سوپ خانگی درمان بیماری مالاریا

بیش از ۵۰ درصد جمعیت دنیا در معرض ابتلا به مالاریا قرار دارند

پژوهشگران ۵۶ سوپ را با افزودن انگل مالاریا به آن‌ها مورد مطالعه قرار دادند- Pixabay

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۵۰ درصد جمعیت دنیا در معرض ابتلا به مالاریا قرار دارند و تنها در سال ۲۰۱۷، ۲۱۹ میلیون نفر به آن مبتلا شدند.

هرچند مالاریا در بسیاری موارد با استفاده از داروهای ویژه قابل درمان است، اما پژوهشگران نگران هستند که انگل این بیماری در مقابل داروهای موجود مصون شود.

در این ارتباط، پژوهشگران رد ماده‌ای موسوم به «آرتِمسینین» را در گیاه افسنتین شیرین یا درمنه خزری یا «کینگو» گرفته‌اند که هزاران سال است در طب چینی استفاده شده و خاصیت ضد انگل مالاریا را دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم پژوهش‌های پزشکی از دانش آموزان مدرسه ابتدایی «ایدن» در لندن خواستند نمونه‌هایی از سوپ‌هایی که خانواده‌هایشان با استفاده از دستورالعمل‌های سنتی در اروپا، شمال آفریقا و خاورمیانه می‌پزند، به مدرسه بیاورند.

پژوهشگران، مجموعا ۵۶ سوپ را به مدت سه روز با افزودن انگل مالاریا به آن‌ها مورد مطالعه قرار دادند تا ببینند آیا این سوپ‌ها می‌توانند این انگل را پیش از آن که به مرحله بلوغ جنسی و تکثیر برسد نابود کنند یا نه.

آن‌ها، همچنین، قابلیت این سوپ‌ها را برای متوقف کردن کامل بلوغ جنسی انگل مالاریا پیش از آن که پشه ناقل این بیماری را آلوده کند، مورد آزمایش قرار دادند.

هرچند بسیاری از نمونه‌های سوپی که کودکان آورده بودند، نشان داد که مواد استفاده شده در آن خطر گسترش این انگل را افزایش می‌دهد، اما پنج نوع سوپ در میان آن‌ها سرعت رشد آن‌ها را تا ۵۰ درصد کاهش داد و دو سوپ از میان ۵۶ نمونه سوپ، در واقع، همانند «دی هایدرو آرتمیسینین»، داروی کارخانه‌ای ضد مالاریا عمل کردند. 

در چهار سوپ دیگر، موادی کشف شد که می‌توانست بلوغ جنسی انگل مالاریا را متوقف کرده و در نتیجه انتقال آن را کاهش دهد.

مواد به کار رفته در سوپ‌های سبزی، مرغ و گوشت قرمز متنوع بوده و هیچیک حاوی مواد مشترک با سوپ‌هایی که رشد انگل را متوقف می‌کرده‌اند، نبوده است.

در مقاله‌ای که در این مورد در نشریه «آرشیوهای بیماری کودکان» به چاپ رسیده، گفته شده که ماده فعال در این سوپ‌ها در آزمایش‌های بالینی مطالعه خواهد شد.

مولفان این مقاله می‌گویند: «در زمانی که بار دیگر صدای طب مبتنی بر شواهد (بالینی) شینده می‌شود، چنین مطالعاتی برای آموزش نسل آینده در ارتباط با کشف داروهای جدید و کارکرد آن‌ها بسیار مهم است، و این که هنوز چگونه منابع کشف نشده‌ای وجود دارد که می‌تواند به مبارزه علیه بیماری‌های مهم جهان، کمک کند.»  

© The Independent

بیشتر از زندگی