لایه اوزون در مسیر ترمیم کامل قرار دارد

می‌توان انتظار داشت وضعیت لایه اوزون تا سال ۲۰۴۰ در تمامی نقاط زمین به‌سطح سال ۱۹۸۰ برگردد

ترمیم کامل لایه اوزون در قطب شمال تا سال ۲۰۴۵ و در قطب جنوب تا سال ۲۰۶۶-Handout / NASA / AFP طول خواهد کشید

یکی از آخرین تحقیقات علمی، که با حمایت سازمان ملل متحد انجام شده است، نشان می‌دهد لایه اوزون در مسیر ترمیم قرار دارد و به‌علت کاهش مواد شیمیایی مضر از سطح زمین، این روند در چند دهه آینده ادامه نیز خواهد داشت.

لایه اوزون، کره زمین را در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش محافظت می‌کند، اما دانشمندان در اواخر دهه ۱۹۸۰ دریافتند که به‌دلیل استفاده از مواد مخرب شیمیایی، از جمله کلروفلوئوروکربن‌ها (CFC) که در اغلب یخچال‌فریزرها وجود دارد، سوراخی در لایه اوزون پیدا شده که هشدارهای جدی جامعه علمی را در پی داشت.

به گزارش سی‌ان‌ان، با این‌وجود، تحقیق علمی مورد نظر نشان می‌دهد که از زمان اجرایی شدن پروتکل مونترال در سال ۱۹۸۹ به‌ این‌سو، استفاده از کلروفلوئوروکربن‌ها تا ۹۹ درصد کاهش پیدا کرده است؛ واقعه‌ای که حاصل همکاری جامعه بین‌المللی در این زمینه به‌حساب می‌آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پژوهش علمی همچنین نشان می‌دهد اگر سیاست‌های جهانی در این زمینه پابرجا بماند، می‌توان انتظار داشت وضعیت لایه اوزون تا سال ۲۰۴۰ در تمامی نقاط زمین به‌سطح سال ۱۹۸۰ برگردد. با این‌حال پژوهش مذکور تاکید دارد ترمیم لایه اوزون در مناطق قطبی زمین به‌ زمان بیشتری نیاز دارد و از این‌رو ترمیم کامل لایه اوزون در قطب شمال تا سال ۲۰۴۵ و در قطب جنوب تا سال ۲۰۶۶ طول خواهد کشید.

از سوی دیگر، دستاوردهای مثبت ناشی از سیاستگذاری جهانی در مورد ترمیم لایه اوزون، دانشمندان و کارشناسان را به این باور رسانده که استفاده از این الگو می‌تواند سرمشق مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و گرمایش زمین قرار بگیرد و با فاصله گرفتن از الگوی مصرف سوخت‌های فسیلی، و به‌تبع آن کاهش گازهای گلخانه‌ای، می‌توان گرم شدن کره زمین را نیز کنترل کرد.

دانشمندان در دهه‌های اخیر هشدار داده‌اند که اگر دمای فعلی زمین به بیش از ۱.۵ درجه افزایش یابد، ساکنان این سیاره با خطر خشکسالی‌های گسترده، آتش‌سوزی‌های وسیع، سیل و قحطی مواجه خواهند شد.

بیشتر از جهان