موج محکومیت اعدام‌ها؛ اتحادیه اروپا نیز سفیر جمهوری اسلامی در این نهاد را احضار کرد

وزارت خارجه آلمان، فرانسه، بلژیک، نروژ و بریتانیا نیز در اعتراض به تداوم اعدام در ایران دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی را احضار کرده‌اند

به دنبال اعدام دو نفر از بازداشت‌شدگان موج اعتراضات ضدحکومتی در ایران، کشورهای اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان دیپلمات‌ها و سفرای جمهوری اسلامی در پایتخت‌های اروپایی را احضار می‌کنند. 

با اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو شهروند ایرانی که در جریان چهلم حدیث نجفی بازداشت شده بودند، شمار افرادی که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به دلیل حضور در اعتراضات خیابانی مسالمت‌آمیز در جنبش «زن زندگی آزادی» اعدام کرده است، به چهار نفر رسید.

اتحادیه اروپا سفیر جمهوری اسلامی ایران در این اتحادیه را فراخواند و در جلسه روز دوشنبه، مراتب انزجار خود را درباره اعدام‌ محمدمهدی کرمی و محمد حسینی ابراز کرد. استفانو سانیانو، مسئول اقدامات خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با حسین دهقانی گفت که اروپا از این اعدام‌ها خشمگین است و خواستار توقف فوری اجرای احکام اعدام در ایران شد.  

وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه نهم ژانویه اعلام کرد که به دنبال اعدام این دو شهروند و تداوم سرکوب شرکت‌کنندگان در اعتراضات در ایران، دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در فرانسه را احضار کرده است. 

وزارت خارجه فرانسه در توییتی نوشت: «مراتب قوی‌ترین محکومیت از جانب ما درباره اعدام‌ها و سرکوب در ایران به اطلاع کاردار [جمهوری اسلامی ایران] رسید»، و افزود که پاریس قبلا بارها این امر را به مقام‌های ایرانی گوشزد کرده است.

وزارت خارجه نروژ اعلام کرد که سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلو را برای اعتراض به اعدام معترضان فراخوانده است. آنیکن هوئیفلدت، وزیر خارجه نروژ، در توییتی نوشت: «از ایران می‌خواهیم به سرکوب حقوق بشر پایان دهد، به اعتراضات با اصلاحات معنی‌دار پاسخ دهد و فورا اعدام‌ها را متوقف کند.»

حجه لحبيب، وزیر خارجه بلژیک، نیز روز گذشته در توییتی ضمن تاکید بر این که تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران در راه است، اعلام کرد که کشورش سفیر جمهوری اسلامی را احضار خواهد کرد. لحبیب در توییتی خود نوشت: «اعدام دو شهروند دیگر ایران در جریان اعتراضات جاری وحشتناک است. بلژیک موضع اصولی علیه مجازات اعدام دارد و همراه با دیگر اعضای همفکر در اتحادیه اروپا سفیر ایران را احضار خواهیم کرد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا نیز ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی در لندن را در اعتراض به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی احضار کرد. کلورلی در بیانیه‌ای نوشت: «امروز کاردار ایران را احضار کرده‌ام تا به قوی‌ترین لحن ممکن اعدام‌های وحشتناکی را محکوم کنم که در جریان آخر هفته اخیر شاهد بودیم.» 

ساعاتی قبل در روز دوشنبه، آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان نیز دستور احضار دوباره سفیر جمهوری اسلامی در برلین را صادر کرد تا اعدام‌های اخیر در ایران را محکوم کند. 

بائربوک، در نشستی خبری در برلین گفت: «رژیمی که جوانان خود را می‌کشد تا در مردم رعب و وحشت ایجاد کند، آینده‌ای ندارد.»

دولت هلند نیز دو روز قبل، برای دومین بار طی یک ماه گذشته سفیر ایران را فراخواند تا به اعدام محمد حسینی و محمد مهدی کرمی اعتراض کند.

وپکه هوکسترا، وزیر خارجه هلند، این خبر را روز شنبه اعلام کرد و در توییتر نوشت: «از اعدام‌های وحشتناک اعتراض‌کنندگان در ایران آزرده‌خاطریم. من سفیر ایران را احضار خواهم کرد تا بر نگرانی‌های جدی‌مان تاکید کنیم و از دولت‌های عضو اتحادیه اروپا می‌خواهم همین کار را انجام دهند.» هوکسترا، همچنین نوشت:‌ «چهارمین بسته تحریمی علیه ایران در حال آماده‌سازی است تا به شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا تقدیم شود. اقدامات امروز ایران بر لزوم پاسخ قوی‌تر اتحادیه اروپا تاکید دارد.»

اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی در زندان کرج، موجی از اعتراض‌ها و محکومیت‌ها در ایران و جهان را به دنبال داشته است. قوه قضاییه جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته مجیدرضا رهنورد و محسن شکاری را نیز به دلیل شرکت در اعتراض فراگیر علیه حاکمیت به اتهام محاربه و افساد فی‌الارض اعدام کرد. 

هم‌اکنون ده‌ها نفر دیگر از معترضان که در دادگاه‌های جمهوری اسلامی به محاربه و افساد فی‌الارض متهم شده‌اند در خطر اعدام قرار دارند. 

اعتراض‌های جهانی به اعدام معترضان در ایران به دست دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در حالی گسترش یافته است که خبرگزاری میزان سه تن دیگر از معترضان بازداشت‌شده در اصفهان به نام‌های صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی را به اعدام محکوم کرده است. 

علاوه بر این، صدها نفر از مردم نیز به دست نیروهای حکومتی در طی اعتراض‌ها کشته‌ شدند. سازمان حقوق بشر ایران روز شنبه با صدور بیانیه‌ای به جامعه جهانی هشدار داد که اگر «واکنش درخور» نشان داده نشود، تعداد اعدام‌ها افزایش خواهد یافت.

فعالان حقوق بشر بارها به روند قضایی در جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرده و صراحتا گفته‌اند که این دادگاه‌ها نمایشی و فاقد استانداردهای دادرسی‌اند.