ناگفته ها از دستگیری عبدالرضا داوری، مشاور محمود احمدی نژاد

داوری، حسین طائب، رییس اطلاعات سپاه را مسئول مشکلات و خفقان کشور می دانست

اسفندیار رحیم مشایی، دکتر محمود احمدی نژاد و حمید بقایی- انتخابات ریاست جمهوری AFP

بر اساس خبر منتشر شده توسط خبرگزاری مهر، عبدالرضا داوری، مشاور محمود احمدی نژاد، طی روزهای اخیر دستگیر شده است. اگرچه به دلیل قطع اینترنت اطلاعات دقیقی از تاریخ و شرایط دستگیری وی در دسترس نیست، اما گفته می‌شود ضابطان قضایی او را دستگیر کرده‌اند. او که به‌عنوان مشاور رسانه‌ای در فضای مجازی بسیار فعال است، درحالی که محدودیت‌های شدید اینترنتی تازه اعمال شده بود، آخرین توئیت‌های خود را روز شنبه نوشت. خبر دستگیری وی نیز، پیش از اعلام رسمی، توسط هواداران طیف بهار، جریان منتسب به محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق ایران، در فضای مجازی منتشر شد. این نخستین بار نیست که آقای داوری دستگیر می‌شود. وی پیشتر نیز به اتهام توهین به رهبری بیش از یکسال را در زندان سپری کرده بود.

روند تغییرات فکری عبدالرضا داوری نیز قابل تامل است. به نظر می‌رسد او نیز به مانند بسیاری از کارگزاران نظام، پس از تجربه مدیریت اجرایی و نزدیکی با افکارعمومی، مسیرش تغییر کرد. داوری در دوران ۸ ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد، سمت‌های مختلفی داشت. قائم مقامی ایرنا، مدیرمسئولی روزنامه شهروند، مشاور وزیر کشور و ریاست صندوق بازنشستگی مس نهادهایی است که او در آن فعالیت داشته است. پیش از آن نیز او در روزنامه کیهان با مدیریت حسین شریعتمداری قلم می‌زد. داوری بارها دلیل تغییر مسیر فکری‌اش را، اسفندیار رحیم مشایی عنوان کرده است. وی در یکی از اظهار نظرهای خود و در پاسخ به روزنامه نگاری که اخراج خود در دوران قائم مقامی داوری در ایرنا را ناعادلانه عنوان کرده و خواهان توضیح از او شده بود، گفت: در آن دوران همچنان رسوبات تفکر کیهان در ذهنم بود. فکر می‌کردم مردم دو قشر هستند، یا خودی هستند و آزاد، یا غیر خودی که حق هرگونه برخوردی با آن‌ها وجود دارد. او در ادامه گفت: من را حلال کنید. من اشتباه می‌کردم. آشنایی با مشایی مرا از غفلت بیرون آورد. لازم به ذکر است که هواداران آیت‌الله خامنه‌ای رحیم مشایی را رهبر جریان انحرافی می‌دانند.

عبدالرضا داوری مشاور رسانه ای دکتر محمود احمدی نژاد- رسانه های اجتماعی

آقای داوری در دوران دانشجویی و در واقعه ۱۸ تیر، از کسانی بود که مخالف دانشجویان معترض بود. وی به‌رغم اینکه عنوان کرده حامی محمد خاتمی در انتخابات بوده است، اما در جریان اعتراضات هوادار گروه‌های فشار به شمار می‌رفت. او در گفتگو با حسین دهباشی در برنامه خشت خام، تلویحا تفکرات آن روزهای خود را به نقد می‌کشد. اما چالش برانگیزترین دوران فعالیت آقای داوری، انتخابات ۸۸ بود. او بارها نتیجه انتخابات را صحیح و به دور از تقلب عنوان کرده است. این دقیقا همان نقطه افتراق وی با سایر منتقدان درون نظام است. 

پس از دستگیری روح الله زم، هواداران آیت‌الله خامنه‌ای که محمود احمدی نژاد و اطرافیان او را متهم به نزدیکی به این کانال تلگرامی می‌کردند، بارها داوری را تهدید به دستگیری کردند. او طی چند سال اخیر و به پشتوانه سیاسی محمود احمدی نژاد، حسین طائب، رییس اطلاعات سپاه را مسئول مشکلات و خفقان کشور معرفی کرده است. داوری با ساخت برنامه اتاق شیشه‌ای، در مصاحبه با محمد سرفراز، سعی کرد بخشی از فساد اقتصادی مرتبط با طائب را آشکار کند. او در ادامه و با انتشار پیامی صوتی از محمدحسین رستمی که به اتهام جاسوسی در زندان است، بخش‌های دیگر از پشت پرده تاریک و فساد سیاسی، امنیتی طائب را آشکار کرد. با افشای مدارک فساد طائب، دست کم توقع می‌رفت از او سوال شود.

اختلافات محمود احمدی نژاد و حسین طائب به دوران ریاست جمهوری او باز می‌گردد، اما به نظر می‌رسد این اختلافات همچنان ادامه دارد. طائب که پیشتر نیز توسط اصلاح طلبان به عملکرد فراقانونی متهم و نماد جریان خفقان شناخته می‌شد، از حمایت قاطع آیت‌الله خامنه‌ای  برخوردار است. گفته می‌شود او رابطه نزدیکی نیز با مجتبی خامنه‌ای دارد. بنابراین رویارویی با وی قطعا هزینه‌های فراوانی خواهد داشت. هزینه‌ای که اصلاح طلبان نیز آن را پرداخته‌اند. شاید عبدالرضا داوری مجددا قربانی اختلافات با حسین طائب شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توئیت‌های عبدالرضا داوری در این اواخر نشان می‌داد که  وی همچنان به اطلاعات موثقی از پشت پرده دسترسی دارد. اگرچه به گفته خودش، استفاده او از این اطلاعات در راستای عدالت طلبی است. بعید نیست دستگیری اخیر او نیز در ارتباط با توییت آخرش در مورد رسول دانیال زاده باشد. پس از آنکه اطلاعات سپاه خبر از دستگیری دانیال زاده داده بود، داوری با انتشار توئیتی تصریح کرد که فیلمی در دست دارد که نشان می‌دهد دانیال زاده با محمد رویانیان و برخی شرکا جلسه‌ای داشته است که در روزهای آینده منتشر می‌کند. شاید کنایه او به برخی شرکا در این توئیت دلیل دستگیری او باشد.

او این اواخر به شکلی عریان، مواضع اقتصادی چپ گرایانه می‌گرفت و خود را بخشی از جنبش عدالت خواهی عنوان می‌کرد. نامی که به منظور حفظ فاصله با هواداران سوسیالیسم برگزیده بود تا از گزند اتهامات در امان باشد. او در اظهار نظری صریح خود را هوادار پوپولیسم عنوان کرد و این صفت را اساسا دارای بار منفی نمی‌دانست. اگرچه چپ‌های سنتی، به علت سابقه همکاری او با دولت احمدی نژاد، با تردید به وی نگاه می‌کردند و فاصله خود را با او حفظ می‌کردند. داوری بارها تلاش کرد تا رابطه نزدیک‌تری با چپ‌های حذف شده دهه ۶۰ برقرار کند اما بنا به دلایل بسیاری که در این مقال نمی‌گنجد، همچنان از این هدف دور مانده است.

عبدالرضا داوری مشاور رسانه‌ای محمود احمدی نژاد بود. در تابوشکنی آشکاری، محمود احمدی نژاد با نیویورک تایمز مصاحبه کرد. همچنین او با ایندیپندنت فارسی هم مصاحبه‌ای داشت. عبدالرضا داوری معتقد است دلیلی ندارد که رییس جمهور پیشین از تریبون‌های مختلف حرف خود را بیان نکند. با وجود محدودیت‌های امنیتی برای حضور در رسانه‌های خارج از ایران، او هیچ محدودیتی برای شرکت در رسانه قائل نیست و اگر شرایط ابتدایی مورد تاییدش فراهم باشد، در هر رسانه‌ای شرکت می‌کند. حضور فعال او در برنامه‌های سیاسی تلویزیونی خارج از کشور، دلیل دیگری بر این مدعاست. به‌رغم فشارهای بسیار توسط هسته سخت قدرت، وی همچنان به حضور در این برنامه‌ها ادامه داده است.

سیر تغییر و تطور فکری عبدالرضا داوری قابل تامل است. داوری نیز به مانند بسیاری از دست اندرکاران سابق حکومت، امروز در مسیر حذف قرار دارد. افشای اطلاعاتی که به مذاق آقایان خوش نیامده، او را نیز به مسیر تکراری تمام منتقدان حذف شده هدایت کرده است. اگرچه این مسیر قطعا با محبوبیت نزد افکار عمومی همراه است.

بیشتر از