.

این شی تقریبا از فاصله ۲۹ هزار سال نوری زمین رد شد. دانشمندان توانستند مسیر آن را تا مبدا، که مرکز راه شیری بود، ردیابی کنند، در آنجا سیاه‌چاله ابرعظیمی به نام «سگیتاریوس اِی» وجود دارد.

آقای کاپوسوف، نویسنده اصلی این تحقیق و عضو مرکز کیهان‌شناسی مک‌ویلیامز در دانشگاه کارنگی ملون گفت: «این خیلی هیجان‌انگیز است چرا که ما خیلی وقت است که فکر می‌کردیم سیاه‌چاله‌ها می‌توانند ستاره‌ها را با سرعت بسیار شدید به بیرون پرتاب کنند. با این‌ وجود تا به حال هیچ وقت مدرکی از ارتباطی شفاف بین چنین ستاره‌ای سریع با مرکز کهکشان در دست نبود.»

او ادامه داد: «ما فکر می‌کنیم سیاه‌چاله این ستاره را با سرعت هزاران کیلومتر بر ثانیه حدود پنج میلیون سال قبل به بیرون پرتاب کرده است. پرتاب این ستاره وقتی اتفاق افتاده است که اجداد ما تازه داشتند یاد می‌گرفتند روی دو پا راه بروند.»

این ستاره در آغاز دو ستاره مجزا بوده که به دور هم می‌چرخیدند ولی وقتی به محیط پیرامون «سگیتاریوس اِی» بیش از حد نزدیک شده و یکی از آن‌ها گرفتار نیروی جاذبه شدید این سیاه‌چاله شده و توسط آن بلعیده می‌شود، ستاره تازه کشف شده با سرعتی بی‌نظیر در روندی که به نام «مکانیزم هیلز» شناخته می‌شود، به بیرون پرتاب شده است.

تینگ لی از رصدخانه کارنگی و دانشگاه پرینستون و رهبر همکاری «اِس۵» گفت:‌ «این اولین نمایش آشکار مکانیزم هیلز در عالم واقعیت و در عمل است. مشاهده این ستاره واقعا بی‌نظیر است چرا که می‌دانیم باید در مرکز راه شیری شکل گرفته باشد، جایی که خیلی از محیط پیرامون ما متفاوت است. این ستاره مسافری از سرزمینی عجیب است.»

© The Independent

بیشتر از جهان